C corre skrev:
Vilket märke och var handlades det?
Behöver fler lådor, men ezzboxarna är ju blodigt dyra...
Sortimo lådor, inköptes på sortimo.se när de körde 20% rabatt + 10% webb. Dock INTE billigt för det. Men en jävla skillnad i kvalité kontra Raacos lådor som jag körde innan. Locket sviktar inte de minsta.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Idag blev det en bättre begagnad borrsväng anno 1854.
Jag filade till skedborren och provkörde och resultatet blev ett hål på 10mm.
Antik borrsväng i trä med filad skedborr, ligger på ett rutigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en antik borrsväng märkt med årtalet 1854 på dess trähandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stickan
 
  • Gilla
Christoffer85 och 2 till
  • Laddar…
Idag blev det en sväng till Lidl för att köpa en ny tigersåg , min gamla gröna Bosch från 1987 hade gjort sitt och hamnade på tippen.
 
Anders 1920-tal
Fick hem anhållet i veckan och sen var det dags för montering av mitt nya fräsbord.
 
  • Nymonterat fräsbord med anhåll i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Simon Swartling och 6 till
  • Laddar…
Med mera plåtjobb på gång behövde plåtsaxar och falstänger få nya kompisar i plåtislådan.

Samling av plåtverktyg inklusive plåtsax, falstänger och hammare på ett mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 4 till
  • Laddar…
Slipdiskar för Festool Rotex slipmaskin med prisetikett på ett grått nätunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens inköp blev lite Elfa konsoler från secondhand. Husfrun ville ha lite hyllor i ett hörn i ett av rummen. Så då får hon det.
Det jag hittade till mig själv var lite mer oväntat. Sandpapper till Rotexen. ;) Festool Brilliant 2 P60, 19 stycken för 25 kronor kunde jag inte låta bli...
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
richardtenggren
TeroM TeroM skrev:
Med mera plåtjobb på gång behövde plåtsaxar och falstänger få nya kompisar i plåtislådan.

[bild]
Tycker att du automatiskt blir skyldig att beskriva mer ;)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tycker att du automatiskt blir skyldig att beskriva mer ;)
@TeroM ... särskilt vad vad verktygen med lite udda utseende har för funktion. Misstänker att jag kan villahöva sådana också.
 
  • Gilla
svuntrik och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
@TeroM ... särskilt vad vad verktygen med lite udda utseende har för funktion. Misstänker att jag kan villahöva sådana också.
Ok, klubban är en klubba i plast med både större plan yta och en spetsig. bra att banka på falsar och annat som inte skall bli repigt men plant (eller kontrollerat snett).

Repigt blir det däremot m.h.a julgranen. Det är en rits för plåt, tänk strykmått fast med fasta steg.

Diktmejseln, spaden med rött handtag, dunkar man i plåten för att få en bockanvisning, t.e.x. vid fönsterbleck bockning.

Vid bleckbockning kommer även den skumma vinkeln, Filz-veckare, till nytta. Har alltid haft strul att få pipen att vikas ut snyggt och rakt när jag bockat till bleck, har ett gäng kvar att fixa och kan denna spara tid och minska svordomar är den värt sitt pris även fast det sved ... Den, diktmejseln och julgranen "in action",

Stora svarta upptill på bilden är ett schaljärn. Mothåll vid plåtjobb, framförallt vid falsning. går att slå mot då massan håller kvar den och även använda spetsen på spaden som mothåll när man bankar på falsen uppifrån, ja lite allt möjligt.

Eftersom det inte alltid blir som tänkt behövs tången i mitten, det är en falsöppnare ...

Plåtisarna på forumet kan säkert utveckla mina amatörbeskrivningar.
 
  • Gilla
ådal och 5 till
  • Laddar…
En Mahr 800 SM "puppitast". Iaf den mäter till 2 mikron, behöver den noggrannheten då jag ska plocka isär spindeln på fräsmaskinen för rengöring och kontroll, och sen då man ställer in glappet igen så ska det vara till de toleranserna det ska ställas in. Hundradelar av mm räcker visst inte till längre.

dscf06051jkmr.jpg
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Med mera plåtjobb på gång behövde plåtsaxar och falstänger få nya kompisar i plåtislådan.

[bild]
Har du hittat något prisvärt ställe för shoppingen? plåtjobbsgrejer verkar vara ett område med premiumpriser på verktygen fortfarande
 
C corre skrev:
Har du hittat något prisvärt ställe för shoppingen? plåtjobbsgrejer verkar vara ett område med premiumpriser på verktygen fortfarande
Var svårt nog att hitta ngn som sålde och kunde leverera snabbt nog.

Prylarna verkar ha tyskt ursprung så det borde bli billigare därifrån men jag shoppade på https://butik.ytor.se/, beställde i söndags och hade mail konversation på söndagen med, grejerna kom i tisdags vid lunch.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
En Italiensk skärmaskin. Man ska inte glömma att köket faktist är en verkstad! :geek:

Italiensk skärmaskin för livsmedel på ett köksbord, omgiven av köksredskap och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Italiensk skärmaskin Sirman på ett köksgolv, symboliserar köket som en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lungebo och 7 till
  • Laddar…
Anhåll, klingskydd, och till och med justerbord... men var tusan ansluter man smulsugen?
 
  • Gilla
Masses och 3 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
En Italiensk skärmaskin. Man ska inte glömma att köket faktist är en verkstad! :geek:

[bild] [bild]
Avis! Hur mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.