Gick upp å måttade gång nr 4 nu och ja.. Det är ju trevligt att man tagit till så bra med marginalerna :crysmile: duschdörr/väggen mäter som sagt 1180-1210x2000mm som jag förstått det.

Hand som håller mätband mot en dörrkarm för att mäta bredden, visar ungefär 118 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätning av öppningen för duschdörr uppvisar marginal, mätsticka vid vit dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sådärja.

Golvsilen är på plats, taket är målat, spot hålen är sågade, hörnen är silikonade.. Nu är det inte mycket kvar!

Nymålat badrum med vita kakelväggar, installerad golvbrunn och förberedda spotlights i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 2 till
  • Laddar…
Så, då har man fått gjort lite mer!

Sjukt drygt att borra i stenhård klinkers dock :sweat:
Men nu är det pottor över spottarna, kommod stommen sitter där den ska och wcn är limmad (y)
Pågående badrumsrenovering med nyinstallerad kommod, vita kakelväggar och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad toalett med öppet lock i ett kaklat badrum, skyddsringar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett badrum under renovering med klinkergolv, kaklade väggar och elledningar som hänger från taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spegeln får bli monterad imorgon precis som handdukstorken! Men man börjar se slutet i tunneln :)
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
K
Snyggt!
Hur känns golvsilen? Är den glappig eller klickar den fast?
 
K KjellTimell skrev:
Snyggt!
Hur känns golvsilen? Är den glappig eller klickar den fast?
Hej! Lite svårt att ge ett jättetydligt svar men ja, den "klickar" fast :) Ramen som ligger runt klinkersplattan ligger på nedsänkta klackar i golvramen där man trycker fast den så den kläms på plats, det är nog så bra jag kan förklara det :) Men det är inget glapp öht(y)
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Härligt! Är bara mån om att det skall kännas OK att kliva runt på när utan att det känns konstigt. :)
Men det låter so matt det är en genomtänkt produkt. :)
 
K KjellTimell skrev:
Härligt! Är bara mån om att det skall kännas OK att kliva runt på när utan att det känns konstigt. :)
Men det låter so matt det är en genomtänkt produkt. :)
Ja den är absolut genomtänkt! Enda problemet är la att den kunde vara utformad så golvsilen, eller ja klinkerhållaren hamnat någon mm längre ner. Som det är nu så sticker plattan upp lite på något ställe (typ någon mm) vilket dels beror på ramen men även på plattsättningen. Klinkerplattan som ligger i är nedslipad ca 4mm och plattsättarn har verkligen gjort sitt allt för att få till det så bra som möjligt!

Nu ser jag inte det som något bekymmer att den är någon mm högre i ena kanten och att det inte blir helt plant. Duschade igår hos svärföräldrarna som byggde för 10 år sedan och har en vanlig rund sil och den har i sin tur istället bågnat neråt 1-2mm i mitten vilket gjort att det ändå inte är jämnt :p
 
Ett sådant lyft, ladda gärna på med bilder vartefter, mycket fin inspiration! Det känns som du just höjde värdet på huset med XX%!
 
Tackar!

Ja jag tänkte precis fråga om ni ville ha lite fler bilder? ;)

Har även beställt duschdörrar, valet föll på Svedbergs Skoga
58980_14433cfbabdeba6126ed488fe68947ed.png
Fast med handtag istället för knoppar (order från regeringen!).

Så det är duschdörrar, få till tröskeln, salning/foder och allmänna toaartiklar så som toalettrullehållare, toaborste osv. som är klar :) Premiärduschen blev igår och jag ångrar inte en sekund att man gjorde duschen så stor som man gjorde eller valde den blandaren man valde! :D

Kan även tillägga att det är väldigt harmoniskt att sitta och skita.. bifogar en bild snart på varför :rofl:
 
