S Stuff skrev:
Sånt upplägg känns väl helt ok OM det är det man har avtalat med kunden.

Har man skrivit ett avtal med kund som är löpande räkning enligt självkostnadsprincipen med säg 10% påslag så ska det vara verkligt inköpspris med exakt 10% påslag som gäller. Inte ett öre mer eller mindre.
Då är det inga godtyckliga prislistor som gäller utan verkligt inköpspris. Att entreprenören själv tar rabatterna är ett kontraktsbrott och i Ahlsell-fallet uppenbart kriminellt
Jo, men då är det hantverkaren som bryter avtalet!
Hade jag gjort något sånt där är verksam hade ryktet spridit sig ganska fort och troligtvis hade jag fått svårare att få jobb i framtiden när marknaden lugnat ner sig.
Att skylla på ahlsell för att deras kunder blåser sina kunder (sett från listpris ET, någon nämnde fejkade fakturor och då är det en annan sak.) är som att skylla nedskräpningen av engångsgrillar i naturen på de som säljer grillen.

Så är det väl alltid att de som inte är insatta i vad de beställer är i en mer utsatt position?
är man oinsatt så är referenser/kreditupplysning det minsta man kan, oftast handlar det om stora belopp.

För många är fastpris kanske bäst?
Då spelar varken listpris eller inköpspriset roll? Huvudsaken är vad som står på sista raden på fakturan.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
harry73
K kanonkula skrev:
Att skylla på ahlsell för att deras kunder blåser sina kunder
Visst är handverkaren själv ansvarig om han blåser kunderna, men det verkar som att Ahlsell använder sig av systemet med listpriserna för att locka till sig oärliga handverkare och facilitera deras bluffpriser. Och det kan göra Ahlsell medansvarig. Det är det tråden handlar om.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
C
harry73 harry73 skrev:
det verkar som att Ahlsell använder sig av systemet med listpriserna för att locka till sig oärliga handverkare och facilitera deras bluffpriser. Och det kan göra Ahlsell medansvarig. Det är det tråden handlar om.
Det bör dock understrykas att alla elgrossister och även VVS-grossisterna antar jag(?) jobbar på exakt samma sätt. Så det är inte direkt så att de oseriösa aktörerna samlas hos Ahlsell pga deras unika upplägg. Men Ahlsell jobbar ju även med fastighetsförnödenheter och där är det kanske mer unikt.
 
K kanonkula skrev:
Fast alla ni som skyller på ahlsell, ingen seriös firma använder ahlsells listpris jämtemot kunder. /.../ Använder alltid moels listpris, alltid 20% rabatt
Då gör ni ju samma sak, bara med lite mindre upprörande listpriser. Varför alls utgå ifrån någons låtsaspriser istället för från ert eget inköpspris?
 
Diskussionen har spårat ur lite här, det är ingen som säger att en hantverkare inte får göra prispåslag eller ha marginaler. Eller att Ahlsell inte får ha lite påslag på sina inköpspriser.

Problemet här är ju bruttoprislistan, som har priser inte ingen betalar.

Hantverkaren betalar 300 spänn till Ahlsell och säger till sin kund att "bruttopriset är 3000 och du får 20% rabatt på det". Så kunden får betala 2400 för nåt som hantverkaren betalat 300 för. 800% påslag maskeras till 20% rabatt.

Men konsumentverket har ju redan sagt att det troligen är olagligt att göra så. Det enda som behövs är att några konsumenter drar hantverkare till domstol, så börjar hantverkarna kanske förstå att de inte får göra så.

https://www.byggahus.se/ekonomi/hantverkarnas-rabatter-kan-vara-olagliga
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
H hanson#16 skrev:
bör om möjligt äta frukost på Ahlsell
Angående den där frukosten som dyker upp hela tiden. Vet någon om menyn finns publicerad? Har alla butiker samma meny? Hur länge serverar de? Får man skumpa om man är storkund? Det dyker upp en massa frågor... :thinking:

Tror aldrig att jag varit på Ahlsell så tidigt att det varit aktuellt med frukost men blir mer och mer sugen. :p
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Angående den där frukosten som dyker upp hela tiden. Vet någon om menyn finns publicerad? Har alla butiker samma meny? Hur länge serverar de? Får man skumpa om man är storkund? Det dyker upp en massa frågor... :thinking:

Tror aldrig att jag varit på Ahlsell så tidigt att det varit aktuellt med frukost men blir mer och mer sugen. :p

Hos deras konkurrenter brukar frukosten stå framme till 9. Det brukar vara mackor, ost, skinka och kanske något ytterligare pålägg och någon grönsak, har man riktig tur finns det kanske lite juice också..
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A
N Nerre skrev:
Hantverkaren betalar 300 spänn till Ahlsell och säger till sin kund att "bruttopriset är 3000 och du får 20% rabatt på det". Så kunden får betala 2400 för nåt som hantverkaren betalat 300 för. 800% påslag maskeras till 20% rabatt.
Precis. Hantverkaren ljuger och ger sken av rabatt. Som mindre erfaren konsument är det lätt att tro att det är bra, men sen kommer fakturan och man blir förbannad.

