Är det någon som testat SPC Smartbox och kopplat upp det mot tex home Assistent mf?
 
S xCxJx skrev:
Är det någon som testat SPC Smartbox och kopplat upp det mot tex home Assistent mf?
Bara så att det inte uppstår några missförstånd... för att koppla SPC till Home Assistant så använder du programvaran SPC Web Gateway, som kan installeras på samma Raspberry Pi som du kör Home Assistant på. Om du istället vill koppla SPC till Homey så behöver du en SPC Bridge. SPC SmartBox är en Z-Wave-controller med stöd för SPC och KNX, som faktiskt mest har använts av KNX-installatörer. Det kommer dock släppas ett rent KNX-interface till SPC inom kort och då kommer SmartBoxen fasas ut.
 
H
gol gol skrev:
Bara så att det inte uppstår några missförstånd... för att koppla SPC till Home Assistant så använder du programvaran SPC Web Gateway, som kan installeras på samma Raspberry Pi som du kör Home Assistant på. Om du istället vill koppla SPC till Homey så behöver du en SPC Bridge. SPC SmartBox är en Z-Wave-controller med stöd för SPC och KNX, som faktiskt mest har använts av KNX-installatörer. Det kommer dock släppas ett rent KNX-interface till SPC inom kort och då kommer SmartBoxen fasas ut.
Jag kapar frågan lite.

Jag har en Telldus Znet och en massa enheter som jag skulle vilja koppla ihop med larmet, t.ex tända en nattlampa när man springer upp på natten eller tända alla lampor om larmet går.
Vad är bästa (eller enda) alternativet då?
 
H Hellplant skrev:
Jag kapar frågan lite.

Jag har en Telldus Znet och en massa enheter som jag skulle vilja koppla ihop med larmet, t.ex tända en nattlampa när man springer upp på natten eller tända alla lampor om larmet går.
Vad är bästa (eller enda) alternativet då?
Har inte själv gjort någon koppling till Telldus och tyvärr inte heller hört att någon annan har gjort en sådan. Men om Telldus Znet har ett öppet API så kan du kanske själv med hjälp av SPC Web Gateway göra en bindning. Finns flera exempel på github som man kan utgå från.
 
H
gol gol skrev:
Har inte själv gjort någon koppling till Telldus och tyvärr inte heller hört att någon annan har gjort en sådan. Men om Telldus Znet har ett öppet API så kan du kanske själv med hjälp av SPC Web Gateway göra en bindning. Finns flera exempel på github som man kan utgå från.
gol gol skrev:
Har inte själv gjort någon koppling till Telldus och tyvärr inte heller hört att någon annan har gjort en sådan. Men om Telldus Znet har ett öppet API så kan du kanske själv med hjälp av SPC Web Gateway göra en bindning. Finns flera exempel på github som man kan utgå från.
Den har ett öppet API men det betyder att jag måste lära mig något nytt. Är SPC Web Gateway lätt att använda eller är det typ command line och konfigfiler?
Du skriver att SPC Smartbox är en Z-wave controller så den kan ju i så fall ersätta min Telldus, förutsatt att den är kompatibel med alla mina enheter. Telldus Znet har stöd för lua script för t.ex. enheter med funktioner som inte stöds direkt av den, finns något liknande på Smartbox?

Vad kostar alternativen förresten? Web Gateway vs Smartbox?
 
H Hellplant skrev:
Den har ett öppet API men det betyder att jag måste lära mig något nytt. Är SPC Web Gateway lätt att använda eller är det typ command line och konfigfiler?
Du skriver att SPC Smartbox är en Z-wave controller så den kan ju i så fall ersätta min Telldus, förutsatt att den är kompatibel med alla mina enheter. Telldus Znet har stöd för lua script för t.ex. enheter med funktioner som inte stöds direkt av den, finns något liknande på Smartbox?

Vad kostar alternativen förresten? Web Gateway vs Smartbox?
SPC Web Gateway ger ett REST/Websockets API mot SPC. Vid en snabb sökning så verkar det som även Telldus har ett REST API. Så troligtvis skulle man kunna utgå från exempelkoden för Fibaro HC2 (https://github.com/Goran58/node-spc-fibaro-hc2-binding) och relativt enkelt anpassa den till Telldus. Om du istället vill satsa på en ny controller så rekommenderar jag starkt Homey, tack vara att den är väldigt flexibel med bla stöd för Z-Wave+, Zigbee, RFXcom, röststyrning, App mm. SmartBoxen kommer som sagt fasas ut inom kort. Skickar mig ett PM för priser.
 
Tjenare
Kul att läsa allas projekt, funderingar och fräcka lösningar. Jag skulle vilja höra med er om någon stött på samma problem som jag, nämligen att någon gång ibland, en gång om året så tappar 4300-centralen kontakten med manöverpanelen via xbus. Resultatet blir att larmet går och panelen släcks.
Det är (skulle jag tro) inte kabelbrott för om man startar om larmcentralen (norsk reset, säkring + batteri är allt jag kommit på. det går väl inte att göra reset via spc pro?) så startar larmet upp och allt fungerar frid och fröjd igen.

