harry73 harry73 skrev:
Jag reagerar lite över bilden. Ska man inte se till att spika lockläkten bara i en av båda brädorna, så att läkten inte spricker när brädorna krymper/sväller pga fukt?
Eller med en spik mellan brädorna och in i bakomvarande regel som väl är det vanligaste sättet?
 
harry73
M Marsman80 skrev:
Eller med en spik mellan brädorna och in i bakomvarande regel som väl är det vanligaste sättet?
För mig skulle det betyda att jag missar skarven mellan brädorna och därmed sätter varannan spik i ena brädan och varannan i andra brädan. :oops:
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Här ser du hur TS tänker sig panelen.
Bild lånad här [länk]

[bild]
Aaah! Ja, altså så! Nu är jag med.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
jokko84
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag hade nog köpt flera små fönster istället för ett stort i varje rum. Ger mer ombonad känsla
Behöver nog inte gå att öppna, blir billigare
God tanke! Planerar vidare och testar nya lösningar!
 
M Marsman80 skrev:
Eller med en spik mellan brädorna och in i bakomvarande regel som väl är det vanligaste sättet?
Det är det enda rätta!
 
Åsa Lund
Testa Pulpettak när du ändå skissar?
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Testa Pulpettak när du ändå skissar?
Skissade lite på det förut men blev så högt.. bygger i slänt också så vill hålla ner höjden.. Men vad bör man ha för lutning om man gör så? Nu är det 15 grader och jag tänkte ha vanlig korrigerad takplåt!
 
J
Håller med Åsa om pulpettak. Jag gjorde min bastu (som även den har en slänt framför) med omvänt pulpettak (beskrivet i forumet i annan tråd) för att maximera bastun, och få upp översta laven så högt som möjligt. Väggen bak är 248 cm exkl tak och tryckt ram underst.

Visst, ser lite annorlunda ut men är kanonnöjd. Den är helt oisolerad i 45 mm knuttimmer.
 
J JRMKJRM skrev:
Håller med Åsa om pulpettak. Jag gjorde min bastu (som även den har en slänt framför) med omvänt pulpettak (beskrivet i forumet i annan tråd) för att maximera bastun, och få upp översta laven så högt som möjligt. Väggen bak är 248 cm exkl tak och tryckt ram underst.

Visst, ser lite annorlunda ut men är kanonnöjd. Den är helt oisolerad i 45 mm knuttimmer.
Okej!
Tänkte ev ha ett innertak. Så det blir 2 meter invändigt. Tänkte att lite mindre volym så värms det snabbare!?

Kan du länka till din tråd?
 
Skulle inte gå under 210-220 i invändig höjd. Blir lite lågt för vuxna män annars.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
finnmagic och 1 till
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Skulle inte gå under 210-220 i invändig höjd. Blir lite lågt för vuxna män annars.
Mvh
Sakke
Sant! Än så länge har jag gjutit bakre plintraden så alla tips tas tacksamt emot!!
 
Åsa Lund
Pulpettak och sedan dubbla fönster på höjden där du har utsikt?
Två meter som lägsta takhöjd inne ?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Pulpettak och sedan dubbla fönster på höjden där du har utsikt?
Två meter som lägsta takhöjd inne ?

Lite osäker på fönstren men tänkte mig ett litet större i bastun så de blir bra med utsikt.

Takhöjden är lite beroende om jag kan köra friggebod eller om jag tar det som attefall.

Har inte hunnit skissa nått mer än men har lite förslag nu att ha i åtanke!
 
Bygg inte lågt! Använd höjden för 3 lavar så att det blir lättare att välja temperatur.

I en vedbastu ska värmen komma från vattenånga så hela bastun behöver inte bli så varm innan bastandet börjar. Är stenarna i aggregatet varma så blir det varmt då det börjar ösas vatten.
 
  • Gilla
JRMKJRM och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.