BirgitS
Buskar och träd kräver aldrig bygglov och får bli hur stora som helst. De måste dock sättas en bit in från tomtgränsen så att man kan sköta utsidan av dem medan man fortfarande står på sin tomt (gäller förstås även plank, staket och spaljéer).

Om ett plank är så glest att det går att se igenom minst 50 % av ytan så är det inte längre ett plank utan en spaljé och sådana brukar kommuner tillåta.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Då är det troligen ok.

Det finns inga fasta gränser för när bygglov behövs för ett staket eller plank. Men så länge det inte är högre än ett ”sedvanligt staket” så är det inte lovpliktigt.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Buskar och träd kräver aldrig bygglov och får bli hur stora som helst. De måste dock sättas en bit in från tomtgränsen så att man kan sköta utsidan av dem medan man fortfarande står på sin tomt (gäller förstås även plank, staket och spaljéer).

Om ett plank är så glest att det går att se igenom minst 50 % av ytan så är det inte längre ett plank utan en spaljé och sådana brukar kommuner tillåta.
Jag förstår. Man har bara lust att springa över och mäta deras yta för om den överstiger 15 kvm krävs det bygglov och den är riktigt stor altanen. :thinking:

• Haha
MB77
  • Laddar…
15 kvm ?? Lägg ner vad gör det om grannen bygger en altan ? Förstår inte vad problemet är ?

• Gilla
stefancrs och 9 till
  • Laddar…
En altan får vara hur stor som helst utan. Bygglov.

Det är om det blir en byggnad med tak som du har en begränsning till 15 kvm för bygglovsfrihet (friggebod)men sådan får inte byggas närmare gränsen än 4,5 m såvida inte grannen godkänner det. Söker de bygglov så kan det ev gå igenom även om du motsätter dig det.

• Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Du verkar vara avundsjuk bara vad fan gör det om grannen bygger ??? Det är på hans tomt? Stör det er eller vill du så gärna se vad som händer där inne.?

• Gilla
  • Arg
Mats: Gårdsägare och 14 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En altan får vara hur stor som helst utan. Bygglov.

Det är om det blir en byggnad med tak som du har en begränsning till 15 kvm för bygglovsfrihet (friggebod)men sådan får inte byggas närmare gränsen än 4,5 m såvida inte grannen godkänner det. Söker de bygglov så kan det ev gå igenom även om du motsätter dig det.
Jag förstår ! Hur är det med taket läser att skärmtak kräver bygglov när det är placerat närmare än 4,5 men finns det typer av tak de kan få igenom ?

Vad tror ni detta ska bli en hög pergola med tak ?

• Påbörjat byggprojekt av hög pergola utan tak med synliga trästolpar och plankvägg mot bakgrund av hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
F Nilsson
  • Laddar…
P Poolvillan skrev:
Jag förstår. Man har bara lust att springa över och mäta deras yta för om den överstiger 15 kvm krävs det bygglov och den är riktigt stor altanen. :thinking:
Altanen får vara hur stor som helst i teorin utan bygglov. Rättsfallet jag refererar till hade en altan som var ca 150 kvm..

• Wow
ilafudi
  • Laddar…
Såhär ser det ut vad tror ni?

• Pågående byggnation av träaltan runt en nedgrävd jacuzzi med höga stolpar för framtida tak eller skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Poolvillan skrev:
Vad tror ni detta ska bli en hög pergola med tak ?
Har den tak är det ingen pergola, då är det skärmtak. Man får ha 15m2 tak på huset utan bygglov. Över det krävs bygglov för skärmtak.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Altanen får vara hur stor som helst i teorin utan bygglov. Rättsfallet jag refererar till hade en altan som var ca 150 kvm..
Okej men och bygga in jacuzzi och addera en hög pergola på det ? Finns det rättsfall på det också ? Det är helheten jag syftar på

R Robert-san01 skrev:
Har den tak är det ingen pergola, då är det skärmtak. Man får ha 15m2 tak på huset utan bygglov. Över det krävs bygglov för skärmtak.
Vad tror du han ska göra då ?

P Poolvillan skrev:
Vad tror du han ska göra då ?
Kan mycket väl vara en pergola och den kan vara 100m2 utan bygglov.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kan mycket väl vara en pergola och den kan vara 100m2 utan bygglov.
Okej men då måste den väl vara ganska genomskinlig eller hur?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.