Chaly
electroluxaren skrev:
Japp
Fint! Som jag skrev i tråden tidigare - jag resonerar som så att mindre tvättmedel kvar i kläderna torde inte kunna skada.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
A
Det beror ju på hur mycket du har kvar efter de vanliga 5 sköljningarna
du kanske inte har något kvar då!
och då gör ju inte de två sista någon nytta mer än ökar slitaget
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
C CHolden skrev:
En varning med 10års motorgarantier - läste en tillverkares villkor på detta och garantin gällde vid fel endast motordelar. Ej då arbete/utkörning vilket ju är de tunga posterna

När vår whirlpool tvättmaskin rasade efter garantitiden så visade det sej vara motorn (med 10 års garanti) som skurit ihop, kom ut en tekniker och bytte den helt utan kostnad.

Maskinen gick dessutom tystare efteråt än när den var ny, så min teori var att motorn avr dålig redan från början.


Miele undviker jag generellt efter att blivit pålurad en av deras kassa dammsugare.. "alla" dammsugarföräljare hyllade miele, så vi tog en sådan istället för en electrolux.. det skulle vi inte gjort.. deras kundservice är också under all kritik, blä.
 
S Squall Leonhart skrev:
Informationen finns ju tillgänglig överallt i form av recensioner, tester, bloggar och tekniska specar. Det är inte längre 80-talet när man måste förlita sig på säljaren till 95%.
Information eller desinformation? Mycket av "tester" och "recensioner" på nätet, och speciellt i bloggar och på tuben, är ju inget annat än betald produktplacering där någon duktigt idiot säger det tillverkaren vill.
 
electroluxaren skrev:
R&R är en konsumenttidskrift med vinstintresse inget oberoende kvalitetssäkrat laboratorium. Det går att läsa på deras sida hur testerna går till bland annat om tvättmedlet de använder. så fakta......
Nu vet jag inte riktigt vad du vill ha sagt med detta. Det är i sak riktigt det du säger, men jag tolkar det som att du insinuerar att R&R inte är att lita på då dom inte är något "oberoende kvalitetssäkrat laboratorium".

Såhär skriver R&R själva: "Våra tester utförs av professionella och ackrediterade laboratorier. Tack vare att vi är en annonsfri tidning kan inte tillverkarna påverka oss ekonomiskt på något sätt."
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
De styr testerna genom att bestämma vad som skall testas och hur samt vilka parametrar som skall ingå det skriver de själva.
dessutom måste du betala för att ta del av innehållet jmf detta forum som inte kostar nått.
Att de utförs av professionella kan man utgå ifrån för det är inte så många som vill göra det gratis. ackrediterade ja på vad då har Swedac gjort det?
Jag är ackrediterad av Electrolux och Swedac via Incert med vad det för betydelse?
Att deras tester följer deras normer är nog röjt utom allt tvivel men är det rätt normer?

Jag är väl lite källkritisk kanske men jag har nog fel allt är ju sant på internet
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
De styr testerna genom att bestämma vad som skall testas och hur samt vilka parametrar som skall ingå det skriver de själva.
Ja, och dom är rätt öppna med hur och vad dom testat.

electroluxaren skrev:
dessutom måste du betala för att ta del av innehållet jmf detta forum som inte kostar nått.
Så det är fel på testerna för att man måste betala för att ta del av dom? Ock detta forum är ju förstås helt opartiskt och inte en del av internet där "allt är sant"?

electroluxaren skrev:
Att de utförs av professionella kan man utgå ifrån för det är inte så många som vill göra det gratis. ackrediterade ja på vad då har Swedac gjort det?
Tja, man får väl utgå från att dom som utför det är ackrediterade på något relevant sätt, men om man undrar så får man ju fråga.

electroluxaren skrev:
Jag är ackrediterad av Electrolux och Swedac via Incert med vad det för betydelse?
Troligtvis ingen alls när det gäller att de flesta tester som utförs av R&R och antagligen inte heller för att meka BMW eller JAS, men jag antar att det är relevant för det du gör och för de som du utför arbete åt.

