Hej! Hoppas nån kunnig orkar läsa detta inlägget!

Jag tänkte bygga en bastu från början. Men jag vill helst inte bygga med isolering, ångspärr och allt. Verkar krångligt. Dessutom finns olika lösningar som ibland säger motsatsen vad gäller konstruktion.

Jag vill heller inte bygga från en byggsats, typ från poolhus.
Dock så är konstruktionen med liggande timmer lockande. Varpå jag får följande idé.

Min idé är då följande.
Jag tänkte bygga väggarna i 45x145 Slätspont (furu) liggande. Samma tjocklek på virke som ex poolhus (44mm). Slätspont marknadsförs som golvplank men tänker att de funkar som vägg också? Golvet blir trallvirke, kanske lärk eller bara obehandlad furu.
Bjälklag och bärlinor blir kanske tryckimpregnerat.

Utanpå den liggande 45x145 slätsponten så sätter jag stående panel 22x145 råplanat med 22x45 över skarvarna. Det är damma panel som jag har på huset så därav tanken så det blir enhetligt.

Då blir alltså totala tjockleken ca 67mm plus panelläkten över skarvarna.

Förstår nån min tanke? Kommer det fungera tror ni?

Jag kommer ha ett vedeldat aggregat. Byggnaden kommer inrymma bastudel och omklädningsrum. Allt oisolerat, endast den ”massiva” träkonstruktionen..

Jag har inte ens grävt plintarna än så bygget är i tidigt planeringsstadium. Jag kan också följa en beskrivning från ex bastupunkten men känner för att lufta min idé!

Hej på er!

/Jocke
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Detta med läkt över skarvarna förstod jag inte, blir ju väldigt tätt mellan läkten? Men annars är nog massiv trävägg det absolut tryggaste konstruktionssättet.
Mvh
Sakke
 
Jag hittade en tråd nu med en kille som byggde i 45x145 spontat virke liggandes. Han verkade nöjd med det! Jag tänkte bygga exakt lika bara det att jag vill lägga panel på utsidan så det är samma panel som på huset.
Huset har 22x145 råplan i botten och en läkt över skarvarna. Klassisk lockpanel!

Men samtidigt efter att ha läst den här andra tråden så kanske jag nöjer mig med bara den liggande 45x145. Spika på panel kan man ju göra efter om man tycker!
 
  • Gilla
Tompahej
  • Laddar…
Ja, riktigt. Det var panel utvändigt du tänkte. Så liggande läkt cc60cm och panel... dog för att ytterpanel ska vara luftat så bör man kanske ha stående läkt innerst och så liggande och så panel
Mvh
Sakke
 
Ja okej ska man kanske ha luftspalt mellan väggen och panelen där.. då blir det liggan spikläkt och sen stående panel.

Inifrån och ut blir alltså
45x145 liggande
Sen spikläkt = luftspalt
22x145 rpl + läkt över skarvarna

Är det lämpligt att göra så alltså?
 
J jokko84 skrev:
Inifrån och ut blir alltså
45x145 liggande
Sen spikläkt = luftspalt
22x145 rpl + läkt över skarvarna

Är det lämpligt att göra så alltså?
Förstår fortsatt inte ”läkt över skarvarna” . Vilka skarvar är det du snackar om?

Så här var min tanke:
45x145 liggande -> vertikal läkt -> horisontal läkt-> stående panel

Nu är jag ju inte säker på att luftat panel är HELT kritiskt viktigt på et sådant bygg.
Men är inte fel. Viktigt är att konstruktionen är såpass tät att det inte blåser in. Vindspärr kan säkert benyttas på utsidan om man vill.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Så här var min tanke:
45x145 liggande -> vertikal läkt -> horisontal läkt-> stående panel
Jag snurrar nog till det!
Men som du skriver här får det nog bli! Blir det fukt/kondens så finns gott om luft bakom panelen!

Ska lägga till lite bilder sen under resans gång så blir det lättare att förstå hela bygget!
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
En kanske dum fråga, men hur har du tänkt att väggarna skall hållas uppe?
I vanliga fall så har man ju vertikala reglar att fästa i, men hur tänkter du resa väggarna med 45x145 nu? Borde väl bli rätt ostadigt att "stapla" dom ovanpå varandra.
Eller missförstår jag helt?
 
Fungerar utmärkt. En mycket bra lösning för fristående bastu (vedeldat) håller typ 100 år
 
Han tänker väl att timra väggarna...
 
Jag hittade en tråd här på forumet där de hade gjort exakt så och de verkade nöjda med det så jag testar! Lägger in lite bilder sen så någon till kan inspireras kanske
Men dröjer ett tag.. ska anmäla attefallshus först ‍♂️
 
Handritade skisser av byggprojektets olika fasader med skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss över planlösning för bastu- och duschområde med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här har jag planerat iaf!
 
  • Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag hade nog köpt flera små fönster istället för ett stort i varje rum. Ger mer ombonad känsla
Behöver nog inte gå att öppna, blir billigare
 
D drsakke skrev:
Förstår fortsatt inte ”läkt över skarvarna” . Vilka skarvar är det du snackar om?

Så här var min tanke:
45x145 liggande -> vertikal läkt -> horisontal läkt-> stående panel

Nu är jag ju inte säker på att luftat panel är HELT kritiskt viktigt på et sådant bygg.
Men är inte fel. Viktigt är att konstruktionen är såpass tät att det inte blåser in. Vindspärr kan säkert benyttas på utsidan om man vill.
Mvh
Sakke
Här ser du hur TS tänker sig panelen.
Bild lånad här https://www.byggahus.se/forum/forums/tillbyggnad.157/

Röd träpanel med vertikala plank och synliga skruvar.
 
harry73
Jag reagerar lite över bilden. Ska man inte se till att spika lockläkten bara i en av båda brädorna, så att läkten inte spricker när brädorna krymper/sväller pga fukt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.