  • Gilla
Hillpinch och 1 till
  • Laddar…
Renoverat badrum med vit kommod och spegel, genomskinlig duschdraperi och kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum med vitt handfatsskåp, spegel och takfönster som ger naturligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller kameran i huvudhöjd här och tittar rakt fram! En oplanerad överraskning som uppskattas hela dagen förutom mellan 17:30-18:00 för då står solen precis så man får den i ögonen :crysmile:
Modernt badrum med kaklade väggar och duschhörna inklusive duschblandare och upplyst tack vare takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duschblandaren var topp 3 av alla rörmokaren hade monterat i lyxväg och jag är beredd att hålla med, den är gudomlig! Älskar hyllan också, så sjukt praktisk!
Renoverat badrum med modernt handfat och spegel med inbyggd belysning, nära färdigställt med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymonterad duschblandare och takfönster i en vit kaklad badrumsmiljö med naturligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev ett grymt bra ljus med all belysning.. egentligen nästan lite onödigt då det mer eller mindre alltid är behjälpligt ljus där inne tack vare takfönstret!

Angående kostnader så inväntar jag de 2 sista fakturorna men som det ser ut nu så kommer det landa på någonstans mellan 125-130k för allting varav ca 15k av dem är för borttagningen av eternitkanalen samt takfönstret så jag känner mig helt klart nöjd (y):D
 
  • Gilla
Hillpinch och 4 till
  • Laddar…
Fortsatt lite långsamt med salning och foder kring dörren!

Tyvärr är det fel nyans på färgen.. Så går det när man förlitar sig på att de är kunniga i butiken trots att jag sa att jag ville ha 0502-y. Så lite smått irriterad över det.. Får se om man orkar bry sig! :thinking:

Öppen dörr med omålat dörrfoder som leder till en korridor med flera dörrar och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy genom en öppen vit dörr som visar en korridor med färdigställda dörrkarmar och lister, men utan duschdörrar än.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det inte mkt kvar.. Egentligen bara duschdörrarna som ska komma i nästa vecka :D ja och lite smågrejer så som krokar osv. (y)
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Sådärja, då var badrummet mer eller mindre färdigt! Nu saknas egentligen bara en knopp/krok åt handdukar och en snygg wc borste.

Duschdörrarna kom på plats igår, tyvärr tolkade jag manualen fel så det blev lite galet med släplisten. Får se om jag rättar till detta eller ej beroende på hur stor "skadan" av misstaget blir IRL.

Nästan färdigt modernt badrum med vita kakelväggar och glasduschdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen renoverat badrum med vita kakelväggar, grått klinkergolv och duschdörrar i glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan lägga upp ekonomin för det hela om det är av intresse? :)
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Ja lägg gärna upp ekonomin!
 
Då gör jag så :) Allt är betalt förutom målarn som ännu inte fakturerat, men jag tippar på att det landar på ca 3k då jag hade färg och spackel själv.

Inredning (inkl blandare)
26557kr
EL (det jag handlat själv, inkl belysning)
617kr
Ytskikt (kakel, klinkers och färg)
6348kr
Bygg (det jag handlat själv, inkl takfönster)
9545kr
VVS (det jag handlat själv)
3470kr
Hantverkare
Asbestsanering
6524kr
Plattsättning/snickare (inkl material)
44275kr
Takläggare
1500kr
VVS/EL (inkl material)
28336kr

Totalt
127172kr

Har säkert missat lite i min kalkyl men räknar ±0kr på det då jag även sålt av lite av den gamla inredningen :)

När målarens faktura väl landat så skulle jag tro att totalen landar på ganska exakt 130000kr och det känner jag mig nöjd med! För vi har inte gjort någon avkall på standard, det har absolut snålats men det har mest varit en jakt att hitta saker till rätt pris men ändå få bra grejer. Sen har ju även det gjort grejer som kanske inte hade behövt vara med, tex takfönstret som ändå blev en extrautgift på 8000kr, eternitkanalen som jag valde att ta bort (men inte var ett tvång) som stack iväg 6500kr :) Och det är ändå komplett stambyte dessutom så nej, jag är nöjd med vår bedrift :ok::D
 
  • Gilla
pappel och 2 till
  • Laddar…
K
Vad ingick i "plattsättning/snickare"? Skulle du våga dig på att bryta ur kosten för Flyt, tätskikt och plattsättning från "byggkostnaden"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.