Vilken toppenbra tråd!! ;D

Vi som ska till Polen o shoppa i november ;D

Tack för alla tips.
 
Jesca_j skrev:
Vi räknade på två identiska kök på IKEA i Polen och i Sverige, och priserna blev 38000:-, respektive 30000:-.
(Det billigare i Polen.)
Priserna ligger på nätet för bägge länderna och artiklarna heter samma sak, så det är lätt att jämföra priserna, vissa skåp är det samma pris på och andra skiljer det jättemycket på.
Var det inte större skillnad än så? Vad ingick i dessa kök, bara skåpstommer eller var det med vitvaror?
 
Det var stommar och luckor, inga vitvaror.
 
Jag såg i en annan tråd att David hade varit i Polen och låtit köra hem grejorna med lastbil. För att inte kidnappa den tråden så ställer jag frågan här istället.

Det låter som en jättebra ide att få allt hemkört. Vi har funderat på att åka dit, men det är just hemtransporten av alla våra grejor som gjort att vi tvekat. Har ni levererat det ni köpt till transportfirman, eller har ni köpte det från butiken inkl. leverans? Hur fick ni tag på flatsbilsfirman? Vad är kostnaden för ett lastbilslass?

TACK på förhand!
 
De som vill söka efter vitvaror som finns i Polen kan hitta en hel del produkter och priser på http://ewabymail.pl. Jag vet inte om det är 'den bästa' sajten i Polen men jag blev tipsad om denna av en kollega som arbetar i Polen. Eftersom att jag inte kan polska så vet jag inte om de accepterar beställning från Sverige! Kanske någon med bättre polskakunskaper kan svara på detta?
 
Betina
Vi funderar på att handla allt vi kan komma på i Lettland,
men frågan är ju var man gör av med hela rasket?! Ni som har inhandlat
allehanda byggnadsmaterial i t.ex. Polen, har ni handlat allt
på en gång och förvarat det under nån pressenning eller hur har ni gjort?
 
Betina skrev:
Vi funderar på att handla allt vi kan komma på i Lettland,
men frågan är ju var man gör av med hela rasket?! Ni som har inhandlat
allehanda byggnadsmaterial i t.ex. Polen, har ni handlat allt
på en gång och förvarat det under nån pressenning eller hur har ni gjort?
Vi åkte runt och rekognoserade de första dagarna och handlade på de två sista. En folkabuss hade vi med oss och fyllde med grejer.
 
Betina
Tack för svaren, men vad gjorde ni med allt när ni väl var hemma? Handlade ni inte förrän stommen var på plats, eller handlade ni inte sådana volymer att ni behövde lagra en del innan det väl skulle upp? Vi vill alltså köpa såväl byggmaterial som det mesta av inredningen utomlands.
 
Vi kommer bara att vara i Polen över dagen. Kommer på morgonen, åker hem på kvällen.

Vad jag har hört så hinner man med max 2 st varuhus på en dag.

Nu undrar jag vilka varuhus som rekommenderas?

Vi ska kolla på rostfri fläktkåpa, kakel o klinkers samt badrumsmöbler. Dom vi åker med ska ev kolla vitvaror såsom kyl,frys, spis.
 
Betina skrev:
Tack för svaren, men vad gjorde ni med allt när ni väl var hemma? .
Hej, vi ockuperar sambons föräldrars garage med våra grejer. :p
 
Polen är billigast.
 
Betina
Menar du att du kollat priserna även mot Lettland?
 
Lite kul kuriosa: Satt och kollade in lite kataloger och hittade våra polska handfat Kolo Morgana och såg att Ifö börjat sälja dem i Sverige under namnet Ifö Kvadrat http://www.ifo.se/templates/Products____2001.asp. ;D
Polen har mycket trevliga prylar.

mvh
David
 
Jag skulle bli jätteglad om någon kunde rekomendera någon/några bra butiker i Gdansk/Gdynia-området som säljer kök och kakel/klinkers.
(De vanliga byggvaruhusen, Praktiker, OBI, Castorama och LeroyMerlin hade lite dåligt med urvalet tycker jag.)

(HTH-kök vid IKEA har vi hittat) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.