Krilleman
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Nej det är det inte, alternativet i min bransch hade varit att det hamnat i ett annat land. Jag bygger inte hus utan andra produkter.
Men den "svenska modellen" kommer du inte undan då denna är kollektivt beslutad i landet Sverige.

Du vill inte ha (nästan) kostnadsfri sjukvård?
VAB när dina barn är sjuka?
osv...
Förmånerna med hög skatt är många som andra länder avundas.

Och som redan nämnt är hur detta fördelas en annan diskussion (som väger över i politik)...
Således är den diskussionen bannlyst i detta forumet.

Men diskutera (pros/cons) gärna sakfrågan angående den svenska modellen av vårat leverne!!
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vårt företag omsätter 500 Mkr per år, vi är konkurrenskraftiga för att vi använder kompetent och billigare arbetskraft från utlandet. Detta genererar även många svenska personer arbetstillfällen. Många skattekronor.

Alternativet är att något annt företag i ett annat land fyller vår position och då kommer noll och inget in i statskassan. Nu kommer väldigt många kronor in.

Förstår man inte att detta gynnar alla så är man helt klart lågintelligent.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Nej det är det inte, alternativet i min bransch hade varit att det hamnat i ett annat land. Jag bygger inte hus utan andra produkter.
Nej för dig eller för din bransch kanske det inte är ett problem, men för staten för Sverige är detta inte bra.
Framförallt är det inte bra för dom som kommer hit och jobbar för skitlöner och värdelösa arbetsförhållanden.
 
  • Gilla
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Vårt företag omsätter 500 Mkr per år, vi är konkurrenskraftiga för att vi använder kompetent och billigare arbetskraft från utlandet. Detta genererar även många svenska personer arbetstillfällen. Många skattekronor.

Alternativet är att något annt företag i ett annat land fyller vår position och då kommer noll och inget in i statskassan. Nu kommer väldigt många kronor in.

Förstår man inte att detta gynnar alla så är man helt klart lågintelligent.
Vilken bransch är du verksam inom?

Ämnet i stort är ju just hantverkare, men den "svenska modellen" slutar ju inte vi dessa yrken... :thinking:
 
Min poäng är att utländsk arbetskraft ofta gynnar landet.
 
  • Gilla
Admu och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Min poäng är att utländsk arbetskraft ofta gynnar landet.
Och således skattemässigt gynnar det alla andra "vanliga" medborgare menar du?

Utveckla gärna ditt påstående och berätta vilken bransch detta påstående gäller!

Jag har inget emot att utländsk arbetskraft kommer hit och bidrar med kunskap/hantverk, men dom lär ju även bidra till välfärden enligt det vi kallar för "Svenska Modellen" samt följa svenska normer/regler/lagar som vi i Sverige kollektivt beslutat ska gälla samtliga oavsett vilken bakgrund du kommer ifrån.

Hur går det ihop med löne-dumapande hantverkare som inte gör sitt?

Utför man en tjänst inom Sveriges gränser är man med i bidrar till detta. Vad är problemet du ser i det? :thinking:

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Min poäng är att utländsk arbetskraft ofta gynnar landet.
Kortfattat utan krusiduller är ju frågan enkel:
Hur menar du nu?

Jag kan ju även skriva "godis är bra för dina tänder alla dagar i veckan" men det vet vi ju alla att så är inte fallet:
https://www.vardfokus.se/tidningen/2016/nr-4-2016-4/sockerforsoket-i-vipeholm/
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
J
Jag jobbar som vvs montör och tjänar
41000 kr i månaden fast lön
 
Det känns ju inte särskilt smart att gå flera år på högskola med studieskulder efteråt när man ser dessa siffror som alternativ.

Dessutom är detta yrken som har stora möjligheter till skattefria inkomster utöver grundlönen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Johnny 111 skrev:
Jag jobbar som vvs montör och tjänar
41000 kr i månaden fast lön
Det är ju ingen dålig lön, erfarna civilingenjörer på min arbetsplats ligger inte många tusenlappar högre, många ligger nog lägre. Lägger man till att företaget ska tjäna pengar, lägga på marginal för material etc samt skattetrycket vi har förklarar varför så många gör jobb hemma. För att ha en hantverkare hemma en dag måste jag jobba en vecka. Jag säger inte att du har för hög lön, bara att det inte funkar att leja större jobb hemma med dessa förutsättningar. Att alla går runt med den levnadsstandard vi har är enbart pga alla varor vi importerar som gjorts under slavliknande villkor.

Jag tror för övrigt den polska byggarbetaren har det otroligt mycket bättre än de i Kina, Indien och Ukraina mfl som bygger de saker vi köper utan att tveka, men om någon hyr in en utländsk arbetskraft börjar folk insinuera att det är dåligt för landet, slavdrivare, omoraliskt etc. Jag ska tillägga att de få jobb jag inte gjort själv hemma har gjorts av svenska firmor och svenskar men jag skulle lika gärna kunna ta in tex en polsk kille då jag hört många som är extremt nöjda med dem...
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
H
Skärmbild av en webbsida med en lista över löner för plattsättare i olika svenska regioner under kvartal 1 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Skärmdump som visar lönestatistik för takläggare per region i Sverige för kvartal 1 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp nikasp skrev:
Överhörde en nöjd programmerare som fick sitt första jobb hos oss, mitt i Stockholm och finansbranschen. 38’ blev jag rätt förvånad över men marknaden är glödhet. Det är jättesvårt att behålla yngre också då de lessnar väldigt snabbt och har höga krav på snabb löneutveckling och kul jobb (säger även min sambo som är konsultchef inom IT).
Jag har aldrig passat in i den beskrivningen. Högre lön vore kul men jag klarar inte av att leva med osäkerhet eller att leva från projekt till projekt. Och så är jag inte heller villigt att flytta. Tycker det känns som vi som generation blivit itutade, eller lurade, att vi måste vara på det viset eller så är vi losers. Men jag tycker det är en fälla.
 
H
Skärmdump av en lista som visar lönerna för olika byggyrken under 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Statistik direkt från byggnads. Och för alla, möjligen undantaget medlemmar i byggnads, tror jag lönerna framstår som väl tilltagna och det oavsett vilken måttstock man möter med. Och undrar man varför byggkostnaderna är så höga i Sverige så tror jag att de flesta, återigen möjligen undantaget medlemmar i byggnads, ser en direkt korrelation till att Sverige har bland Europas bästa betalda hantverkare.
 
H
Färgkodad karta över Europa som visar timlöner för byggnadsarbetare i olika länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgkodad karta över Europa som visar bygglöner per timme, med specifik data för Storbritannien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgkodad karta som visar bygglöner i olika europeiska länder med Norge markerat och timlön angiven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kartbild av Europa som visar bygglöner per land i olika färger, med Sverige markerat och timlön noterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.