B BjornSk skrev:
Hej!
Jag har en kort fråga om modellbeteckning. Visst betyder väl ”Model Gardena R100LiC” (text under locket på etiketten med serienr etc., jag fotade av i butiken) detsamma som Gardena Smart Sileno 1000?

Tacksam för snabbt svar, jag köper troligen imorgon (söndag).
Inte nödvändigtvis ”smart” men i övrigt rätt.

EDIT: C:et betyder visst smart. Du har helt rätt.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
davidgp davidgp skrev:
Inte nödvändigtvis ”smart” men i övrigt rätt.

EDIT: C:et betyder visst smart. Du har helt rätt.
Tack David !
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Jag har en till fråga om Gardena Smart Sileno 1000 som jag funderar på att köpa imorgon (faktiskt två för paketpriset 20.000 kr, beror på uppdelad tomt). På pricerunner finna ett test där de skriver följande:

”Av någon anledning kan den endast hitta hem via guidekabel, inte via begränsningsslingan. Detta gör ingenting rent praktiskt så länge du har installerat guidekabeln så att den når över hela klippområdet. Men har du inte det riskerar den att inte hitta guidekabeln i tid och blir därmed ståendes på gräsmattan.”

Stämmer detta? I så fall blir jag lite orolig, eftersom min tomt är lite knölig, och det finns ju bara en guidekabel....
 
Ja det är korrekt. Det är bara toppmodeller från Husqvarna som har lite olika sökmöjligheter vid hemgång.
Det ska mycket till att klipparen inte ska hitta guiden innan batteriet tar slut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Guiden läggs ju med fördel så långt bort från laddstationen som mjöligt. Så den sträcker sig över hela tomten.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Översiktsbild av en tomt med markerade områden och passager, inklusive grusplan och laddstation för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
Ja det är korrekt. Det är bara toppmodeller från Husqvarna som har lite olika sökmöjligheter vid hemgång.
Det ska mycket till att klipparen inte ska hitta guiden innan batteriet tar slut.
Hej. Så här ser tomten ut. Eftersom det kan vara problem att ta sig över det djupa gruset, så har jag funderat på två stycken. Problemet blir guidekabeln till yta 1a resp. 1b.
 
Kanske får du väja en annan placering av laddstation i det övre området så du får till en bra dragning av guiden över området.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Översiktsbild av tomt med markeringar för planerade guidelinjer och passager för robotgräsklippare med laddstation och ytmätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle dra guiden något sånt här, eller flytta laddaren till det högraste huset och sen dra på motsvarande vis, men då utan kroken förstås.

Klipparen går på vänster sida om guidekabeln mot laddaren sett, så det skulle rimligen gå.

För att få till det med den gula ytan på samma klippare tror jag att du både behöver gå upp till en Husqvarna med dubbla guider och göra någon form av stensatt passage över lösgruset.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
[bild]
Jag skulle dra guiden något sånt här, eller flytta laddaren till det högraste huset och sen dra på motsvarande vis, men då utan kroken förstås.

Klipparen går på vänster sida om guidekabeln mot laddaren sett, så det skulle rimligen gå.

För att få till det med den gula ytan på samma klippare tror jag att du både behöver gå upp till en Husqvarna med dubbla guider och göra någon form av stensatt passage över lösgruset.
Ett stort tack för tips och råd från dig och övriga som har bidragit till klargörandena här ovan. Efter att ha funderat igenom situationen, tänker jag avvakta med att köpa två st Garden..1000. Jag lutar nu mera åt EN robot (en HQ) och då satsa på att lösa problemet med gruset (det finns även en bakdörrsmöjlighet, där jag förbinder ytorna 1a och 2a allra längst till vänster på fotot (innebär dock lite våld på en häck och att göra om en vildvuxen gropig slänt till gräsmatta).

Tack även för ditt tips om att ha laddstationen vid huset längst till höger. Jag hade inte alls funderat i dessa banor, eftersom det är en gäststuga som ligger lite för sig själv. Dock finns det el där, och laddstationen skulle troligen också vara mindre i vägen vid gäststugan! Fantastiskt forum detta!!! :D(y)
 
  • Gilla
davidgp och 2 till
  • Laddar…
N
Jag har satt upp studsmattan här hemma. Behöver jag sätta ngn bräda på baksida eller räcker framsida som på bifogad bild? Studsmatta med säkerhetsnät monterad på gräsmatta, stabiliserad med en horisontell träbräda framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nybergzzz skrev:
Jag har satt upp studsmattan här hemma. Behöver jag sätta ngn bräda på baksida eller räcker framsida som på bifogad bild? [bild]
Gör som på bilden, runt om. Då kommer ju klipparen inte in och det behövs ingen bräda på insidan. Eller missförstod jag din fråga?
 
N
T Thordh skrev:
Gör som på bilden, runt om. Då kommer ju klipparen inte in och det behövs ingen bräda på insidan. Eller missförstod jag din fråga?
Du uppfattade min fråga korrekt. Tack för svar.
 
Jag tror ni missförstod varandra. Frågan var väl om det behövdes planka på både in och utsida av bågarna, svaret att sätta plank mellan alla stolparna så att klipparen inte kommer in under studsmattan.

Jag skulle gissa att det räcker med planka på ena sidan. Knivarna går ju inte ända ut i kanten under skalet och sannolikheten att roboten skulle komma upp med ett drivhjul på det horisontella röret och fastna måste vara minimal. Men det finns säkert någon som testat som vet besked.
 
N
Har kört roboten ikväll och räckte med planka på framsida. Den klippte under studsmattan utmärkt.
 
N Nybergzzz skrev:
Jag har satt upp studsmattan här hemma. Behöver jag sätta ngn bräda på baksida eller räcker framsida som på bifogad bild? [bild]
Hej!
Jag valde att sätta som en låda runt benen. Tycker det funkar kalas. Får det klippt under också.
 
  • Trampolin med nät och en träram (låda) runt benen på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.