fremax fremax skrev:
Kör du stenklinga i stål?:surprised:

Med vänlig hälsning, fremax
Diamantklinga för stål :D(y)
 
Smällt ihop den fulaste gjutformen ever för att gjuta en liten klack innan det är dags att mura upp Lecablock för en blomlåda
 
  • En hemmagjord trägjutform på en markyta för att gjuta klack till blomlåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 5 till
  • Laddar…
tommib
Ghettosnickeri FTW!
 
Fixat med två gräsklippare. Den med Hondamotorn fick ny olja, nytt stift, nytt filter. Den med Briggsmotorn har krånglat, så den fick ny förgasare, olja och filter. Dessutom en knivslipning. Arrangerade en improviserad arbetsplats. Gillar inte att krypa på marken.
Två gräsklippare på ett improviserat arbetsbord utomhus med verktyg och underhållsprodukter runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 7 till
  • Laddar…
Vet inte om dator och fusion 360 räknas som verktyg och maskin. Men jag har iaf försökt designa en ny spånanslutning till min Wadkin Bursgreen AGS 12, för att kunna ansluta med 100mm slang istället för 50 som sitter idag.

Spånupptaget är nästintill 100% med 50mm slang under bordet och 50mm över bordet när jag använder min spånsug. Problemet är att det mesta dammet fastnar i de grova 160mm rören då flödeshastigheten blir för låg när spånsugen blir så strypt. Hade tänkt gå upp till 100 under bordet och eventuellt även 100 över bordet. Det är dock väldigt tight att få plats under bordet med så stor slang och ändå kunna tilta sågen 45 grader.
Jag tror att denna design fungerar, måste mäta mer noga innan jag skickar till @Frustrator för 3D-print!

 
  • Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
Sågat 20 graders bautafaser på undersidan av bordsskivor, 70*25mm är triangeln som ska bort.

Gjorde ett högt anhåll till bordsågen o körde skivorna stående, featherboard på ordinarie anhållet. Hade gärna haft lite fler men jag brukar inte använda dom så har knappt nån.

Körde i två körningar, rätt tungt för sågen att klyva 70mm ek i ett svep.

Allt gick väldigt bra fram till sista körningen på ena långplankan. Då skulle jag fota uppställningen o dona o glömde sen helt att kolla vilken sida jag hade mot anhållet i körning två. Resultatet syns prydligt i sista bilden. Vad sägs om den @Pysslarn ?

I övrigt gick det lugnt o städat o finishen blev rätt bra, tänkt att snyggas till lite med hyvel.

Bordsskiva stående på bordsåg med featherboards och anhåll, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordsskiva med 20 graders fasning sågas stående vid bordsåg med högt anhåll och featherboard för säkerhet och precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett träbearbetningsområde med en bordsskiva stående på kanten vid en bordsåg, komplett med anhåll och featherboards.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsågad träskiva med 20 graders fas stående vid en bordsåg, med hjälpmedel för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordsskivor med 20 graders fasning på undersidan där en del av träet sågats bort, med synlig miss i snittet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två bordsskivor av ek med sågade 20 graders fas på undersidan, upplagda på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordskiva av ek i en snickeriverkstad med specialgjort anhåll för sågning, omgiven av verktyg och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ekbordsskivor med sågade bautafaser staplade på en verkstadsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Det där klyvanhållet ska jag ”planka”;). Smart och snyggt snitt Ola!
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
@Ola C Nu är jag lite nyfiken på vad som kommer hända med "missen"
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
@Ola C Nu är jag lite nyfiken på vad som kommer hända med "missen"
Blå epoxy hörde jag
 
  • Gilla
  • Haha
ergonomen och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
@Ola C Nu är jag lite nyfiken på vad som kommer hända med "missen"
Klyver av yttersta plankan, hyvlar en ny i samma tjocklek, dominoar ihop det (o kommer va noga så inte dominona exponeras i nya fasen sen) o sen kör vi igen.:D

Edit. Det är ju iom felsågningen fulsidan som hamna uppåt så alla idéer om att fylla igen sågspåret som går halvvägs genom går fetbort.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Stabbat virket som vi sågade av årets vindfällen.
Ryggen ställde till så att det blev för sent på säsongen med sågning och stabbning men nu gick det äntligen. Jag fick litet hjälp av pappa och av en pojke från byn men det viktiga är att JAG KAN STABBA VIRKE IGEN!!!!!!!
Hurra!
Att det gick långsamt är en bisak för det gick!

Hoppas bara att det blir bra torkväder i juli..... det är en risktagning att såga efter midsommar.
 
  • Staplad hög med nysågade trästockar och plankor utomhus, redo för torkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tallguy196 och 24 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Stabbat virket som vi sågade av årets vindfällen.
Ryggen ställde till så att det blev för sent på säsongen med sågning och stabbning men nu gick det äntligen. Jag fick litet hjälp av pappa och av en pojke från byn men det viktiga är att JAG KAN STABBA VIRKE IGEN!!!!!!!
Hurra!
Att det gick långsamt är en bisak för det gick!

Hoppas bara att det blir bra torkväder i juli..... det är en risktagning att såga efter midsommar.
Kul att det går bättre och bättre med ryggen! Lite nyfiken på vad du använder för att såga planken? Bandsågverk?

Är det inte ganska bra att torkningen går lite långsammare såhär i början? Luftfuktigheten stiger ju senare in på sommaren och hösten vi kommer. Tänker att det minskar risken för torksprickor. Förresten tror jag det skulle vara bra att måla ändträt om du inte gjort det.
 
@Ola C

Först säger jag ajdå, sen säger jag shit och därefter helvetes jävlar. Men det är jag det.
I just det här fallet säger jag också att även solen tydligen har sina fläckar och att det där var ju riktigt surt med tanke på att det verkar vara ett uppdrag.

Sen säger jag att det där var ett klurigt sätt att skapa fasen och att det var riktigt snygga limfogar du har gjort samt att i det här läget såklart inte finns utrymme för några FFF-lösningar. Dock har du ju en bra lösning på problemet. :)

Snyggt jobbat även om det blev en liten omväg mot målet!
//Ronnie

PS Ska bara plocka lite präktighetspoäng och påpeka att du skrev att du har en featherboard på ordinarie anhållet som trycker mot ditt vertikala; viktig information! Många vet men inte alla (jag själv t ex för bara några få år sedan) att man inte ska köra ämnen på bordsåg klämda mellan två anhåll. Kan bli farligt. DS
 
P Pysslarn skrev:
PS Ska bara plocka lite präktighetspoäng och påpeka att du skrev att du har en featherboard på ordinarie anhållet som trycker mot ditt vertikala; viktig information! Många vet men inte alla (jag själv t ex för bara några få år sedan) att man inte ska köra ämnen på bordsåg klämda mellan två anhåll. Kan bli farligt. DS
Fast det gäller inte om det, som här, pressar ovan eller före klingan. Faran du tänker på är väl om det skapas press mot klingan som då nyper med otrevliga följder?
 
nanowire nanowire skrev:
Fast det gäller inte om det, som här, pressar ovan eller före klingan. Faran du tänker på är väl om det skapas press mot klingan som då nyper med otrevliga följder?
Du har helt rätt, formulerade mig klumpigt! Menade att featherboarden som satt på plats användes på ett bra sätt.

Ibland ser man människor på Youtube som använder dubbla anhåll förbi klingan där avståndet mellan anhållet är lika med ämnets bredd vilket ju är olämpligt. Det var egentligen det jag ville få fram.

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.