KarlXII skrev:
Var det någon av er som var inne på Leroy Merlin?
Jag har fått för mig att de har bra utbud på kakel och klinkers....?
Utbudet av kakel/klinker var bäst på LeroyMerlin av de "stora", men det mesta var ganska "standard", jag saknade lite mer sjösten och plattor i mindre storlekar, typ 10x10 och mosaik-size.

Men vi köpte ändå 60kvm klinker (till garaget, på Castorama) och 35kvm klickgolv (på LeroyMerlin).
 
Husbyggarn skrev:
jesca.. Provade ni att pruta och med vem (chefen, "killen på golvet") och hur gick det?
Nej, vi provade inte eftersom både klinkern och klickgolvet redan var på extrapris och bland det billigaste dom hade så kände vi att det förmodligen inte skulle ha funkat! ;D

Dessutom var ju priserna så låga så att man akulle skämmas om man prutade! :surprised:

Nåja, inte riktigt men.....
Jag kan ju också nämna att ungefär 30% av personalen i butikerna pratade hyfsad engelska och att de var mycket trevliga och kunde sina saker bra, var det något dom inte visste så tog dom gärna reda på svaret på dom konstiga frågor vi kom med. :) Servicen var mycket bra i alla butikerna.

Skriv gärna här i tråden vilka butiker ni tyckte var bra (eller dåliga) och hur deras sortiment var.

Dagligvaruaffären "Auchen" (stavning?) var det största jag sett....63kassor och fem gånger så stort som den största butiken i Umeå.....dom var billligast på spriten! ;)
70cl Absolut Vodka gick på runt 37zloty....Polsk vodka fanns för 25zloty per liter.. :p

(1 zloty = 2,10kronor)
 
Hej

Jag har precis varit i Polen och köpt vitvaror.
Åkte Ystad-sassnitz på endagsbiljett med hytt båda hållen.
Hade en skåpbil som var 2.7 meter hög och 6.8 meter lång, köpte biljett för personbil över 2 meter hög och 6 meter lång, det var inte några problem. resan kostade då 1380:-
kom fram 7 på morgonen till Sassnitz och var i Stettin (tyska namet på den polska staden) runt 11 på förmiddagen.
Handlade färg och verktyg på Castorama, bra service och utmärkta priser.
Vitvaror köpte jag på RTV Euro, säkert inte billigaste stället men det var bra priser ändå.
Utmärkt service och språket var inget problem, gammal skoltyska och engelska funkade fin fint.
Klockan 17 åkte jag tillbaka till färjan och var där i god tid till avgången ca 22:15. Ca en timme till godo.


Handlade för ca 15.000 SEK och räknar med att jag sparade ungefär 13.000 SEK på resan.
Förutom detta köpte jag en hel del sprit och cigaretter för eget pris, den vinsten är inte inräknad i vinsten på resan, men det handlar om några tusenlappar till på det.

Dieseln var billig i Polen också.

Det blir en resa till i höst, då kommer jag hinna handla mer eftersom jag hittar bättre i Stettin nu.

Hör av er till olov@datorexperten.se om ni vill ha tips!
Lycka till!
 
Gomorron, hur gick det med garantier på vitvarorna och vad köpte du för något, kanske en liten lista ;) Trevlig dag på er alla /N
 
Jesca_j skrev:
Vadårå? Man prutar ju på Beijers när man handlar stora partier? ???
jag kommer från Gdansk och jag kan säga att nästan alla priser går att förhandla men att de kanske vill ej göra det med utlänska köpare .
 
Ellax skrev:
Polen är det som lockar för vår del (geografi ni vet...). Men hur i hela fridens namn bär man sig åt för att prata med folk i Polen. Det skulle ju vara praktiskt att "grunda" lite innan man åkte liksom och ta lite kontakter. Finns det ingen som har en polsk släkting som kan sälja lite konsulttjänster som telefonpratare åt mig.

För övrigt kan jag ju meddela att jag varit inne på IKEAs hemsida i Polen och kollat på kök. De är ungefär 50% billigare och de borde ju vara någorlunda samma sak tycker jag.
Hej !
jag kommer från Gdansk och kan hjälpa er med polska
 
Intressant tråd......ser att de flesta efterfrågar klinker och kakel, men hur är priserna vad avser trä i form av teak, ek osv ?(ska bygga ett skeppsgolv)
 
MiaFia...menar du att även priser i stora affärer (Castorama etc) är förhandlingsbara, åtminstone för en polack, -även vid relativt små inköp... ???


Hej
Det jag menar är att om man köper mycket då kan man förhandla sig till rabatter även i stora affärer.Det gäller också här i Sverige. Men när det gäller små inköp ? Det tror jag inte, det finns ju ingen anledning för de att ge dig rabatt.


 
hmmm, låter som fler skulle prova att pruta på "små kvantiteter" här i Sverige. Själv försöker jag alltid pruta och det går hem i 9 fall av 10 på t ex elgiganten, coop eller k-rauta. Prutning är inget utlandsfenomen, bara det att vi svenskar är lite blyga och väluppfostrade ibland.... ;)
 
ngn som har efrarenhet av fasadputssytem från öst?
Jag har sett broschyrer från Viscum & Bolix men vet ingen här som jobbat med dom....
Bra mycket billigare än STO´s system iaf.
 
Hello Mia Fia

Stod ifor samma problem som du. Hur F--n kommunicerar man med polacker? Vi var på pris runda i polen (tog båten från ystad - sc .. ..s .s ..s re, någonting) kom i land och den enda affär man kunde göra sig förstådd var Castorama, dvs vår motsvarighet till bauhaus (och dom e ju billiga..... :-/)

Andra dagen så hade vi en enorm tur, vår taxichaffis pratade flytande engelska och visste alla ställen där lokalbefolkningen shoppar.. Slå detta , 45 pall suporex levererat till vår nya byggplats för 45.000.

Mitt tips till dig, prata med taxichaffisarna. Jo visst det kostade mig en 1000 sek, men det var det värt...

stort tack till dig, lasec!

//Svensson
 
Det var tråkigt att du inte kunde göra dig förstådd....:(
När vi var över, för en månad sedan, så var det inga problem med att göra sig förstådd på något av de stora varuhusen, (OBI, Castorama, Praktiker, Mediamarkt, Auchen, IKEA, LeroyMarlin osv.) det fanns alltid någon som kunde Engelska, och servicen och tjänstvilligheten var mycket bra, betydligt bättre än här hemma tycker jag.

De var dessutom mycket kunniga när det var något vi undrade över, och hade de inte svaret i huvudet så fomligen sprang de iväg för att söka svaret.

Men det gick tydligen bra för er ändå! :D

Är det någon som varit till en "riktig" köksleverantör i Polen som har något tips på detta?

Även någon firma som säljer granitskivor till köksbänkar önskas tips om! :)
 
Är det någon som kan guida mig lite på castoramas sida? hittar ej till produkterna :)
 
David skrev:
En sak till. Elen verkade lite annorlunda utformad i Polen jämfört med Sverige. deras jordade uttag liknade våra jordade lamputtag. Dvs det stack ut en stålpinne. Därför skippade jag att köpa elmaterial där. Blir nog Elbutik.nu i stället. Någon som känner till något billigare?

mvh
David
Det är ju rätt enkelt, för att inte säga busenkelt, att byta ut en kontakt som passar svensk standard. Bara att hålla koll på vilken tåt (färg) som är jordningen.

Lars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.