H
P Poolvillan skrev:
Vad tror du han ska göra då ?
Kan du inte prara med grannen? Lättare än att gissa
 
  • Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Kan du inte prara med grannen? Lättare än att gissa
Nej det är just därför jag vänder mig till er fantastiska husägare för att få tips och råd.
 
  • Gilla
ilafudi och 1 till
  • Laddar…
P Poolvillan skrev:
Okej men och bygga in jacuzzi och addera en hög pergola på det ? Finns det rättsfall på det också ? Det är helheten jag syftar på
Självklart kan han det. Allt ser lagligt ut, plank får finnas i anslutning till hus utan bygglov.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nja. Ett plank (som det ser ut som på bilden) får inte finnas inom 4,5m från en gräns, utan medgivande från grannen. Annars är det byggovsfritt om det finns i anslutning till huset.
 
  • Gilla
ilafudi och 8 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Självklart kan han det. Allt ser lagligt ut, plank får finnas i anslutning till hus utan bygglov.
Nja det är jag lite osäker på eftersom det är så nära tomtgräns. Planket får inte vara hur högt som helst.
 
H
P Poolvillan skrev:
Nej det är just därför jag vänder mig till er fantastiska husägare för att få tips och råd.
P Poolvillan skrev:
Nej det är just därför jag vänder mig till er fantastiska husägare för att få tips och råd.
Ok, det låter som du inte kommer vara med på invigningen och provbada
 
  • Gilla
  • Haha
Mats: Gårdsägare och 7 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Ok, det låter som du inte kommer vara med på invigningen och provbada
Aww du tänkte så vi har både jacuzzi och en stor pool. Godmorgon ☕️
 
Jag förstår att denna tråd väcker en del känslor. Kanske har ni själva velat bygga något som inte grannen tyckt var okej eller så högt som ni velat. Men är ni sådana som gör grannen en tjänst och skuggar er egen tomt? Jag hoppas inte det ;) Jag uppskattar alla era svar ni är grymma ☕️☕️
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
K
När jag läste rubriken gigantiskt projekt tänkte jag mig att någon skulle bygga ett nytt miljonprogram.
Ytterst besviken.
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 41 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En altan får vara hur stor som helst utan. Bygglov.

Det är om det blir en byggnad med tak som du har en begränsning till 15 kvm för bygglovsfrihet (friggebod)men sådan får inte byggas närmare gränsen än 4,5 m såvida inte grannen godkänner det. Söker de bygglov så kan det ev gå igenom även om du motsätter dig det.
Skärmtaket ska sitta i huvudbyggnad för att vara bygglovsfritt. Det får inte nyttjas för t.ex. komplementbyggnader.
 
Det är olika regler beroende på vilken kommun man bor i. Brukar vara så att 3,6 m ut från sitt hus har man sk ”hemfridszon” och får bygga lite högre insynsskydd. Annars så brukar det krävas bygglov för höjder över ca 120cm. Att det är ett plank är odiskutabelt! Jag skulle verkligen ta detta vidare! Kan hända att kommunen godkänner ett bygglov men då har du gjort vad du kan iaf. Tråkigt med grannar som inte tar hänsyn, men så har många det. Små tomter och egoistiska grannar är ingen bra kombination. Lycka till
 
  • Gilla
ilafudi och 4 till
  • Laddar…
P perolito skrev:
Det är olika regler beroende på vilken kommun man bor i. Brukar vara så att 3,6 m ut från sitt hus har man sk ”hemfridszon” och får bygga lite högre insynsskydd. Annars så brukar det krävas bygglov för höjder över ca 120cm. Att det är ett plank är odiskutabelt! Jag skulle verkligen ta detta vidare! Kan hända att kommunen godkänner ett bygglov men då har du gjort vad du kan iaf. Tråkigt med grannar som inte tar hänsyn, men så har många det. Små tomter och egoistiska grannar är ingen bra kombination. Lycka till
Jag håller helt med dig ! Det är exakt så vi känner. De vill maximera sin yta men visar ingen respekt mot oss grannar.
 
K Kortling skrev:
När jag läste rubriken gigantiskt projekt tänkte jag mig att någon skulle bygga ett nytt miljonprogram.
Ytterst besviken.
Hehe trevligt att du kikade in iaf
 
Kommer det inte att bli skönt att slippa se grannen...:)?
 
  • Gilla
raggartejpen och 8 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
När jag läste rubriken gigantiskt projekt tänkte jag mig att någon skulle bygga ett nytt miljonprogram.
Ytterst besviken.
För att komma upp i gigantiskt så tänkte jag absolut miljardsummor, också aningen besviken:D

OnT:
Känns det ändå inte, trots ditt förakt till din granne och hans projekt, som att du bara har att vinna på att faktiskt prata med honom?
Det är som pratats om ev. den permanenta skärmväggen som kan bli problem.
Hur mycket info har du? Det är inte så att ni nyligen flyttat in och att det faktiskt finns bygglov för det?
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.