electroluxaren skrev:
Att deras tester följer deras normer är nog röjt utom allt tvivel men är det rätt normer?
Vad man testar, hur man gör det och hur man mäter spelar roll. Återigen, det bruka gå att läsa hur dom testat och varför. Ibland håller jag personligen inte med om hur dom viktar saker eller har testat något, men deras tester är i mina ögon rätt pålitliga och relevanta. Fast visst, som alla så gör dom fel ibland, t.ex. som i fallet med buffelmozzarellan.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A
Rätt!
Frågar man inte så får man ju heller inga svar. Jag skall bara för att stilla min nyfikenhet kontakta R&R för att se om de vill lämna ut uppgifterna på vilka labb de använder sen är det lätt att kolla på Swedac för deras lista är inte lång över ackrediterade företag.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Information eller desinformation? Mycket av "tester" och "recensioner" på nätet, och speciellt i bloggar och på tuben, är ju inget annat än betald produktplacering där någon duktigt idiot säger det tillverkaren vill.
Det är ju upp till dig att avgöra dels vart du hämtar informationen ifrån och dels om informationen är tillförlitlig. Om du litar mer på en säljare med provision på försäljningen så är det helt okej, det kanske finns bra och opartiska säljare i ditt område.
Om du ställer frågan "är Siemens IQ700 en bra tvättmaskin" här på Byggahus så har jag extremt svårt att tänka mig att de svar du kan få kommer från kunder som tjänar pengar på att säga "maskinen suger, den tvättar inte rent" eller "den var en skänk från ovan för vår del" (du har ju i skrivande stund 218 svar i denna tråd bara där många pratar bra om vissa maskiner).
Du kan också ladda hem de tekniska specarna för maskinen och avgöra lite där också. Är den "sparsam" och använder t.ex 2 liter vatten på 8 kg tvätt kanske det inte blir så rent.
Du kan läsa på eller se några klipp på Youtube om nämnda maskin och dra egna slutsatser. Hoppar maskinen runt? Ser menyn jobbig ut? är tvättmedelspåfyllningen komplicerad? Men är det så att du väljer att gå på en användare som kallar sig Siemensexperten kanske du får skylla dig själv?
Som sagt, du avgör ju såklart själv vad du vill lita på men jag hävdar att idag finns det överflöd av information om det mesta och allt finns att tillgå gratis. Man är inte längre tvungen att förlita sig på en säljares ord för att få reda på om produkten ens funkar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
De styr testerna genom att bestämma vad som skall testas och hur samt vilka parametrar som skall ingå det skriver de själva.
dessutom måste du betala för att ta del av innehållet jmf detta forum som inte kostar nått.
Att de utförs av professionella kan man utgå ifrån för det är inte så många som vill göra det gratis. ackrediterade ja på vad då har Swedac gjort det?
Jag är ackrediterad av Electrolux och Swedac via Incert med vad det för betydelse?
Att deras tester följer deras normer är nog röjt utom allt tvivel men är det rätt normer?
Jag är väl lite källkritisk kanske men jag har nog fel allt är ju sant på internet
Jo, du betalar för att delta på Byggahus.se, du betalar genom att tvingas se på reklam.

Råd och Rön ingår i ett europeiskt nätverk av konsumentföreningar som testar konsumentprodukter och publicerar dessa i egna tidskrifter. Det är alltså en konsumentdriven organisation och som sådan tar de betalt för sina artiklar, då de till skillnad från Byggahus.se som drivs kommersiellt inte kan ha annonser som skulle sänka trovärdigheten för organisationen.

Testarna är oftast beställda utefter konsumentens perspektiv, gällande handhavande, energiförbrukning, resultat, miljövariabler med mera. Det vore naturligtvis önskvärt om testerna sade något om kvaliteten också men det är svårt att testa produkter som är skapta till att hålla i flera år på kort tid. Om en tvättmaskin ska hålla för en daglig tvätt i 5 år är det 1800 tvättar, att testa detta komprimerat med 10 tvättar om dagen hade fortfarande tagit 6 månader.

För övrigt om man tänker köpa en tvättmaskin för 5.000-15.000 kr så förstår jag inte alls vad abret är att betala 45 kr för att få reda på vilken maskin som enligt testet är bäst. Det är så liten kostnad i jämförelse med maskinen pris, men kanske är oviljan att betala för testet så stor att man hellre tar chansen och köper något som senare visar sig explodera i ansiktet på ens förstfödda, eller vad felet nu kan vara?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
För övrigt om man tänker köpa en tvättmaskin för 5.000-15.000 kr så förstår jag inte alls vad abret är att betala 45 kr för att få reda på vilken maskin som enligt testet är bäst. Det är så liten kostnad i jämförelse med maskinen pris, men kanske är oviljan att betala för testet så stor att man hellre tar chansen och köper något som senare visar sig explodera i ansiktet på ens förstfödda, eller vad felet nu kan vara?

Det låter drastiskt!
Jag undrar om R&R’s tester fångar upp sådana alvarliga seriefel?
Men man behöver definitivt inte betala för att få reda på detta för det kommer att stå på alla löp och all media oxå, inte minst här på forumet.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
maskinen suger, den tvättar inte rent" eller "den var en skänk från ovan för vår del" (du har ju i skrivande stund 218 svar i denna tråd bara där många pratar bra om vissa maskiner).
GlennB GlennB skrev:
När vår whirlpool tvättmaskin rasade efter garantitiden så visade det sej vara motorn (med 10 års garanti) som skurit ihop, kom ut en tekniker och bytte den helt utan kostnad.

Maskinen gick dessutom tystare efteråt än när den var ny, så min teori var att motorn avr dålig redan från början.


Miele undviker jag generellt efter att blivit pålurad en av deras kassa dammsugare.. "alla" dammsugarföräljare hyllade miele, så vi tog en sådan istället för en electrolux.. det skulle vi inte gjort.. deras kundservice är också under all kritik, blä.
Min nya erfarenhet av electrolux är inte bra. Nu undviker jag dem då de inte ersatte gummilisten till luckan på min nya spis som paja efter 2 månader. "Den är en slitagegrej och går inte på garantin " sa de och kostar 550 kr plus frakt.
För övrigt har jag börjat uppskatta tillverkarnas garantitid allt mer. Så om någon har 5 år och en annan bara 3 så väljer jag den med 5 år.
 
T
Electrolux är bäst.
 
  • Haha
  • Gilla
MalteWallin och 1 till
  • Laddar…
Bosch är bäst.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
M Martysmart skrev:
Hur mycket lutar dom normalt i utfällt läge? Man kan klicka i den där uppe men det känns inte som om det sluter tätt. Kommer ut lite ånga på sidan.
Siemens kom ut och reparerade detta på garanti. Dom verkar ha gjort om konstruktionen på fjädrarna. 3 års garanti. Riktigt bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.