daddydj daddydj skrev:
R600 erbjuder en fjärrstartpunkt och R800 och R1000 erbjuder två punkter. Jag har läst manualen noga och det enda som jag inte uppfyller vad gäller installationen är att jag på den ena sidan om roboten inte drar kantkabeln 1,5 meter rakt ut åt sidan. Roboten står nära husknuten så efter en halvmeter svänger jag kabeln bakåt runt hörnet. Det är oändligt med fri yta fram roboten så jag tycker att det borde funka men i värsta fall får jag flytta roboten en meter så att det verkligen blir 1,5 meter kabel rakt åt sidan. (Har just nu ett förråd med 100 stenplattor liggande där)
OK, Ja det låter som något installationsrelaterat fel. Kan du inte bara göra en snabb provisorisk test för att avgöra om det är läget på beg.kabeln som påverkar?
 
Jo, det går att lösa hyfsat smidigt. Här är en enkel skiss över min installation. Manualens bild uppe i hörnet som referens.
Skiss av en laddstation för robotgräsklippare med begränsnings- och guidekablar, innehåller referens från manual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Min laddstation står mot en husvägg nära husknuten. Begränsningskablarna är svarta på bilden och guidekabeln röd.
2. På den ena sidan ligger massa stenplattor staplade så jag svänger ut kabeln snett ganska snabbt så den går i framkant av laddstationen istället för bakkant efter ca en halvmeter..
3. På den andra sidan kommer husknuten så där svänger kabeln runt hörnet efter en halvmeter.
4. Guidekabeln går rakt ut två meter och svänger sedan åt sidan och går ca 1 m från begränsningskabeln. Lagt den så då vi har en stor studsmatta stående så det blir en korridor på en meter. Roboten hoppar dock av guidekabeln direkt när den lämnar laddstationen så den korridoren känns inte som att den är i spel.
 
Redigerat:
daddydj daddydj skrev:
Att roboten hoppar av guidekabeln direkt när den lämnar laddstationen är skumt, den har inga problem att åka hem längs kabeln.
Kan det ställa till problem att roboten åker på vänster sida om guidekabeln? I och för sig upplever jag att den 'gränslar' kabeln när den backar in sista biten till laddstationen...

Tänker att det kanske skulle hjälpa att flytta laddstationen åt höger o därmed skapa mer fri yta till vänster...

Har ni provat att köra klipparen helt utan fjärrstart? Alltid intressant med flera testcase när man felsöker...
 
Ett filmklipp på hur den beter sig hade varit bra.
 
N
Kan man köpa lillebror 600 om man har ca 700 kvm att klippa? Gräsmattan är ganska plan med enbart 4 träd.
 
N Nybergzzz skrev:
Kan man köpa lillebror 600 om man har ca 700 kvm att klippa? Gräsmattan är ganska plan med enbart 4 träd.
Det är tveksamt. Den är specad för 600 + 20% vilket blir 720. Jag tror inte att man ska räkna med mer än så, om ens det. Sen kommer du inte att se en klar gräns där 700 är en perfekt klippt gräsmatta och 710 är en oklippt gräsmatta. Det kommer bara att märkas att gräsmattan är lite sämre klippt på dom svåraste ställena på gräsmattan och på olika delar på olika tillfällen.

Så det kommer att handla om hur noga du är med din gräsmatta och hur exakt du har räknat.
 
Nu tror jag att jag har hittat problemet med att roboten inte följer guidekabeln på väg ut från laddstationen. När jag startade den första gången så görs en "första uppstart och kalibrering". Jag hade för lite kabel så guidekabeln var inte ansluten så jag avbröt kalibreringen och tänkte köra den senare men det gick inte.

Hittade flera trådar där andra användare som missat första uppstarten fått problem med att få roboten att följa guidekabeln ut.

Man kan återställa inställningarna men inte fabriksåterställa roboten. Måste man lämna in den? Jag köpte på Clas Ohlson, har de grejer för detta?
 
Nilfons: Gjorde du en lyckad "första uppstart och kalibrering"? Med all kabel färdigkopplad och guidekabel igång?
 
daddydj daddydj skrev:
Nilfons: Gjorde du en lyckad "första uppstart och kalibrering"? Med all kabel färdigkopplad och guidekabel igång?

Nej, samma för mig! Jag avbröt den och kunde inte starta upp den igen. Så ok, hur fan gör vi nu..? Har varit ute och testat som fan nu med att flytta runt begränsningskabeln men det går inte, den kommer aldrig följa guidekabeln hur jag än gör.
 
Utmärkt, då vet vi vad som är fel, nu ska vi bara lösa det! :)

Jag ringer tillverkarna i morgon. Lillebrorsan R600 kan man köra kalibrering av guidekabel på när som helst enligt manualen men inte på R800 och R1000. Väldigt märkligt.
 
Redigerat:
daddydj daddydj skrev:
Utmärkt, då vet vi vad som är fel, nu ska vi bara lösa det! :)

Jag ringer tillverkarna i morgon. Lillebrorsan R600 kan man köra kalibrering av guidekabel på när som helst enligt manualen men inte på R800 och R1000. Väldigt märkligt.
Enligt manualen så ska man köra Test out följt av Test in för fjärrstartpunkt 1 för att kalibrera guiden på R1000. Test in kan enbart köras efter Test out och testet godkäns inte om den inte lyckas docka med laddstationen på första försöket.
 
G golfgreen skrev:
Enligt manualen så ska man köra Test out följt av Test in för fjärrstartpunkt 1 för att kalibrera guiden på R1000. Test in kan enbart köras efter Test out och testet godkäns inte om den inte lyckas docka med laddstationen på första försöket.
Det fungerar tyvärr inte då den inte kalibrerat guidekabeln. Har provat allt och är säker på att roboten behöver nollställas så att man kan göra om från grunden. Alternativt att en uppdatering innebär att de lagt till kalibrering i menyn som R600 redan har.
 
daddydj daddydj skrev:
Det fungerar tyvärr inte då den inte kalibrerat guidekabeln. Har provat allt och är säker på att roboten behöver nollställas så att man kan göra om från grunden. Alternativt att en uppdatering innebär att de lagt till kalibrering i menyn som R600 redan har.
Manualen är ju inte helt tydlig med kalibreringen för just R1000. Jag tolkade det som att man gör dom stegen istället för kalibrering, även om det låter lite konstigt.
Du får nog göra som du tänkte och kontakta tillverkaren.
 
Nej, manualen är lite bristfällig just där, annars är den väldigt bra. Det är helt klart ett misstag av programmerarna att man inte kan kalibrera i efterhand. Jag hoppas lite på att det löser sig med ny mjukvara.
 
En kompis har en R1000, jag kan höra med honom om han vet hur man gör. Men troligtvis hade han inga problem med kalibreringen från början...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.