Jag märkte direkt då jag bytte maskin att den nya sköljer sämre. Kör alltid på extraskölj numera. Det är väl inte så underligt att fabrikanterna vill få ner vattenförbrukningen - det är ju just det konsumenterna jämför med.
 
A
Och hela EUs miljödirektiv går åt hel...e.
 
klickar alltid i extra skölj, 30min extra tid...
 
Den bästa maskinen är alltid den man inte har. Sa en vis vän en gång. Sant eller inte, vem vet.
 
Kan det vara så enkelt att folk bara använder för mycket tvättmedel?
 
Det här kanske är en riktigt dum fråga men efter funderingar här hemma undrar jag hur ni kommer fram till att tvätten inte är ordentligt sköljd? Har ni pulvertvättmedel som lämnar rester och på så sätt ser ni att det finns kvar? Jag som använder flytande tvättmedel har ingen aning om tvätten är tillräckligt sköljd.
 
Har man känslig hud märker man det snart, även när man använt flytande tvättmedel.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Till min glädje ser jag att den här tråden fortfarande är hyggligt aktiv så jag hänger på med mitt dilemma.
Min 27 år gamla trotjänare, Cylinda 10002 med separat upphängd trumma, kastade in handduken med buller och skrammel förra helgen (något i upphängningen lossnade när den började centrifugera och trots att jag råkade stå bredvid och kunde slå av den så var det så högt momentum så den slet sönder det som går att slita sönder)
Jag har med viss missmodighet konstaterat att tvättprogrammen är lååånga i moderna tvättmaskiner men har hittat några modeller som har tidsmässigt acceptabla programtider utan att göra avkall på standardantalet sköljningar. (Och nej, verken tvättmaskin eller diskmaskin är igång när jag inte är hemma och vaken)
Jag har löjligt mjukt vatten i min brunn, min gamla Cylinda som motsvarar en 6kg's i trumvolym (3 kilo enl bruksanvisningen) har doserats med en matsked pulvertvättmedel för full maskin vilket har räckt ypperligt för att få tvätten ren. Sköljmedel blir jag prickig av så det används inte alls.
Med egen brunn och boende i ett område med ont om vatten så har jag alltid varit försiktig med vattenförbrukningen men eftersom vattnet är så mjukt så behöver jag en tvättmaskin som faktiskt sköljer ordentligt och istället kör jag fulla maskiner och vädrar kläder som inte måste tvättas efter en användning för att begränsa vattenförbrukningen.
Cylinda har av tradition och hävd alltid använts i min familj då både morbror och bror tillbringat hela sina liv med tvättstugeutrustning ursprungligen med tonvikt på Cylinda Ljungaverken, morbror gick bort för flera år sedan och bror är krasslig så mitt nätverk med kunskap har försämrats rejält sedan Cylindan flyttade hem till mej för 27 år sedan.
Så jag hoppas på goda råd och samlade erfarenheter här i forumet, Cylinda Sverigetvätten Ind och Asko 20848 är de modeller jag har tittat på.
Tack på förhand! C
 
Efter 9 år på Siba och 6 år på Elgiganten får jag säga att grejer i dag göres för att vara billiga. Inte alltid för att vara bra. Så utgå från att en ny Cylinda INTE kommer att hålla i 27 år till. Men det blir en budgetfråga. Om du kan, köp Miele.
 
  • Gilla
ChristinaLundgren
  • Laddar…
S fredrikskrea skrev:
Efter 9 år på Siba och 6 år på Elgiganten får jag säga att grejer i dag göres för att vara billiga. Inte alltid för att vara bra. Så utgå från att en ny Cylinda INTE kommer att hålla i 27 år till. Men det blir en budgetfråga. Om du kan, köp Miele.
Tack!
Nej, jag är medveten om att det är mer realistiskt att hoppas på 10 år eftersom jag har mjukt vatten som är snällt mot maskinerna och dessutom är sorgligt hårt drillad sedan barnsben i hur man förväntas sköta om sin maskin.
Jag får läsa på mej om Miele och hoppas att de har nån modell med tvättprogram som inte tar över 3 timmar för en full maskin. Har även Miele 5 år garanti?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan det vara så enkelt att folk bara använder för mycket tvättmedel?
Nä, inte enbart det. Tror att E-luxar'n varit inne på ämnet tvättmängd.
Ladda inte mer än 2/3 av uppgiven kapacitet och mindre pulver så både sköljer och tvättar även en billigare maskin helt ok
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan det vara så enkelt att folk bara använder för mycket tvättmedel?
Överdoser är inte bra för någon som inte säljer pulvret. Man lär sig med tiden vilka mängder som är bäst. Sedan verkar det som vissa tror att ju mer tvätten luktar, desto renare. Tensider luktar inte men arbetar med din tvätt.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan det vara så enkelt att folk bara använder för mycket tvättmedel?
Att följa tillverkarens dos rekomend
 
När min nya maskin blev ca 7år så började jag fundera på hur länge den skulle hålla. Hade Cylinda innan den som var av den gamla sorten som höll länge.

Så nu kör jag med en av de sista (enligt uppgift) svensktillverkade Cylinda tvättmaskinerna, ett blocketfynd, dock inte så billigt...men den var i gott skick.
 
  • Gilla
ChristinaLundgren
  • Laddar…
På 70talet köpte jag AEGs då dyraste maskin som efter ett par år flyttade med mig från Norrland till Skåne. Den följde med 23 år då huset såldes. Höll visst något år till, enl köparen. Så visst fanns det kvalitet på den tiden.

Numera är jag nöjd :) om maskinen håller 10 år.
 
Har samma erfarenhet då vi bytte ut våra AEG (tvättmaskin, kyl/frys) efter 24 år. Fungerade fortfarande men började "hacka".
Bytte till E-lux som rasade redan efter 6 år! "Det var bättre förr".:thinking:
 
Har cylinda vitvaror som fungerat problemfritt i 14 år nu. Cylinda blir det igen om något går sönder.

Annars har Jula Meec som ska vara bra...:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.