Sir James Sir James skrev:
Kommer det inte att bli skönt att slippa se grannen...:)?
Jag vill helst slippa se de men inte att han ska skugga halva vår tomt och förstöra vårt poolområde. Annars får han gärna sätta sin lilla jacuzzi på taket
 
Du förlorar liksom all din trovärdighet när du börjar gapa om ”gigantiskt projekt” ”5-6 meter hög pergola” den där pergolan är absolut max 4 meter hög från marknivå.
Är det att grannen snor er kvällssol som gör att skon klämmer eller vad är problemet?
 
  • Gilla
EvertL och 8 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
För att komma upp i gigantiskt så tänkte jag absolut miljardsummor, också aningen besviken:D

OnT:
Känns det ändå inte, trots ditt förakt till din granne och hans projekt, som att du bara har att vinna på att faktiskt prata med honom?
Det är som pratats om ev. den permanenta skärmväggen som kan bli problem.
Hur mycket info har du? Det är inte så att ni nyligen flyttat in och att det faktiskt finns bygglov för det?
Tack för ditt svar ! Nej det finns inget bygglov och vi har ungefär bott lika länge. Vi har försökt prata med det blir bara tjafs. De säger att de kommer köra på så vi får dra detta vidare vilket vi kommer. Men jag vänder mig till er då vissa saker kanske är bygglovsfria men det är helheten som utgör ett problem. Förstår du ? :)
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare och 2 till
  • Laddar…
Man äger inte sin utsikt. Eller sol/skugga. Grannen hade lika gärna kunnat sätta en thujahäck till innanför som blivit 5 meter hög.

På vilket sätt skulle grannens utbygge förstöra ert poolområde???
 
  • Gilla
raggartejpen och 3 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Man äger inte sin utsikt. Eller sol/skugga. Grannen hade lika gärna kunnat sätta en thujahäck till innanför som blivit 5 meter hög.

På vilket sätt skulle grannens utbygge förstöra ert poolområde???
undrar också, du får gärna ta ett kort på distans från bakom din pool så man ser
 
Ojoj jag som trodde Israel hade problem
En fråga !
Vad är problemet?
Skymmer solen? Eller vad
Det är väl helt ok det han gör eller?
Klart att man vill ha utespa o altan
Ok 5-6 meter hög pergola där är du nog lite hysterik
 
  • Gilla
raggartejpen och 1 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Ojoj jag som trodde Israel hade problem
En fråga !
Vad är problemet?
Skymmer solen? Eller vad
Det är väl helt ok det han gör eller?
Klart att man vill ha utespa o altan
Ok 5-6 meter hög pergola där är du nog lite hysterik
Det blir skugga på den sidan för oss så vi kommer inte kunna nyttja den delen samt så blir de så nära inpå. Brandrisk samt ljudnivån
 
P patfred skrev:
undrar också, du får gärna ta ett kort på distans från bakom din pool så man ser
Vår pool är 4,5 m ifrån tomtgräns om inte mer så finns inte så mycket att se. Men den delen ligger vi och solar på. Är alla ok med att ha grannen i knät det verkar ju inte bättre här:mad:
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Man äger inte sin utsikt. Eller sol/skugga. Grannen hade lika gärna kunnat sätta en thujahäck till innanför som blivit 5 meter hög.

På vilket sätt skulle grannens utbygge förstöra ert poolområde???
Estetiskt så hade jag verkligen föredragit det. Nu har de valt att bygga plank över sin tomt. De har 3-4 olika plank stilar haha ser inte speciellt bra ut. Vad menar du att man inte äger sin utsikt ? Det finns rättsfall där folk bestridit sådana saker så du verkar inte ha någon koll alls.
 
  • Gilla
G. Marklund
  • Laddar…
P patfred skrev:
Du förlorar liksom all din trovärdighet när du börjar gapa om ”gigantiskt projekt” ”5-6 meter hög pergola” den där pergolan är absolut max 4 meter hög från marknivå.
Är det att grannen snor er kvällssol som gör att skon klämmer eller vad är problemet?
Hmm sitter du fastklistrad med din granne ?
 
P Poolvillan skrev:
Det blir skugga på den sidan för oss så vi kommer inte kunna nyttja den delen samt så blir de så nära inpå. Brandrisk samt ljudnivån
Brandrisk?? Knappast något bygglov skulle kräva någon åtgärd för ett plank eller pergola.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Enormt mastodontiskt vulgärt astronomiskt projekt... hur kan någon göra så mycket
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Brandrisk?? Knappast något bygglov skulle kräva någon åtgärd för ett plank eller pergola.
Okej så vad händer om de sätter sin grill mot planket då ? Och glömmer bort ?
 
P Poolvillan skrev:
Okej så vad händer om de sätter sin grill mot planket då ? Och glömmer bort ?
Det brinner upp.

Fortfarande inget som bygglov skulle kräva något skydd eller förstärkning mot.

Du kommer i princip att ha två val. Acceptera att leva med grannens pergola, spaljé, solsegel eller vad för bygglovsfritt de nu väljer att sätta upp eller flytta.
 
  • Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
Man blir lite besviken faktiskt, jag trodde det var seriösa husägare här med fakta som vill dela med sig men många skriver rätt korkade saker. :thinking: Fortsätt kommentera och håll tummarna att vi får bort det
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.