Som konsument ska man kunna förvänta sig skäligt pris. När man sen reagerar på fakturan kommer denna jävla bruttolista fram.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Angående den där frukosten som dyker upp hela tiden. Vet någon om menyn finns publicerad? Har alla butiker samma meny? Hur länge serverar de? Får man skumpa om man är storkund? Det dyker upp en massa frågor... :thinking:

Tror aldrig att jag varit på Ahlsell så tidigt att det varit aktuellt med frukost men blir mer och mer sugen. :p
Jag kan ta en bild någon gång.
(Men det kan ta ett tag, ty jag är sällan och springer hos grossisterna under frukosttimmen, vill inte beblanda mig med pöbeln. :))
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan ta en bild någon gång.
(Men det kan ta ett tag, ty jag är sällan och springer hos grossisterna under frukosttimmen, vill inte beblanda mig med pöbeln. :))
Erkänn, du har inte tid att ta fram kameran när du ränner runt med en macka i var näve ;)
 
  • Älska
  • Gilla
VärhultsVargen och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då gör ni ju samma sak, bara med lite mindre upprörande listpriser. Varför alls utgå ifrån någons låtsaspriser istället för från ert eget inköpspris?
Pga smidighet antar jag.
Vi ser till att ha lager på de flesta produkter vi monterar, (elko rs/plus, renova vit/sv. Diverse säkringar, kontaktorer etc. Att granska var/när det köptes(vi handlar från tre grossister, beroende på pris och när vi behöver produkten (kl 7 eller 12 på vårt lager alternativt hämtas i butik kl 7).
Vi brukar skicka två fakturor på ett "normalt" bygge, när vi monterat dosor +tråd och när vi slutmonterat.ska man då gå tillbaka och kolla om grejorna togs på hyllan eller beställdes. Det blir ganska många fakturor att gå igenom... Kan man då använda ett listpris med skälig vinst(som sagt någonstans mellan 8-15%) så sparar det väldigt mycket tid och alla blir nöjda.

Hade jag haft varit byggare och jobbat på samma ställe i veckor och endast beställt till en kund hade det varit busenkelt. Alla fakturor *1,1 *1,25=vad kunden ska betala.
Men räkna på våra jobb, vi har i genomsnitt ca 50 arbetsordrar/anställd igång. Ett listpris underlättar så mycket.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Bra förklaring @kanonkula! Det gör ju på något vis Ahlsells prislista etter värre i och med att den blir värdelös för liknande schabloner.
 
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Erkänn, du har inte tid att ta fram kameran när du ränner runt med en macka i var näve ;)
Vill inte råka få smör på mobilen ... :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K kanonkula skrev:
Hade jag haft varit byggare och jobbat på samma ställe i veckor och endast beställt till en kund hade det varit busenkelt. Alla fakturor *1,1 *1,25=vad kunden ska betala.
Ett ställe jag tidigare arbetade för så las det som regel på 25% av inköpspriset, vid fakturering till kunden.
Dvs, fakturerat grossist * 1,25*1,25 = vad kunden betalar inkl moms.

Jag tyckte det var aningens grisigt (inte jättegrisigt). Men ägaren av firman sa att ingen hade någonsin klagat.
Nädå, tyckte jag, men vissa kunder kanske aldrig återkom, eller rekommenderade några vänner/bekanta.

Nåväl, mycket av verksamheten på den firman bedrevs inom ramavtal, där det ofta fanns skrivning om "inköpspris + 10%" eller något i häraden runt 10%.

ca 10% påslag på inköpspris är vad professionella upphandlare accepterar, och ungefär max vart man kan lägga sig för att få till ett ramavtal.
Men vid ramavtal och andra liknande kunder så är det nästan aldrig någon speciellt hård kontroll eller klagomål på tidsåtgången så länge den inte helt passerat anständighetens gräns. Därför finns det ett stort intresse inom branschen att ändå kämpa för att få till sådana ramavtal, även om materialvinsten blir sämre än gentemot privatpersoner.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Mikael_L
J jonko skrev:
Hos deras konkurrenter brukar frukosten stå framme till 9. Det brukar vara mackor, ost, skinka och kanske något ytterligare pålägg och någon grönsak, har man riktig tur finns det kanske lite juice också..
Elektroskandia i Uppsala brukar ha två sorts bröd - frukostbullar och något lite mer grovt.
Sen finns det som regel smör, ost, kaviar och kanske skinost, typ
Åsså kaffeautomaten.
Dvs en ganska frugal frukostbuffé


Meab i uppsala brukar vara något lyxigare, typ en eller två sorters bröd till, och kanske skinka också som pålägg.
Jag har lite dålig koll, när jag var och flängde där hade jag nästan slutat att käka frukost på grossarna.


Ahlsell har jag fått för mig är den lyxigaste.
Men under den korta tid jag var tvungen att handla där så har jag inget minne av att jag någonsin åt frukost där.
Eller tja, på Ahlsells nord i Uppsala har jag faktiskt kastat i mig en macka och en kaffe när jag tänker efter, men det var inte speciellt lyxigt där.


Nu börjar jag själv bli riktigt nyfiken. Jag tror jag ska smyga mig in på Ahlsell syd någon dag och proväta lite.
Får väl se om de hamnar i guide Michelin sen. :D :crysmile:
 
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.