daddydj daddydj skrev:
Vilken sida om slingan den går på har jag 30 högskolepoäng i. Problemet är att folk uttrycker sig på olika sätt. Såhär är det:

1. Om du står ute på gräsmattan ovanpå guidekabeln och tittar mot laddstationen så kör roboten på vänster sida om guidekabeln.

2. Om du ställer dig ovanpå laddstationen och tittar ut på gräsmattan (gör inte det!) så kör roboten på höger sida om guidekabeln.

Okej, då är det i alla fall riktigt. Då är det bara mysteriet att den alltid skall ut nästan 2 meter och köra som kvarstår. Är det samma för dig? För om den nu varierar på vägen in för att undvika hjlulspår så bör den rimligen göra det även på utvägen. vad skulle annars vinsten vara att alltid köra 1,70 m vid sidan om varje gång? Då kunde den lika gärna kört rakt ovan kabeln om den nu ändå inte skall variera sig.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Jag måste hem och testa mer. Har inte tänkt så noga på hur den kör efter att den lämnar guidekabeln. När man testar UT så är det en räknare i displayen som mäter hur långt roboten kört längs guidekabeln och jag får den aldrig att komma över 1 meter.
 
daddydj daddydj skrev:
Är det någon här som har en fungerande R600 eller R1000? Kör roboten på guidekabeln eller två meter bredvid på väg ut?
Här ser ni min R600 vid utfart för start i bortre änden på guiden. Åker uppskattningsvis 2 dm från guideslingan denna gång. Provade en gång till o då åkte den ca 4 dm från slingan... På höger sida sett ut från stationen.



Edit: när den följer slingan ut upplever jag att den slingrar sig något dvs varierar avståndet kontinuerligt. Inte mycket men någon dm hit och dit...
 
A aekeberg skrev:
Här ser ni min R600 vid utfart för start i bortre änden på guiden. Åker uppskattningsvis 2 dm från guideslingan denna gång. Provade en gång till o då åkte den ca 4 dm från slingan... På höger sida sett ut från stationen.

Edit: när den följer slingan ut upplever jag att den slingrar sig något dvs varierar avståndet kontinuerligt. Inte mycket men någon dm hit och dit...
Tack aekeberg. Ja, det är ju inte alls så som min beter sig.

Jag kör på återställning och uppdatering av programvaran för en femhunka så får jag hoppas att det funkar bättre. Får se om jag orkar dra det mot Classe i så fall eller om jag bara väljer att glömma och gå vidare... Lutar åt det sistnämnda.
 
N Nilfons skrev:
Tack aekeberg. Ja, det är ju inte alls så som min beter sig.

Jag kör på återställning och uppdatering av programvaran för en femhunka så får jag hoppas att det funkar bättre. Får se om jag orkar dra det mot Classe i så fall eller om jag bara väljer att glömma och gå vidare... Lutar åt det sistnämnda.
Intressant att R1000 ska bete sig så där. Ska nog faktiskt sluta att rekommendera just den modellen, så om inte S600 räcker så kommer jag att rekommendera en Gardena framöver.
 
N Nilfons skrev:
Tack aekeberg. Ja, det är ju inte alls så som min beter sig.

Jag kör på återställning och uppdatering av programvaran för en femhunka så får jag hoppas att det funkar bättre. Får se om jag orkar dra det mot Classe i så fall eller om jag bara väljer att glömma och gå vidare... Lutar åt det sistnämnda.
Hej!
Själv har jag en Gardena R70 och där kan man ändra guidebredd mellan Smal - Medel - Bred. Om funktionen finns på din låter det som att den är inställd på bred och att du då skulle pröva med medel eller smal.
 
Hmm, jag startade också min klippare innan kabeln var helt klarlagt och tjorvade fram och tillbaka för att optimera placeringen på den då det parkerar under altanen. Så, hur är bästa sättet att testa att ”remote-läget” fungerar? Ställa den på att alltid klippa i en ”zon” längre bort och se om den följer kabeln?
 
G Gustson skrev:
Hmm, jag startade också min klippare innan kabeln var helt klarlagt och tjorvade fram och tillbaka för att optimera placeringen på den då det parkerar under altanen. Så, hur är bästa sättet att testa att ”remote-läget” fungerar? Ställa den på att alltid klippa i en ”zon” längre bort och se om den följer kabeln?
Är det en R600 du har? I så fall borde du kunna ändra fjärrstart till=alltid. Då kommer den att köra ut till fjärrstarten varje gång. Har du sett att den gör det, så ändra tillbaka till önskad värde.
 
