Fick en uppdaterad offert i fredags.. Blev
21 500, och den raden kändes trevligare att läsa!

Har inte fått nått svar på dom specialtillverkade takstolarna, kanske blir klurigare än vad han trodde!

Om han inte lyckas få till en stabil konstruktion med dom, och vi kollar möjligheten till ett platt tak med altan.. så borde väl dimensionerna funka som givet..?

Stomme -> spont -> papp -> reglar - trallvirke ?
 
Du menar att du ska gå på taket också?
 
J justusandersson skrev:
Du menar att du ska gå på taket också?
Japp!
En till bärlinan i mitten är ett måste känns det som!
 
Om du inte är ute och går på taket när det har snöat maximalt klarar det sig nog utan mittbärlina eftersom vi har räknat med så hög snölast som 3,5 kN/kvm.
 
Ok! Måste ju kunna skotta av den oavsett, så försöker hellre få till en bärlinan i mitten så vi är mer på den säkra sidan! Måste ju förstärka konstruktionen avsevärt!?
 
Det går bra att skotta ändå. Jag uttryckte mig lite slarvigt. Alla beräkningar i tråden utgår från brukskrav, dvs att det inte ska böja ner mer än en viss andel av spännvidden. Därifrån är det långt till att saker och ting brister. Jag tycker absolut inte att det behövs en extra bärlina. Då måste du ha en pelare till som försämrar användbarheten.
 
  • Gilla
Chainsaw_ och 1 till
  • Laddar…
Fick en offert på byggsats för några dagar sedan från snickarn, och det blir sadel, 14 grader, 2 plintrader. Exakta dimensioner på bärlinor är inte spikad än. Beror lite på hur många plintar/ rad det blir. Minst 3 dock, för att kunna bräslå sidorna. Han skulle utgå med det som blir billigast!

Ska dock ta hit en huddig till sommaren, och sänka delar av infarten några cm, så man har lite till godo!
 
Idag kom bygglovet tillbaka beviljat, efter lite korrigeringar. Så nu ska jag bara hitta tiden att börja med grunden till den, och samtidigt fortsätta färdigställa uterummet som är i full gång. För visso bara måla utsida, dreva, spika foder utvändigt och invändigt, måla innertak, måla väggpanelen, byta altandörr och ev fönster, lägga in matta, installera belysning... phuh!:p

Tur man gör detta nu, så man kan luta sig tillbaka, och inte göra nått på äldre dagar! Vi får väl se hur det går med det!:rolleyes::cool:
 
Rickard.
Chainsaw_ JT83 skrev:
Tur man gör detta nu, så man kan luta sig tillbaka, och inte göra nått på äldre dagar! Vi får väl se hur det går med det!:rolleyes::cool:
När man är klar är det dags att flytta (y) Jobba inte ihjäl dig bygglovet räcker väl 5 år om jag inte förstått det fel.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
När man är klar är det dags att flytta (y) Jobba inte ihjäl dig bygglovet räcker väl 5 år om jag inte förstått det fel.
Hehe, visste är det så. Jag bara hatar att skotta av snö från bilen varje vinter, speciellt på morgonen!:D Vi är 2-3 st som ska jobba på carporten under semester, så det ska inte vara några problem!
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Chainsaw_ JT83 skrev:
Idag kom bygglovet tillbaka beviljat, efter lite korrigeringar.
Fixade den nya snickaren beräkningar och konstruktionsritningar för den nya lösningen? Vad kostar bygglovet? Jag bor också i Sundsvall och vill bygga ett dubbelgarage med i princip platt tak, ca 8x7 m. Har experimenterat med beräkningarna som finns på Träguiden, insett att balkarna blir groteska osv. Vill jag blanda in stålbalkar har jag ingen räknehjälp hos Träguiden och det borde väl bli betydligt dyrare också.
 
P perror skrev:
Fixade den nya snickaren beräkningar och konstruktionsritningar för den nya lösningen? Vad kostar bygglovet? Jag bor också i Sundsvall och vill bygga ett dubbelgarage med i princip platt tak, ca 8x7 m. Har experimenterat med beräkningarna som finns på Träguiden, insett att balkarna blir groteska osv. Vill jag blanda in stålbalkar har jag ingen räknehjälp hos Träguiden och det borde väl bli betydligt dyrare också.
Ja, han ordnade det. Blir 14 grader. Altanvarianten gick också, men drog iväg i pengar, så vi valde takstolar ist!

Vi får betala 3850;- lite drygt för carporten.

Tror det blir lite dyrare med garage, men där gissar jag? Nån från Sundsvall kanske kan komma med input där?

Ja, ska du ha stål så blir det dyrare, samt att du ska du hitta nån som ritar upp det,..kommer ju inte göra det gratis, såvida du inte känner nån. Dock tror jag att ditt garage redan hade stått utanför aws isf..:p
 
P perror skrev:
Tack! Sundsvall har ett dokument på 42 sidor som ingen vettig människa orkar läsa. Står något om självkostnad och man får väl hoppas att det stämmer. [länk] De är i varje fall hjälpsamma när man frågar om situationsplaner, tomtgränser och annat förberedande.
Hehe, nä det brukar kunna vara skrivet som om man inte fattade det svenska språket, och så är man svensk!:D

Får du ner så mycket info som möjligt i ansökan, och att du tänker ut hur du villa ha det, så det inte blir några ovanligt stora frågetecken när dom går igenom allt, så kanske du kommer billigare undan.

Dom har säkert fasta priser för alla olika byggnader, med vissa tillägg för antal timmar i uträkningar, och råd från kollegor osv..
 
Det "omöjliga" känns nu ganska möjligt! :D

Äntligen är den på plats. Luckorna blev klar igår, nästa blir papp, så vi slipper den vita presenningen. Sen allt annat som ska göras. Såhär i efterhand känns det tråkigt med en carport, när man ser storleken, och det hade kunnat bli ett garage från start. Vet att det inte är för sent för det, så vi får väl nöja oss med carport-mode så länge! :cool:

Med tanke på att det är 6,5m mellan stolparna så blir man sugen på en gigantisk port! Just för att slippa löv å skräp på hösten å framförallt snö vintertid, eller vad tycker ni?

Vet att det kanske blir i fel ordning, men finns det några direkta problem att gjuta en platta i efterhand om porten redan sitter där? Ska tillägga att marken lutar ut från huset!
 
  • Nybyggd carport med öppen konstruktion framför ett hus, marken lutande, byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träcarport med plats för två bilar, täckt av vit presenning med bostadshus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SSSS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.