Micleg Micleg skrev:
Idag började min 330X gnissla kraftigt när knivdisken går (dock inte när den är upp och ner och jag snurrar på skivan). Någon som råkat ut för det? Trasiga lager? Trasig motor? När jag bad den åka hem blev den normaltyst.
Den slutar klippa när du ber den åka hem.
Lager på skyddsplåten kanske?
 
Knivdisklager kanske, jag har bytt på min 330 två gånger på 7000 timmar, hyfsat billigt och lätt att byta.
 
Redigerat:
Har beställt från GPL nu men är det ingen som listat ut vilka kullager det är? Jula, Biltema och Clas Ohlson säljer kullager och tydligen är det slut på dom rätta från Husqvarna på grund för stor efterfrågan. Suprise. Jag ska i alla fall försöka identifiera dem.
 
6800 zz har jag för mig att knivisken har. Googla och jämför måtten för säkerhets skull!
 
Skruvade isär den underifrån i väntan på reservdelar (det är ju enkelt, man gör denna operation utifrån --- behöver inte öppna den).

Det visade sig att det satt någon svart nylontråd runt axeln, knivarna och mellan axeln och knivarna! Syntes så dåligt att jag missade det sist. Tog bort allt inkl lager och hasplåt och nu är den tystare än någonsin. Hasplåten hade tjockt med torkat gräs på insidan så den ska jag göra rent först.
 
Micleg Micleg skrev:
Det var jag som lagt dit stenarna :) En typ av roadblock jag använder där jag tillfälligt vill hålla bort klipparen.

Den klipper av bladen på 75% av klövern nu. Får se om det har någon effekt. Borde ge mer ljus till gräset i alla fall.

Övervintrar klöver eller är det frön som gror nästa sommar?
Klöver är bra för gräs den hr kvävefixerare vid roten som den delar med av till gräs och så sätt förhindrar andara ogräs att få fäste. =)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.