Det går även att isolera felet via ex. SPC Connect appen. Manöverpanelen förblir dock släckt.

Tittar man i larmloggen så påstår den i turordning och inom loppet av 30 sekunder:
Larm: AUX-utgång, säkring
Sektion 1: Dörr BV MK Öppen
Larm: Brand förlarm Sektion 8 Hall BV Brand
Sektion 1: Dörr BV MK STÄNGD
Larm: X-BUS Manöverpaneler 1 Kommunikation
Sektion 1: Dörr BV MK Öppen
Sektion 1: Dörr BV MK STÄNGD
Larm: Sektion 8 Hall BV Brand Brand

Centralversion 3.6
Firmware 3.6.6 R.21359

Tacksam för alla klocka tips och idéer.

/Johan
 
Hej

Har ett SPC sedan några år tillbaka i mitt hus som har fungerat perfekt.
Men nu skall huset säljas, och larmet följer med huset.

Hur "överlåter" jag larmet till nya ägaren lättast?
Antar att jag får registrera ett nytt konto eller möjligen ny användare på SPCconnect först, eller?

Någon som kan guida mig i detta?

Tack
Vespa
 
Ni som har koll på SPC. Vad behöver jag köpa (artikelnummer) om jag vill ha ett trådlöst system? Tycker det är svårt att få grepp om vilka prylar jag behöver.

Behöver magnetkontakter, deckare, utesire, innesiren, brandlarm.

Har kikat på DCS Neo också men det landar på 20k+, känns lite väl mycket.
 
G Gilgo skrev:
Ni som har koll på SPC. Vad behöver jag köpa (artikelnummer) om jag vill ha ett trådlöst system? Tycker det är svårt att få grepp om vilka prylar jag behöver.

Behöver magnetkontakter, deckare, utesire, innesiren, brandlarm.

Har kikat på DCS Neo också men det landar på 20k+, känns lite väl mycket.
De nya trådlösa enheterna hittar du här: https://shop.vanderbiltindustries.c.../detektorer/tvaavaegskommunikation-traadloes/
Sirener tror jag är på gång. Du behöver dessutom en centralapparat t.ex 4320 (8 ingångar, max 32), vid fler ingångar behöver du expansionsenheter (8 ingångar per st, trådad), manöverpanel (trådad), GSM-sändare (monteras i centralapparaten) och ett batteri.
Priser kan du kolla på lasshop.se.
 
G Gilgo skrev:
Ni som har koll på SPC. Vad behöver jag köpa (artikelnummer) om jag vill ha ett trådlöst system? Tycker det är svårt att få grepp om vilka prylar jag behöver.

Behöver magnetkontakter, deckare, utesire, innesiren, brandlarm.

Har kikat på DCS Neo också men det landar på 20k+, känns lite väl mycket.
Tveksamt att det blir billigare med SPC, det dyra är att köra trådlöst. Vill du få ner priset så kör på trådbundet.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Tveksamt att det blir billigare med SPC, det dyra är att köra trådlöst. Vill du få ner priset så kör på trådbundet.
Räknade faktiskt lite på det och det verkar markant billigare. Alla trådlösa deckare och magnetkontakter är klart billigare. Det som jag inte hittar är trådlösa sirener. Men jag kanske kan lösa det via gamla telefonuttag och vp-rör för dörrklocka.
 
G Gilgo skrev:
Räknade faktiskt lite på det och det verkar markant billigare. Alla trådlösa deckare och magnetkontakter är klart billigare. Det som jag inte hittar är trådlösa sirener. Men jag kanske kan lösa det via gamla telefonuttag och vp-rör för dörrklocka.
Aha, hur mycket billigare? Hur många larmpunkter skall du ha? Själv är jag inget fan av trådlöst, har trådlöst själv just nu men ska bygga trådat hemma med just DSC Neo, men det beror mycket på att jag ska ha ca 45 larmpunkter(larmklass 2) IR, glaskross, branddetektorer och magnetkontakter i varje rum och det blir jättedyrt med trådlöst då.
 
Plockade ihop ett paket med larmsändare, trådlös modul, 7st magnetkontakter, 4st ir-deckare och 2st rökdeckare. 15kkr. Inga sirener alls. Men trådare sirener är billiga. Får väl testa att bygga ett likadant paket med DSC Neo utan sirener. Men hos Låsshop skiljde det några hundringar styck på alla olika trådlösa tillbehör mot SPC.
På Låsshop fanns något paket för trådlöst som det blir billigare med men det framgick inte vilken trådlös modul och vilken larmsändare det var som ingick.
 
Det är klart, det drar iväg när det är trådlöst. Jag la ca 15-20kkr på larmet jag ska kasta ut nu. ;) Neon är helt suverän om du skall köra trådlöst hur som och dom trådlösa sirenerna är riktigt högljudda! :) Bra räckvidd på DSC.s prylar med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.