För att få det att funka med ADSL har jag kopplat om telefonledningarna i huset. Jag har gjort så att jag har dragit en ledning från inkommande ledning till det jack jag vill ha som första jack. Därifrån går jag vidare till nästa och nästa. Kaskadkopplat, alltså in på de nedre skruvarna i jacket och ut uppe. Båda de övre är ihopkopplade, vilket borde vara en förutsättning för att det skall funka om man har något jack som är tomt.

Med detta system borde det väl vara så att första jacket bryter de andra?!

Problemet är bara att inget jack bryter något annat! Jag har surfat runt på de trådar som behandlar detta ämne här på forumet och jag har kollat diverse kopplingsscheman, men blir inte klokare för det.

Har jag fattat fel och man änså skall koppla på något annat sätt för att telefonerna skall bryta? Vad kan det annars vara för fel?

/ Pejja

Plaststiftet är på plats!

Skall det i slutändan kopplas ihop igen så att man har två ingånde ledningar och två utgående? Det är ju fyra ledningar in i huset, men bara två som används... :-/

/Pejja

Fyra ledningar dvs 2 par är det in i huset för att du skall kunna ha ytterligare ett abb i huset. I nyare villor har man 5 par in i huset.

Glömde svara på frågan. Nej i slutet skall det inte kopplas ihop något. Sista jacket skall enbart ha tråd på de nedre skruvarna.

Nehej... Jag har gått igenom kopplingarna igen och de är korrekt kopplade! Ändå bryter det inte... Jag kan ju rimligtvis inte ha fel på alla de tre telefoner jag har provat med.

Kom igen! Jag provar det mesta just nu, så är det någon som har en idé... Mottages tacksamt!

/Pejja

Pejja skrev:
Båda de övre är ihopkopplade, vilket borde vara en förutsättning för att det skall funka om man har något jack som är tomt.
::) Har du kopplat ihop dessa så är det inte konstigt att det inte funkar. De övre ska bara gå vidare till nästa jack. ;)

Jag provade häromdagen att inte ha de övre hopkopplade och då funkar det inte att ha ett jack som är tomt. Det verkar ju rimligt eftersom signalerna då inte kan passera över till trådarna ut...

Har man bara de "översta i mitten" inkopplade funkar det att ha ett tomt jack, men det funkar då inte att ha en telefon inkopplad. Kopplar jag istället in de "översta på sidan" funkar det med telefonen inkopplad, men inte med jacket tomt. Detta verkar också logiskt när man kollar hur jacket funkar...

Kan man göra på något annat sätt?

/Pejja

Jag gick igenom systemet ett varv till igår kväll och använde den sidan som referens. Det funkar inte! Det måste vara fel på telefonerna eller något... Jag får låna några telefoner och prova. Annars vet inte jag vad sjutton det kan vara...

/Pejja

Pejja skrev:
Jag provade häromdagen att inte ha de övre hopkopplade och då funkar det inte att ha ett jack som är tomt. Det verkar ju rimligt eftersom signalerna då inte kan passera över till trådarna ut...
Det är detta som plastpiggen i mitten är till för. När du inte har någon propp i jacket finns det en mekanism som byglar över de två undre till de två övre så att signalen kan gå vidare.
En fråga bara: Varför vill du att telefonerna ska bryta? Smidigast är ju att enbart använda de undre skruvarna både ut och in.

/Hajo

Skälet var att han ville ha adsl och då ska man seriekoppla åtminstånne första uttaget.

Kan du månne ta en bild på hur det ser ut i dina jack och lägga upp så att vi kan se den. Det kan nog hjälpa en del

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.