Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Dom pratade så förbannat långsamt att jag inte orkade titta på hela, men vad tar man betalt per kwh? Jag vill ha en apparat hit och testa. Har driftstatistil för 20 år snart så det är ju enkelt att avgöra om den funkar eller inte (funkar i avseendet elförbrukning, om han fuskar och producerar energi på annat sätt kan jag förstås inte avgöra).
 
blackarrow blackarrow skrev:
Värmemaskinen säljs inte utan installeras kostnadsfritt mot att den utvalda kunden betalar för energin.
[bild]
Rossis företag garanterar inte att E-Cat SK (senaste produktionsmodellen) fungerar utan användaren/energikunden måste ha en egen, befintlig energikälla som backup.

Enheten fjärrstyrs och övervakas via Internet.

Om han inte kan eller vill förklara hur den fungerar blir det väl också svårt med CE-märkning?
Han kanske inte får sälja E-cat av rent juridiska skäl?
Men jag tror han bara är rädd att gå miste om sin uppfinning. Nu går kanske världen miste om en CO2 fri energikälla på grund av att Rossi envisas med att industrialisera den själv.

Forskare borde väl ägna sig åt att förklara funktionen, teoretisk åtgång av bränsle, risker etc.
Att man inte lyckats entydigt visa hur mycket energi som produceras och hur mycket som tillförs handlar ju inte om avancerad forskning. Det borde vem som helst klara av att mäta om eller när den fungerar.

Problemen är väl bland annat
- att forskarna inte har någon E-Cat att analysera. De får titta på en voltmeter, en amperemeter och eventuellt mäta energin i varmluft eller varmvatten som produceras. Man bevisar inte kall fusion med en ampermeter...
- att Rosdi inte vill någon skall analysera hur den fungerar? Om han inte själv kan förklara hur den fungerar kanske han kunde låta någon reverse engineerera katalysatorn/reaktorn, men det kan han inte ju tyvärr inte för han måste skydda sina hemliga investerare.
- en av hans djupare förklaringar av en demo e-cat SK ligger på en banal nivå. Någon frågade tex om vad demons ampere och voltmeter visade så hänvisade han till "ohms formel " P = U x I, men berättade inte vad de mätte.
- när Rossi får frågor på engelska måste de omformuleras och förklaras, alltid. Sen svarar han på engelska utan att berätta något intressant.

En bild på ballerinan inifrån E-cat'en
[bild]

Inga 800 grader här, utan drygt 8000 grader... Kan vi inte skicka Greta att prata med Rossi?

[media]
Men om man får en maskin hemlevererad är det ju bara att skruva sönder den i sällskap med kunnigt folk och se vad den innehåller och göra alla möjliga mätningar. Vad vet Rossi om det?
Att ingen har gjort så låter misstänkt.
 
H heimlaga skrev:
Men om man får en maskin hemlevererad är det ju bara att skruva sönder den i sällskap med kunnigt folk och se vad den innehåller och göra alla möjliga mätningar. Vad vet Rossi om det?
Att ingen har gjort så låter misstänkt.
Det kanske finns lite restriktioner till lånet ..

Klimathot?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Men om man får en maskin hemlevererad är det ju bara att skruva sönder den i sällskap med kunnigt folk och se vad den innehåller och göra alla möjliga mätningar. Vad vet Rossi om det?
Att ingen har gjort så låter misstänkt.
Vem vågar skruva isär en fusionsreaktor hemma?

Även om maskinen är internetövervakad så är den väl inte kameraövervakad och det kan ju bli fel på internet...

Han väljer sina kunder och de får skriva på avtal om att inte avslöja tekniken.
Man kan ju undra hur många kunder han har?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vem vågar skruva isär en fusionsreaktor hemma?

Även om maskinen är internetövervakad så är den väl inte kameraövervakad och det kan ju bli fel på internet...

Han väljer sina kunder och de får skriva på avtal om att inte avslöja tekniken.
Man kan ju undra hur många kunder han har?
Mindre än en handfull just nu. Han lär ha hittat några nya bekymmer som han jobbar med och han skeppar inte till fler kunder innan dessa är lösta.

Sättet han agerar på är som en ingenjör utan säljare agerar, dvs jobbar ständigt med att förbättra lösningen men får alltid ut något. De flesta ingenjörer (jag inkluderad) på jobb är sådana om de inte får press utifrån att leverera trots att de inte är färdiga.
 
Fanns väl någon självförstörande mekanism inbyggd också såg jag nu när jag tittat igenom en del av pacmans länkar. En makalös manick.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
I går och idag har "syndat" jag har kört 22 mil med hojen bara för nöjes skull. Hittills i år har jag avverkat 140 mil på hojen och allt är ren och skär nöjeskörning. Förra året blev det 360 mil nöjeskörning. Undrar just hur många mil nöjeskörning det blir i år? Prognosen pekar på avsevärt fler mil nöjeskörning än i fjol. Hur mycket koldioxid har dessa nöjeskörningar bidragit med? Ingen aning, men ett litet tillskott har det nog blivit får man hoppas. Vad gör man inte för att förhindra en ny istid, om det samtidigt kan kombineras med rent nöje?

