Reach-förordningen och kreosotförbud
Kreosotimpregnerat trä får inte användas

  • inuti byggnader, oavsett byggnadens ändamål
  • i leksaker
  • på lekplatser
  • i parker, trädgårdar och anläggningar för friluftsliv där det finns risk för ofta förekommande hudkontakt
  • vid tillverkning av trädgårdsmöbler såsom picknickbord
  • vid tillverkning, användning och eventuell återbehandling av
    - behållare avsedda för odling
    - förpackningar som kan komma i kontakt med råvaror, halvfabrikat eller färdiga produkter som är avsedda att konsumeras av människor eller djur
    - andra material som kan förorena de varor som anges ovan.
Dessa begränsningsregler framgår av Reach-förordningen, (EG) nr 1907/2006 (post 31, bilaga XVII) och gäller oavsett vilken ålder virket har.
 
Ok, jag undrar hur långt man kommer kunna skjuta med kanonerna? Det vore oerhört kränkande för barnen att tvingas vara pirater utan att kunna skjuta kanonkulor.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Hur f-n kan man utsätta barn för cancerogena ämnen när man faktiskt känner till att så är fallet.

Blir riktig upprörd över detta.
Du har väl ingen aning om mina barn har varit i uppe i kojan eller inte eller om jag kommer att fixa det?

För guds skulle släpp detta nu! Mer kommentarer om detta kommer ju bara göra att jag ledsnar på att skriva om projektet...
 
  • Gilla
Bure och 12 till
  • Laddar…
T
Sällan har man sett så Jantelagen så tydligt som i denna tråd. Trådskaparen gör nog bäst i att ignorera alla avundsjuka själar och fortsätta med sitt fantastiska bygge.
 
  • Gilla
Rosaparaply och 6 till
  • Laddar…
För att komma med lite mer input: och förlåt om detta kommer låta som än mer jante, men det är i all välmening för/till dig. Det är svårt att helt få uppfattning om hur stort ditt båtbygge är, men nära där jag bor så har dem en kyrka med en tydlig inriktning att vara barnvänlig. Där har de byggt en båt som barnen kan leka i. Kanske lite inspo:
En lekbåt i trä för barn på en lekplats, med sandlåda, rutschkana och en mast med flagga.

Men den båten är såklart gjord för väldigt många barn på en gång.
Vet inte hur det ser ut hos dig och antalet möjliga barn som ska leka i den samtidigt. Men tänk på att barn inte behöver ha en full-size båt när det ska leka. Jag tänker så du inte lägger ned för mkt tid och pengar i båten och i slutändan blir den kanske mest stående eller ett "vrak".

Som ett lite mindre exempel så byggde grannen en riktigt tjusig båt som jag gissar var på 4+4 kvm markyta. Ståendes på backen. De första 4 kvadraten var fören där han gjorde en sandlåda och kanterna runtom var ca 50 cm höga. Sen bakom fören byggde han en "hytt" (som fungerar som lekstuga nu) och ovanpå hytten gjorde han en ett staket och en enklare trappa att ta sig upp. Sen en mast såklart med en flagga högst upp. Den båten har stått sig riktigt fint i 5-6 år och både hans och mina barn har lekt mkt där. 6 st barn har den servat utan problem.

Självklart svävar den inte i luften dock!! Det är en riktigt bra extra effekt :)
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Reach-förordningen och kreosotförbud
Kreosotimpregnerat trä får inte användas

  • inuti byggnader, oavsett byggnadens ändamål
  • i leksaker
  • på lekplatser
  • i parker, trädgårdar och anläggningar för friluftsliv där det finns risk för ofta förekommande hudkontakt
  • vid tillverkning av trädgårdsmöbler såsom picknickbord
  • vid tillverkning, användning och eventuell återbehandling av
    - behållare avsedda för odling
    - förpackningar som kan komma i kontakt med råvaror, halvfabrikat eller färdiga produkter som är avsedda att konsumeras av människor eller djur
    - andra material som kan förorena de varor som anges ovan.
Dessa begränsningsregler framgår av Reach-förordningen, (EG) nr 1907/2006 (post 31, bilaga XVII) och gäller oavsett vilken ålder virket har.
Wow, en EU-förordning! Den måste jag fundera på hur jag ska bryta mot.

