D docboy skrev:
Har cylinda vitvaror som fungerat problemfritt i 14 år nu. Cylinda blir det igen om något går sönder.

Annars har Jula Meec som ska vara bra...:crysmile:
Du ska nog läs in dig på vad som har hänt med Cylinda sista 10åren.
Långt ifrån vad de var för 10-20år sedan
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du ska nog läs in dig på vad som har hänt med Cylinda sista 10åren.
Långt ifrån vad de var för 10-20år sedan
Tänkte också det... Cylinda är väl ganska nära Meec i kvalitetsnivå numera
 
Man kanske skulle nosa upp några sparsamt använda "Sverigetvätten" och ställa undan för framtiden.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Man kanske skulle nosa upp några sparsamt använda "Sverigetvätten" och ställa undan för framtiden.
Tacka vet jag dom gamla elektromekaniska programverken. Ett råttbo av sladdar, men man kunde plocka isär och byta brända kontaktbleck i dem. Kunde finnas lite oanvända kontaktbleck man kunde ta som reservdelar. Gjorde det en gång. :cool:
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Tacka vet jag dom gamla elektromekaniska programverken. Ett råttbo av sladdar, men man kunde plocka isär och byta brända kontaktbleck i dem. Kunde finnas lite oanvända kontaktbleck man kunde ta som reservdelar. Gjorde det en gång. :cool:
Flyttade efter 13 år, så jag behövde aldrig meka med den :)
 
A
C ChristinaLundgren skrev:
Tack!
Nej, jag är medveten om att det är mer realistiskt att hoppas på 10 år eftersom jag har mjukt vatten som är snällt mot maskinerna och dessutom är sorgligt hårt drillad sedan barnsben i hur man förväntas sköta om sin maskin.
Jag får läsa på mej om Miele och hoppas att de har nån modell med tvättprogram som inte tar över 3 timmar för en full maskin. Har även Miele 5 år garanti?
Kolla även på sverigetvätten S
Den är så lik som det går att komma din gamla maskin men självklart sämre.
 
  • Gilla
ChristinaLundgren
  • Laddar…
  • Gilla
ChristinaLundgren
  • Laddar…
A
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Att följa tillverkarens dos rekomend
Det är lite mysko det där. Gäller även alla tester:
1) Ska man använda maskintillverkarens rekommenderade mängd tvättmedel?
eller
2) Ska man använda tvättmedeltillverkarens rekommenderade mängd tvättmedel?

I alternativ 1 borde väl resultatet bli olika med olika tvättmedel, eller är alla tvättmedel egentligen lika bra?
I alternativ 2 borde väl resultatet bli olika med olika maskiner, eller är alla maskiner lika bra?

Jag kör på högre temp och mindre medel. Hålller maskinen och avloppet fräschare och bättre för närmiljön. I vår Bosch med iDOS så doserar maskinen själv så många ml man vill, sen kan man justera upp och ner med "lätt smutsig tvätt, normal eller extra smutsig tvätt"-knappen :)

Ett tips är att titta på maskiner utan kolborst. Betydligt tystare och håller längre.
 
Alla gamla sverigetvätten har (precis som min nu 17år gamla Ft46) borstlös motor.
De är mycket bra byggda. Dock så flyttades tillverkningen till utlandet för typ 8år sedan och efter det verkar både tvättprestanda och kvalitet har rasat.
 
  • Gilla
ChristinaLundgren
  • Laddar…
Priset på vissa maskiner var högt ser jag. Frågan är då om den håller dubbelt så långt tid som en billigare? Jag tror inte det, och skulle då köpa någon runt 5 tusen. Sedan byter jag när den pajat.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Kolla även på sverigetvätten S
Den är så lik som det går att komma din gamla maskin men självklart sämre.
Tack! Jag kollar på den också. Misstänker att det är den modellen som kommer att tillverkas lite längre dessutom eftersom det bara finns den kvar på Cylindas hemsida (enligt uppgift från Cylinda så tillverkas N och Ind N också fortfarande men de visar bara de nyaste maskinerna på hemsidan även om jag trodde att S har varit med ett tag)
 
E Edgarsven skrev:
Priset på vissa maskiner var högt ser jag. Frågan är då om den håller dubbelt så långt tid som en billigare? Jag tror inte det, och skulle då köpa någon runt 5 tusen. Sedan byter jag när den pajat.
Jo ,det är ju ett sätt som iof funkar men dels känns det "slösigt" och dels bor jag i en timmerstuga från 1850 så byte av vitvaror innebär en hel del möbelflyttande i liten stuga och dessutom bortplockning av dörrblad och en dörrkarm
(en hel del förutsättningar har behövt förändras på de 27 åren jag har haft samma tvättmaskin och även om det inte är hela världen att plocka bort dörrblad och dörrkarm så vill jag helst inte behöva göra det allt för ofta för så roligt är det inte)
 
A
C ChristinaLundgren skrev:
Tack! Jag kollar på den också. Misstänker att det är den modellen som kommer att tillverkas lite längre dessutom eftersom det bara finns den kvar på Cylindas hemsida (enligt uppgift från Cylinda så tillverkas N och Ind N också fortfarande men de visar bara de nyaste maskinerna på hemsidan även om jag trodde att S har varit med ett tag)
N och N ind var slut när jag tittade häromdagen.
 
  • Gilla
ChristinaLundgren
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
N och N ind var slut när jag tittade häromdagen.
Det borde jag kanske förstått, svaret från Cylindas kundtjänst innehöll frasen "produceras fortfarande och kommer vara tillgängliga hos återförsäljare en tid framöver".
Jag är ju inte supersugen på att beställa en tvättmaskin från Byggmax (som fortfarande ska ha den i lager) även om N och Ind hade kortare programtid. Inget ont om Byggmax men ändå.
 
H
K Knorren skrev:
[länk] (orginalet till "Sverigetvätten")

[länk]

Köp någon utav maskinerna på dessa länkar så har du gjort vad du kunnat gällande hållbarhet. Asko har generösare garantier och ska ligga någon tusenlapp billigare än Miele.
Jag köpte asco Sverigetvätten och tyvärr så var den riktigt dålig. Efter 2år fick jag den utbytt till en gammal modell som var tillverkad i Sverige som dom hade lyckats leta fram. Vilken skillnad inga problem alls. Supernöjd .

I två års tid försökte jag få i ordning den första maskinen, hade ut servicetekniker flera gånger. Men det gick inte få ordning på den. Centrifugering var värst, satan vilken obalans det blev nästan varje gång.

Maskinen skulle stanna själv om det var obalans men jag vet inte vad som skulle krävas för att den skulle göra detta. Luckan och plåten på framsidan fick stora märken så jag fick bytt detta på garantin innan dom bytte hela maskinen.
 
Redigerat:
  • Gilla
ChristinaLundgren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.