Och den 4-6 juli så är det Västerås Summer Meet. Då rullar det in mängder av fordon med stora V8-motorer, som kommer att nöjesköra. Blir nog ett litet tillskott av koldioxid där också får man förmoda. Nåja allt för den goda sakens skull...
Du har inte funderat på en elhoj? De verkar ju svincoola att köra.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Dom pratade så förbannat långsamt att jag inte orkade titta på hela, men vad tar man betalt per kwh? Jag vill ha en apparat hit och testa. Har driftstatistil för 20 år snart så det är ju enkelt att avgöra om den funkar eller inte (funkar i avseendet elförbrukning, om han fuskar och producerar energi på annat sätt kan jag förstås inte avgöra).
Inte nog med att dom pratar långsamt i filmen. Det är väldigt lite nyttig information som kommer fram.
Inte konstigt att han har så lågt förtroende och vad har han åstadkommit på 7 år?
Hans rädsla för sina konkurrenter verkar väldigt överdriven.

Livslängden på maskinen var 20 år.
Driftstiden på en ”laddning” visste inte Rossi men minst ett år.

Tyvärr är den inte godkänd för privat bruk, bara industriellt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du har inte funderat på en elhoj? De verkar ju svincoola att köra.
Men Anders, hur går det då med koldioxidutsläppen och en ankommande istid?
Coola eller ej, föredrar det mysiga thumpet och vibrationerna från en långslagig encylindrig 500:a.

Läser att IPCC AR5 menar på att den globala temperaturen kan öka med 1 grad fram till år 2100.
Agronomen Johan Rockström hävdar å andra sidan att det blir 8 grader varmare.
Vem har rätt eller har ingen rätt?
Ingen temperaturförändring på 120 år. Var någonstans? USA.

Sommaren 2018 var ovanligt varm i Sverige. (Klimatförändring? Nej väder.)

Winter has come to California ... in May. Record rainfall, more snow on the way (Klimatförändring? Nej väder igen.)
https://www.latimes.com/local/lanow...-may-california-snow-rain-20190517-story.html
 
tompas11 tompas11 skrev:
Men Anders, hur går det då med koldioxidutsläppen och en ankommande istid?
Coola eller ej, föredrar det mysiga thumpet och vibrationerna från en långslagig encylindrig 500:a.

Läser att IPCC AR5 menar på att den globala temperaturen kan öka med 1 grad fram till år 2100.
Agronomen Johan Rockström hävdar å andra sidan att det blir 8 grader varmare.
Vem har rätt eller har ingen rätt?
Ingen temperaturförändring på 120 år. Var någonstans? USA.

Sommaren 2018 var ovanligt varm i Sverige. (Klimatförändring? Nej väder.)

Winter has come to California ... in May. Record rainfall, more snow on the way (Klimatförändring? Nej väder igen.)
[länk]
Fast närmast en moppe när man jämför vridmoment. Och det är inte så mysigt för oss som bor i stan när ni åker in till stan för att glida
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Jag tror inte vi står inför nått klimathot.
Däremot så ser jag inte varför man ska bli upprörd över att det jobbade mot miljövänliga alternativ till bla energi osv.

Egentligen är det marknaden som styr, det är nu kanske efter alla subvensioner som till slut leder utvecklingen framåt så vid och sol blir både energi och kostnadseffektivt så subvensioner kan slopas.
Man säger att USA och Kina är miljöbovar till länder men det jobbade på bra där också med håll och förnyelsebarhet där också. Stor anledning till att det just börjat bli mer effektivt.

Jag förstår inte upprördheten, är det bensinpriser, elcykel subvensioner och miljöpartister som upprör får man väll helt enkelt avfärda det som populism helt enkelt, det kommer tyvärr alltid finnas både på gott och ont
 
En fråga ställdes till den person som genomförde en klimataktion i London för en tid sedan.

”Om det fanns en maskin som sög upp all koldioxid utan några bieffekter, skulle du då trycka på knappen? Vi skulle då kunna köra bil, flyga mm. utan problem.”

Svar: ”Nej. Vi måste göra en omställning”

Kan det bli tydligare än så?

Det handlar i grunden inte om klimatet utan om en samhällsförändring. Klimatet är bara ett verktyg för att uppnå denna förändring.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi får inte heller glömma att Greta har skapat panik och nu är det bara känslor som styr.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
En fråga ställdes till den person som genomförde en klimataktion i London för en tid sedan.

”Om det fanns en maskin som sög upp all koldioxid utan några bieffekter, skulle du då trycka på knappen? Vi skulle då kunna köra bil, flyga mm. utan problem.”

Svar: ”Nej. Vi måste göra en omställning”

Kan det bli tydligare än så?

Det handlar i grunden inte om klimatet utan om en samhällsförändring. Klimatet är bara ett verktyg för att uppnå denna förändring.
Men det är bara ett korkat svar från en korkad person.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Men det är bara ett korkat svar från en korkad person.
Det var en korkad fråga också.
Om man "sög upp" all koldioxid från atmosfären skulle ju alla gröna växter dö. Och vi med dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.