Det får du inte.
 
Två utrymningsvägar behövs inte! Iaf,!
 
D Daniel 109 skrev:
Varför svarar du en gång till då?
?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
skulle jag allvarligt överväga att bygga ett sovrum i mitten av huset, helt utan fönster. Utöver att man slipper allt besväret med mörkläggning
Magnus E K Magnus E K skrev:
Sen lite high tech-belysning för att simulera dagsljus på morgonen, även kl 7 i december.
Härlig idé!
Du är inte glad för att mornarna blir allt ljusare på våren?
Eller börja känna hur jul/nyårsstämningen smyger sig på på hösten?

Är du en robot :thinking:
 
john68 john68 skrev:
Har köpt en billig mörkläggningsgardin på Jysk å lyckats klippa till den så att den sluter tätt. Inte raketforskning precis.
Rullgardinen sitter med 3 mm glipa runt om. Men fortfarande så får jag in ljus. Inte så mycket raketforskning som att den där Murphy lägger näsan i blöt...
 
john68 john68 skrev:
Har köpt en billig mörkläggningsgardin på Jysk å lyckats klippa till den så att den sluter tätt. Inte raketforskning precis.
Samma här! Jysk rullgardiner i sovrummen, det blir kolmörkt.
Men jag brukar lämna ett par dm öppet nertill, så jag märker när morgonen kommer.
Vill ju inte sova dygnet runt.
VidarH VidarH skrev:
Rullgardinen sitter med 3 mm glipa runt om. Men fortfarande så får jag in ljus.
Varför glipa? har du monterat rullgardinen i fönsterbågen i stället för ute vid karmen?
 
Redigerat:
Magnus E K
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Härlig idé!
Du är inte glad för att mornarna blir allt ljusare på våren?
Eller börja känna hur jul/nyårsstämningen smyger sig på på hösten?
Det skulle bara vara för att göra det lättare gå upp; så fort man lämnar sovrummet skulle man ju märka vilken årstid det är. Och sovrummet skulle i detta fall bara vara till för sömn och eventuella andra sängkammaraktiviteter. I mitt nuvarande lilla hus behöver jag fönstren eftersom sovrummet även är arbetsrum. Men nu är det enligt ett av svaren ovan tydligen inte ens tillåtet att bygga sovrum utan fönster. (Fast vad hindrar att man kallar det teknikrum eller förråd och sen använder det som sovrum; det kan ju finnas ett vanligt sovrum också på samma plan.)
 
BirgitS
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men nu är det enligt ett av svaren ovan tydligen inte ens tillåtet att bygga sovrum utan fönster. (Fast vad hindrar att man kallar det teknikrum eller förråd och sen använder det som sovrum; det kan ju finnas ett vanligt sovrum också på samma plan.)
Det är klart man kan göra men man utsätter sig för en ökad risk att räddningspersonal inte hittar en när man ligger avsvimmad av brandröken.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför glipa? har du monterat rullgardinen i fönsterbågen i stället för ute vid karmen?
Rullgardinen fanns redan i huset och är anpassad för att sitta i spalten innanför fodret och utanpå fönsterbågen, så det ska teoretiskt behövas av ljuset att det dubbelkröks för att lysa förbi... Praktiskt så är det av åldersskäl lite knaggliga kanter som ger en 3 mm bred glipa precis på "rätt" ställe. Vintertid är det bara att knö in gardinen lite i bågen men på sommaren när det är varmt och fönstret behöver vara öppet så blåser den ut igen. Skulle den vara bredare skulle den behöva vara 30 cm bredare för att ge bättre skydd. Då är det enklare att bara sätta dit en u-profil på vardera sidan som den löper i. Eller en lagom bred list på ena sidan. Men jag är lat... ;)
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte tillåtet att citera om det inte är motiverat. Det är det inte om man svarar föregående inlägg. Till skillnad från dig följer jag den regeln.
Varför inte tillåtet att citera? Det gör att tråden blir betydligt mer begriplig att läsa. Jag har hört det sägas tidigare och vill verkligen ha ett ärligt svar.
Dessutom, när många svarar ungefär samtidigt är det stor risk att nån annan hinner skriva nåt som hamnar mellan mitt inlägg och det jag svarade på och då förstår man ingenting.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Varför inte tillåtet att citera? Det gör att tråden blir betydligt mer begriplig att läsa. Jag har hört det sägas tidigare och vill verkligen ha ett ärligt svar.
Dessutom, när många svarar ungefär samtidigt är det stor risk att nån annan hinner skriva nåt som hamnar mellan mitt inlägg och det jag svarade på och då förstår man ingenting.
Så här står det i reglerna: "
Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg. För många citat gör det svårare att följa diskussionen."
Det gäller nog mer hur det var förr då hela inlägget man citerade visades, som det är nu visas bara första meningen typ.
Jag brukar citera om jag svarar en viss person, annars hittar kanske inte personen svaret.
 
  • Gilla
KriZomb och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Då förstår jag tanken, men personligen tycker jag att det blir svårare att hänga med om man inte citerar.
 
  • Gilla
KriZomb
  • Laddar…
Det är ett betydligt mindre problem numera när man bara ser första raderna i det som citeras. Förut kunde nån skriva ett inlägg med 20 rader text och 8 bilder. Sen var man tvungen att scrolla förbi samma text och bilder i de 5 kommande inläggen där det första var citerat...
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Det har du rätt i! Det hade jag redan glömt.
 
Hemmakatten
Det börjar bli lite rundgång och OT i tråden. Vi fortsätter men bara med ny hjälp till TS./moderator.
 
  • Gilla
j.erkers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.