Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilka märken är bra/dåliga på att göra tvättmaskiner (generellt då, att diskutera alla modeller i programmet blir nog övermäktigt).
Jag tänker dessutom mest på kvalitet/hållbarhet nu. Jag tycker inte att en massa fancy funktioner i sig är någon kvalitetsstämpel, särskilt om det samtidigt innebär att mer småsaker kan gå sönder.
Men självklart är en hållbar maskin som har uselt tvättresultat ingen höjdare.

Känns det som att vissa märken är på nedgång eller uppgång? Jag har fått för mig att Cylinda åtminstone haft väldigt bra kvalla och Miele har jag också hört sånt om.
Men har de degenererat nu (eller kanske aldrig varit bra?)
Köpte Samsung tvättmaskin till landet 2 års garanti, stendog efter 2år o 3!!! dagar, mindre än 50 tvättar totalt. Samsung nekade 2 år punkt... Programmerad ? Alltid urkopplad när jag inte var på landstället (åska m.m.) Bosch högre seg. I villan 2 ST på 20 år klockrent.....
 
T
Vår första maskin köptes in i början av 80 talet och höll "bara" i dryga 30 år. Tror att det var en Cylinda. Nästa maskin var en dyrare märkesmaskin, tror vi betalade c:a 10 000 kr runt 20013. Maskinen höll bara i c:a 5 år. Nått kretskort som pajat och kostade flera 1000 att köpa.

Vi räknade då snabbt ut att den kostat 2000 kr per år så nästa maskin fick bli en billig för c:a 4000 kr och tänkte att om den bara håller garantitiden ut så blir den billigare än den dyra märkesmaskinen och tvättar lika bra. När den går sönder så är det bara att köpa en ny... men det känns helt fel att det ska vara så. Jag hade hellre köpt en dyrare maskin om jag varit säker på att den håller längre.
 
Claes Sörmland
T TAR12 skrev:
Vår första maskin köptes in i början av 80 talet och höll "bara" i dryga 30 år. Tror att det var en Cylinda. Nästa maskin var en dyrare märkesmaskin, tror vi betalade c:a 10 000 kr runt 20013. Maskinen höll bara i c:a 5 år. Nått kretskort som pajat och kostade flera 1000 att köpa.

Vi räknade då snabbt ut att den kostat 2000 kr per år så nästa maskin fick bli en billig för c:a 4000 kr och tänkte att om den bara håller garantitiden ut så blir den billigare än den dyra märkesmaskinen och tvättar lika bra. När den går sönder så är det bara att köpa en ny... men det känns helt fel att det ska vara så. Jag hade hellre köpt en dyrare maskin om jag varit säker på att den håller längre.
Problemet är väl att premiumkunderna inte vill betala för byggkvalitet och frånvaro av nydanande elektronik och andra komponenter som kan fallera. Tvärt om de vill pröjsa för status och det kräver ännu mer komponenter i maskinen som kan gå sönder.

Så jag tror som du, köp enkla maskiner som ekonomiskt utan knussel kan bytas ut när de fallerar. De är i alla fall inte så tunga längre efter att man sparat in på alla delar...
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
MultiMan
R rockskatt skrev:
Köpte Samsung tvättmaskin till landet 2 års garanti, stendog efter 2år o 3!!! dagar, mindre än 50 tvättar totalt. Samsung nekade 2 år punkt... Programmerad ? Alltid urkopplad när jag inte var på landstället (åska m.m.) Bosch högre seg. I villan 2 ST på 20 år klockrent.....
Varför väljer du att skicka pengarna till Korea när det finns ett flertal bra vitvarumärken i Europa?

BSH (Bosch/Siemens m fl) fixar iaf maskiner strax efter garanti utan knussel, det är min erfarenhet. Även om kvaliteten inte heller här är lika bra som för 20 år sedan så är det bra att de står för sina produkter och har reservdelar (och maskiner) som inte färdats över halva jordklotet eller mer.
 
Samsung hade nog lagat efter garantitiden de också...........måste vara nån miss i kommunikationen där för samsung själva lagar inte. De skickar ut den som är närmast som sen bedömer om det är en garantifråga eller inte. Nå dagar hit eller dit hade troligen inte spelat nån roll alls. De som fixade vår maskin kollade inte ens på nå kvitton........
 
electroluxaren skrev:
-Felet i ditt tänk är att maskiner som är tillverkade för 5 år sedan har betydligt sämre kvalitet än de som gjordes för tio år sedan vilka i sin tur har betydande kvalitetsförsämring jämfört med de som gjordes för 20 år sedan också vidare..
Helt klart är att en electrolux eller miele från 80-90-talet fortfarande är bättre än en motsvarande i tillverkad i dag.

