M
F Fakathong skrev:
Dags för nytt batteri kanske
Jo, den tanken har såklart slagit mig :)
Men könns surt om det är nått annat, symptomen är inte klockrena.

Skulle bunna vara att den inte laddar fast den står på "plattan".
 
M
Blev att köpa ett nytt batteri från Jula. Jag får ta den chansen :(.

Vill dock göra andra Meec-1200-ägare på att det finns batterier på flera ställen på nätet.
Skoterdelen och allt vad de heter, men alla dom är dyrare och tar frakrbetalt, medan Jula tar 1295kr Ink frakt.
 
  • Gilla
micked99
  • Laddar…
M mendelsohn skrev:
Blev att köpa ett nytt batteri från Jula. Jag får ta den chansen :(.

Vill dock göra andra Meec-1200-ägare på att det finns batterier på flera ställen på nätet.
Skoterdelen och allt vad de heter, men alla dom är dyrare och tar frakrbetalt, medan Jula tar 1295kr Ink frakt.
Kan rekommendera alla med en skruvmejsel, lödpenna och lite kunskap att beställa battericeller och byta dessa själv.
 
M
A andre84 skrev:
Kan rekommendera alla med en skruvmejsel, lödpenna och lite kunskap att beställa battericeller och byta dessa själv.
Själv rekommenderar jag att de som kan LITE om el och teknik. Att bygga en egen kärnreaktor och installera i 1200an.
 
M mendelsohn skrev:
Själv rekommenderar jag att de som kan LITE om el och teknik. Att bygga en egen kärnreaktor och installera i 1200an.
Låter som det krävs mer än lite kunskap. Dessutom kunskap som är svårt att googla sig till. Eftersom det är något du rekommenderar har du väll erfarit resultatet. Vore jävligt coolt om du kunde visa lite bilder!

Om någon tycker det känns övermäktigt att bygga en kärnreaktor men är intresserad av att byta cellerna i sitt batteri så testa googla. Hittar ni bara spydiga kommentarer när ni söker instruktioner så är jag gärna behjälplig och guidar er genom dom enkla stegen.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
M
  • Gilla
legion
  • Laddar…
M mendelsohn skrev:
[länk]

Ska se om de mer handfasta råden går att ladda upp.

Tänk rubriken
Han drev fram monstergräsklipparen
MEEC 1200 med kärnreaktor
Grannarna: han verkade normal
Bästa jag läst i dag..... :crysmile::crysmile:
 
Mitt batteri har hittills klarat fyra vintrar utan problem. På hösten låter jag den ladda fullt på laddstationen, sedan stänger jag av strömmen med knappen "under kåpan", blåser ren undertill och förvarar klipparen i garaget. När det är dags att dra igång på våren är batteriet oftast fortfarande 100% laddat.

Om man låter litiumbatterier gå under viss spänning per cell (tror det var typ 3.5V) så blir de förstörda...så tricket är att ha dem laddade.
 
M
Jag fick ett nytt batteri av Jula fast min 1200 är 3+år.
Beställde reservdel via deras kundtjänst för 1299kr. Fick meddelande att den fanns i butiken efter några dagar.
Men de trodde att det var en garantidel de lämnade ut så det blev gratis :)

Däremot visade det sig inte hjälpa mot felen (se min tidigare post om tom display).

Vidare felsökning gav att det var det lilla batreriet på kretskortet som fuckade ur och var slut. Tydligen de som håller koll på drivrutinernas minne.

22 kr hos kjell.

Nu går den som en äkta Meec igen. D.v.s helt ok, men inte mer.

Uppenbart att den saknar Ai. Den gör alltså inte en egen karta av området ut efter att den kör runt utan går helt på snöret.

Antar att de bättre modellerna lär sig området och det givet, kan planera sin klippning lite bättre.
 
Det är få modeller som har ’AI’. Slumpmässiga klippandet fungerar förvånasvärt bra i vårt fall. Den är stark och klipper bra. Enda plumpen är dåligt lösta dockningen med vändning...den får göra om ganska ofta.
 
  • Gilla
golfgreen och 1 till
  • Laddar…
M
Är benägen att håla med dig. Det s.k. slumpmässiga fungerar i alla fall tillfredställande.

Givet prisbilden är det helt ok.
 
Z Zakalwe skrev:
Mitt batteri har hittills klarat fyra vintrar utan problem. På hösten låter jag den ladda fullt på laddstationen
Bäst brukar vara att inte lagra (li-) batteriet fulladdat, utan kanske runt 60%, men som du säger de förstörs även när de blir helt urladdade. (De förstörs inte fulladdade, men åldras mycket snabbare)
 
Hej.
Har en clipper 1200. Samma maskin typ. Inne på 5 året nu. Bytt framhjulslager 3 ggr. Skruvat i vent.skruv i bak däcken, tröttnade på att köpa ett tredjepar.... Köpt nytt batteri förra året... Plus modekortsbatteri. Enda som bråkar nu, är när den ska ladda.... Hamnar rätt, men förstår inte det. Nått med kontakt ytan i laddningen. Provade att smörja på med aluminium pasta. Vilken skillnad!! Har gått 10 dagar utan ett endast problem.... :D:D
 
Så aluminiumpasta är lösningen? Tror du att det funkar med kopparpasta också? Jag är nöjd med klippningen, endast dockning är problematiskt...
 
Funkar nog lika bra, koppar leder ju ström något bättre än aluminium
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.