Den optimala grästrimmern är kraftfull, har bred klippbredd och tar både större sjok av tätt gräs och kan finlira mellan stenplattor. Dessutom är den skön att arbeta med och har ett batteri som räcker länge. Vi har testat 6 grästrimrar och utsett den bästa.

Du kan läsa artikeln här: TEST: Grästrimmer - vilken är bäst?
 
Redigerat av moderator:
j.f.s
Har en Husqvarna 115il. Sjukt nöjd med den förutom två mindre saker. Den kan blir lite tung utan sele samt att batteriet måste svalna ganska ordentligt innan man kan ladda det. Iofs förståeligt.
 
Synd att Makita Dur187 eller 181 var med i testet.
 
A A.G skrev:
Synd att Makita Dur187 eller 181 var med i testet.
Jag har en Dur181Z och kan gå i god för att det är en bra maskin! Köpte den på bauhaus i ett kit där det var grästrimmer + borrskruvdragare. Ett prisvärt paket med 2 riktigt bra maskiner!

I detta testet saknade jag Gardenas batteriare!
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Tack för inputen. Var inne på den först men kanske är för klen därav 187.
 
Tack för testet! Ni skriver att : "De mer kraftfulla grästrimrarna kan du använda på tyngre växtlighet såsom större ogräs, vildvuxet gräs och små buskar. Man bör köpa en kraftfull trimmer om man ska trimma tyngre växtlighet. " Min fråga är, kallas dessa då fortfarande för trimmers eller är man då inne på kategorin "röjsåg"?
 
De går fortfarande under kategorin grästrimmer. Om du tittar i slutet av filmen som ligger högst upp i artikeln, så ser du vilken typ av högre tätare gräs som Ludvig menar.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
MarcusGust och 1 till
  • Laddar…
Riktigt imponerad av dom nya testerna ni gör här på Byggahus.
Det ända minuset som redan tagits upp är att synd att inte makita ryobi dewalt var med då dom märkena finns i stor utsträckning hos oss hemmabyggare.
Ja skulle vilja se mer test av verktyg.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Vill ju väldigt gärna ha en bra överblick över de olika batterisystemen som trimmers tillhör. I detta testet är det Husqvarna som har lite vettigt med trädgårdsverktyg, batterimotorkap, motorsåg etc. Black & Decker har vinkelslip, slicksåg etc men är osäker om kvalitén är värd besväret?
 
  • Gilla
bredspackel och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset @Johannes Carlsson. Jag lade till en ny rad i tabellen som heter "Batteri passar också till". Nu kan man se vilka andra maskiner som batterierna passar till.
 
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Tack för testet! Ni skriver att : "De mer kraftfulla grästrimrarna kan du använda på tyngre växtlighet såsom större ogräs, vildvuxet gräs och små buskar. Man bör köpa en kraftfull trimmer om man ska trimma tyngre växtlighet. " Min fråga är, kallas dessa då fortfarande för trimmers eller är man då inne på kategorin "röjsåg"?
I min värld är det en trimmer så länge man kör med tråd, röjsåg blir det inte förens man sätter på någon form av klinga
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
F
Har batteri Husqvarnan och har även en skapligt riktig Husqvarna bensinare med rakt rör ovh växel. Det är grym skillnad. Bensinaren har mer än dubbelt så hög avverkning/minut. Tar alltid den om jag skall göra nåt mer än 5minuters gräskantstrimmning eller om man inte vill störa grannarna.

Och det där med att tråden går av. Plasten i tråden är hydrogen, lägg den i blöt så blir tråden seg och går inte av lika lätt.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
F
Redaktionen Redaktionen skrev:
Den optimala grästrimmern är kraftfull, har bred klippbredd och tar både större sjok av tätt gräs och kan finlira mellan stenplattor. Dessutom är den skön att arbeta med och har ett batteri som räcker länge. Vi har testat 6 grästrimrar och utsett den bästa.

Du kan läsa artikeln här: TEST: Grästrimmer 2019 - vilken är bäst?
H

Test av driftstid genom att tejpa fast brytaren, lägga maskinen och ta tiden till den stannar... det var inte så lyckat eller hur...?
Strömförbrukningen är ju obetydlig när den inte får jobba i gräs osv, ungefär som att testa en borrmaskin utan att borra i något material, eller mäta bränsleförbrukningen på en bil genom att torrgasa på parkeringen...

Gör om, gör rätt, så att driftstiden bli rättvisande.
 
  • Gilla
Mekaniker
  • Laddar…
Jag köpte testvinnaren förra året, känns bra :D

Började med HQs system efter att jag vann lövblås med snabbladdaren och ett större batteri. Har kompletterat med häcksax.

Skönt med (relativt) tysta maskiner som är sladdlösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.