E etompau skrev:
Är det en R600 du har? I så fall borde du kunna ändra fjärrstart till=alltid. Då kommer den att köra ut till fjärrstarten varje gång. Har du sett att den gör det, så ändra tillbaka till önskad värde.
Nej det är en R1000. Men jag tänker att det borde vara samma.

Jag vill minnas att lyckas man inte med ut-tester får man inte göra ett in-test. Och jag har ju lyckats sätta en remote start så det bör ju fungera, men det är ju alltid kul att se om det faktiskt fungerar.
 
A Aina112 skrev:
Jag måste nog ha två områden för jag kan inte göra något åt asfalten annat än lägga något på den. Sedan undrar jag om den robot jag köper kommer att störa grannens. De installerade en i förrgår och har förstås begränsningskabel vid min övre tomtgräns (vita linjen). Jag har läst om en robot som jobbar utan begränsningskabel, den heter Ambrogio L60 och är fyrhjulsdriven (jag har en brant sluttning upp till en gräsplatå på baksidan). Den måste man förstås flytta själv mellan områdena för den stannar när den inte känner av gräs. I så fall måste jag lägga kantsten eller liknande mot grannens tomt. Någon som har erfarenhet av en sådan?

[bild]
Kör med högtryckstvätt under asfalten och dra in kablarna under i tunneln du skapar.
 
Finns inte
M Max R70 skrev:
Hej!
Själv har jag en Gardena R70 och där kan man ändra guidebredd mellan Smal - Medel - Bred. Om funktionen finns på din låter det som att den är inställd på bred och att du då skulle pröva med medel eller smal.
Den inställningsmöjligheter finns inte på Rob... tyvärr!
 
G Gustson skrev:
Nej det är en R1000. Men jag tänker att det borde vara samma.

Jag vill minnas att lyckas man inte med ut-tester får man inte göra ett in-test. Och jag har ju lyckats sätta en remote start så det bör ju fungera, men det är ju alltid kul att se om det faktiskt fungerar.
Hur har du programmerat fjärrstarterna?
Tycker det är en enkel sak att slå ett öga på klipparen (i mitt fall Gardena R70) när den lämnar laddaren och se om den sticker iväg längs guiden.
 
Jaha nu blev jag också sugen på robotklippare då våran vanliga klippare nästan klappat ihop.
Jag har lite svårt att välja mellan denna rob r1000 och worx modeller. Worx modeller har ju app samt så verkar man få uppdateringar av mjukvaran i dom..
Kollade främst då på Worx M1000 eller Worx M700.. Vi har ca 500 kvadrat att klippa..

Worxarna är lite dyrare visserligen, men är det värt att lägga några spänn till? Har inte hunnit göra så mycket research ännu, så vet inte hur mycket problem det är med respektive modell.. :)

Worx ska enligt beskrivningen klara 35% lutning med medan r1000 klarar 25%.. Vi har små backar i vår trädgård men kan inte riktgt uppskatta lutningen.. Väldigt korta backar dock, typ en meter.
 
E eddiw skrev:
Jaha nu blev jag också sugen på robotklippare då våran vanliga klippare nästan klappat ihop.
Jag har lite svårt att välja mellan denna rob r1000 och worx modeller. Worx modeller har ju app samt så verkar man få uppdateringar av mjukvaran i dom..
Kollade främst då på Worx M1000 eller Worx M700.. Vi har ca 500 kvadrat att klippa..

Worxarna är lite dyrare visserligen, men är det värt att lägga några spänn till? Har inte hunnit göra så mycket research ännu, så vet inte hur mycket problem det är med respektive modell.. :)

Jag tror de flesta skulle säga att en klippare byggd på husqvarnateknik ger det bästa resultatet och stabiliteten över tid.
Det verkar som Worx också har stora problem med sin service i Sverige.
Notera att det inte direkt sprutar ut uppdateringar till klipparna. Gardenas klippare kan du som slutkund själv uppgradera.
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag tror de flesta skulle säga att en klippare byggd på husqvarnateknik ger det bästa resultatet och stabiliteten över tid.
Det verkar som Worx också har stora problem med sin service i Sverige.
Notera att det inte direkt sprutar ut uppdateringar till klipparna. Gardenas klippare kan du som slutkund själv uppgradera.
Tack för svar. Är Gardenas klippare strået vassaren Rob 1000? De kostar ju lite mer, men å andra sidan skulle jag kunna gå ner lite i storlek då hela vår tomt ligger på strax under 620 kvadrat. Räknar man bort hus och garage och garageuppfart kanske man landar på ca 400-450kvm att klippa..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.