-Ja just det påståendet ovan gäller alla fabrikat inklusive miele.
Priset under 10.000.- speglar inte kvaliteten generellt det är bara att avanserna är olika stora. titta på elgigantens EPOC-diskar tillverkade av Vestel i Turkiet säljs under hur många olika namn som helst och är riktig lågbudget.
Man måste titta på vilken fabrik som tillverkar då det är olika modeller på i olika fabriker.
Fabriker i Tyskland har generellt bättre modeller.
 
Tyska märken skall vara tillverkade i Tyskland annars betalar man bara för låg kvalitet. Gäller både bilar och vitvaror. Electrolux har tydligen "misslyckats" med vår Electrohelios då den nu är inne på sitt 11.e år. Frysen, av Elux dyraste modell, har krånglat och kostat massor i rep/underhåll. Trots att den är svensktillverkad!
 
Cheesen
MultiMan MultiMan skrev:
Varför väljer du att skicka pengarna till Korea när det finns ett flertal bra vitvarumärken i Europa?

BSH (Bosch/Siemens m fl) fixar iaf maskiner strax efter garanti utan knussel, det är min erfarenhet. Även om kvaliteten inte heller här är lika bra som för 20 år sedan så är det bra att de står för sina produkter och har reservdelar (och maskiner) som inte färdats över halva jordklotet eller mer.
Dom maskinerna kommer ju från Kina.... Det är då längre bort än Korea.
 
Cheesen
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Tyska märken skall vara tillverkade i Tyskland annars betalar man bara för låg kvalitet. Gäller både bilar och vitvaror. Electrolux har tydligen "misslyckats" med vår Electrohelios då den nu är inne på sitt 11.e år. Frysen, av Elux dyraste modell, har krånglat och kostat massor i rep/underhåll. Trots att den är svensktillverkad!
Elektrolux görs ej i Sverige längre...
 
MultiMan
Cheesen Cheesen skrev:
Dom maskinerna kommer ju från Kina.... Det är då längre bort än Korea.
Vilka är "dom"? Min nuvarande Siemens tvättmaskin är tillverkad i Tyskland iaf. Mindre än ett år gammal.
 
Cheesen
MultiMan MultiMan skrev:
Vilka är "dom"? Min nuvarande Siemens tvättmaskin är tillverkad i Tyskland iaf. Mindre än ett år gammal.
Den jag kollade på på Elon stod det då en lapp på baksidan.. China export. 4 år sedan.
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
MultiMan
Cheesen Cheesen skrev:
Den jag kollade på på Elon stod det då en lapp på baksidan.. China export. 4 år sedan.
Igen, vilket märke pratar du om?

Menar du CE märkning är det ett krav på en massa prylar sedan många år, oavsett var de kommer ifrån. Har ingenting med Kina att göra. Läs på före innan du påstår en massa konstigheter.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/produktsakerhet/ce-markning/
 
Cheesen Cheesen skrev:
Den jag kollade på på Elon stod det då en lapp på baksidan.. China export. 4 år sedan.
CE? Du skojar, hoppas jag... Inga tvättar från Bosch och Siemens kommer från Kina. De byggs i Tyskland, Polen och Spanien.

Jag vet att de bygger en del spisfläktar i Kina men de byggs bara för den asiatiska marknaden då det ställs andra krav på fläktarna där pga att de wokas mycket och då blir det mycket mer fett i fläkten som måste hanteras på ett annat sätt än hur vi brukar göra.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
MultiMan
@[SH] Du glömde Turkiet som många av BSH:s mellansegmentmaskiner görs i. :geek:
 
Men småbarn i hushållet och ett extremt högt användande av tvättmaskinen de senaste 6 åren (minst 1 maskin om dagen, vissa dagar 5 maskiner) så har vi testat både fina märken såsom billiga.

Min rekommendation är att hitta en med borstlös motor. Skippa de billigaste, och köp inte okända märken. Jag kan varmt rekommendera Bosch-maskiner med I-Dos systemet. Tvättar verkligen bra och rent samt är tämligen energisnål.

Skippa helt en maskin med inbyggd torktumlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.