Till TS: inte ett bygge i min smak, men efter jag gillar olika säger jag: Kör på!
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
För att komma med lite mer input: och förlåt om detta kommer låta som än mer jante, men det är i all välmening för/till dig. Det är svårt att helt få uppfattning om hur stort ditt båtbygge är, men nära där jag bor så har dem en kyrka med en tydlig inriktning att vara barnvänlig. Där har de byggt en båt som barnen kan leka i. Kanske lite inspo:
[bild]

Men den båten är såklart gjord för väldigt många barn på en gång.
Vet inte hur det ser ut hos dig och antalet möjliga barn som ska leka i den samtidigt. Men tänk på att barn inte behöver ha en full-size båt när det ska leka. Jag tänker så du inte lägger ned för mkt tid och pengar i båten och i slutändan blir den kanske mest stående eller ett "vrak".

Som ett lite mindre exempel så byggde grannen en riktigt tjusig båt som jag gissar var på 4+4 kvm markyta. Ståendes på backen. De första 4 kvadraten var fören där han gjorde en sandlåda och kanterna runtom var ca 50 cm höga. Sen bakom fören byggde han en "hytt" (som fungerar som lekstuga nu) och ovanpå hytten gjorde han en ett staket och en enklare trappa att ta sig upp. Sen en mast såklart med en flagga högst upp. Den båten har stått sig riktigt fint i 5-6 år och både hans och mina barn har lekt mkt där. 6 st barn har den servat utan problem.

Självklart svävar den inte i luften dock!! Det är en riktigt bra extra effekt :)
Tack för input. Jag är medveten att den blir ganska stor ("bottenvåning" 1.4x5m) men det är lika mycket för att jag tycker om att bygga som att det också ska bli kul för barnen. Kommer antagligen att montera hängmatta mellan stolparna också och då krävs det lite avstånd mellan dom. Storleken beror mest på att jag hade stolpar att tillgå och dimensionerade efter dom. Skulle se konstigt ut med så tjocka stolpar och en mycket mindre "båt".
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Kul idé men känns sådär att exponera barnen för kreosot fast du vet om faran. Tänk om det gör att de drabbas av eksem (som var sjukt jobbigt för mig tills det försvann vid 20 års ålder) förutom cancerrisk. https://www.kemi.se/global/broschyrer/kemikalier-i-barns-vardag.pdf

"Kreosot är starkt hudirriterande. Hudkontakt i kombination med solexponering kan ge svårartade eksem. Långvarig eller ofta upprepad exponering kan orsaka blåsbildning och överkänslighet med allvarligt eksem.
Källa: Kemikalieinspektionen"
 
Millgram
Det var ett j-la tjat om Kreosot, känns som att detta börjar likna parodi:thinking:. Någon som läst inlägg #23 från trådskaparen?

M Marsman80 skrev:
Jag ska också fundera på något skydd runt stolparna för kreosot. Vore däremot glad om vi kunde släppa den diskussionen nu så att tråden blir om projektet och inte kreosot
Vi är alla olika, men jag har svårt att se på vilket sätt fler inlägg som påtalar att kreosot är farligt bidrar till tråden. Uppenbarligen är TS medveten om det och funderar på lösning.
 
  • Gilla
Bure och 5 till
  • Laddar…
nikasp
Jag har en 2- och en 4-åring själv. Lider själv fortfarande av eksem endast i högra handen 27 år efter jag blev av med böjveckseksem och födoämnesallergi. Kommer när jag mekar, snickrar eller stressar och är jäkligt handikappande periodvis. Känns idiotiskt att utsätta små barn för kreosot i onödan. Milt sagt men nu ska jag inte tjata mer.
(Man kan alltså utveckla allergier om man utsätts för dåliga ämnen så hoppas det byggs in så det inte finns någon risk att barnen tar i stolpen).
 
Kul projekt! Roligt för kidsen . Linbana ner tror jag blir klockrent
 
  • Gilla
Bure
  • Laddar…
Lite mer framsteg idag. Fått till framändan och satt överliggaren för räcket så att man ser formen lite bättre
Träkonstruktion av framändan på ett byggprojekt med överliggare för räcke i en grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KarolinaA och 14 till
  • Laddar…
Ytterliggare framsteg. Trappor gjorda och mer framsteg med räcket.
Trappa och delvis färdigt trä-räcke till en påbyggd konstruktion i naturmiljö med höbalar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion utomhus visar nybyggda trappor och ett delvis färdigt räcke med natur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Arg
Bure och 13 till
  • Laddar…
D09
Hittat någon cool flagga att hissa upp? :)
 
En vit stjärna centrerad på en blå bakgrund, symboliserande piratflagga eller maritimt tema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vanlig bland pirater.
 
  • Haha
  • Gilla
stigarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.