Har en liten fråga som ni kanske kan ge svar på!

Ska dra tomrör åt elektrikern (hans egna förslag) och då det blir en del rör pga alla 3 miljarder saker som ska kopplas in så har jag fått lite ont om utgångar på kopplingdosan :crysmile: Därför tänker jag mig att någon av de olika sakerna kan dela på röret.

Det jag framförallt har i åtanke är golvvärme + strömbrytare. De kommer ju ändå sitta på samma "rad" så det känns lite onödigt att dra 2st rör till samma ställe. Då blir fördelningen fas, nolla, jord, tänd, tänd i samma rör och vad jag är införstådd med så är detta OK om man har 1.5 kabel?

Sen funderar jag på kommoden, detta har ju el i sig så frågan är om man ska sätta en apparatdosa där bakom? Annars lär det ju bli en utanpåliggande dosa i vilket fall då det både är eluttag och belysning som ska kopplas in i detta?
 
Nu börjar det brinna i knutarna känner jag så jag eldar på för kung o fosterland!

Så idag har jag fått fixat till elen
Installation av elektriska ledningar och rör i en vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Eldragningen är klar för golvvärmen i den biten nu :) även petat dit isolering! Måste bara fästa avloppet innan sista biten trycks dit!

Installation av eldragning och isolering i en stomme av träreglar med synliga rör och kablar nära en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med isolering och synliga elinstallationer för golvvärme samt förlagda rör för avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
Nyinstallerad vit dörr med synlig takstol i övre högra hörnet, renoveringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny dörr, lite pyssel med det tack vare takstolen som skymtas i övre högra hörnet på dörren!
 
Har kämpat på lite mer nu!

Delvis isolerad vägg med glasull, träreglar och verktyg på en stege i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det väl egentligen lite isolering, 2 förstärkningar och några 12mm passbitar som jag ska ha dit sen lägger jag ner :crysmile:
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Kämpade på i morse för att få gjort det som skulle göras innan snickarna kom!

Ett rum under renovering med isolering i väggarna och en golvyta redo för bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det dags!
Pågående byggarbete med verktyg, osatt isolering och oslutna väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete pågår i ett utrymme med gipsväggar och synlig isolering redo för ytterligare arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och de hann färdigt idag! GÖÖÖTT! Så imorgon kommer plattsättaren och slipar bort det gamla limmet + primar och gör redo för flytspackel. På tisdag kommer elektrikern och lägger golvvärme (y)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
En bild ifrån duschnischen också!

Duschnisch under konstruktion med gipsskivor och ett takfönster som ger naturligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Då har plattsättarna varit här och tätskiktat väggarna samt elektrikern lagt golvvärme.

Badrumsrenovering med nyinstallerad golvvärme på spånskiva och tätskiktade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock väldigt skeptisk till det arbetet. Golvet är ju Spånskiva och läser man montageguide för danfoss devi så står det att max effekten får uppgå till max 100w per kvm. Ett cc på 100mm ifrån dem.
Skärmdump av installationsguide för golvvärme som visar maxeffekter och avståndskrav för olika underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det framgår även att minimimått mot vägg är 50mm. Och att temp givaren ska ligga mitt emellan 2 st slingor med minimum 50mm till vadera
Monteringsinstruktioner för golvvärme med illustrationsbilder som visar kabelläggning och avstånd till väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så detta kan ju knappast vara godkänt?
Golvvärmeinstallation på spånskiva med röda värmeslingor och måttband som visar cc-avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvvärmeslingor på spånskiva med linjal som visar måttet mellan slingorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(bara ett axplock)

Och ja, tätskiktet har någon brist också men det ska gås över igen :)
 
Om du menar att cc mellan slingorna ska vara 100 mm så är det bara ett exempel, cc avståndet räknas ut enligt beskrivningen
 
U Uffe A skrev:
Om du menar att cc mellan slingorna ska vara 100 mm så är det bara ett exempel, cc avståndet räknas ut enligt beskrivningen
Nä jag menade minimum 100mm, det står ju att max effekt per kvm är 100w och att det motsvarar cc 100mm. Då tolkar jag det som att CC ska vara >100mm men även att det inte får vara <100mm för då blir effekten för hög?
 
Kan f.ö. Skickat till min kontakt på firman som la golvvärmen för att dubbelkolla!
 
Att tätskikta väggarna innan golvet ens fått flytspackel borde väl vara lite fel? Ska inte tätskiktet vikas in på golvet med överlapp när tätskiktet till golvet läggs?
 
Hillpinch Hillpinch skrev:
Att tätskikta väggarna innan golvet ens fått flytspackel borde väl vara lite fel? Ska inte tätskiktet vikas in på golvet med överlapp när tätskiktet till golvet läggs?
No idea, plattsättaren tvekade inte ens på att göra såhär så jag tror att flytet kommer gå upp en liten bit på tätskiktat och sedan blir det uppvik från golvet? Det återstår att se imorgon  :crysmile: ska dock fråga imorgon för säkerhets skull!
 
J Jarlsgård skrev:
No idea, plattsättaren tvekade inte ens på att göra såhär så jag tror att flytet kommer gå upp en liten bit på tätskiktat och sedan blir det uppvik från golvet? Det återstår att se imorgon  :crysmile: ska dock fråga imorgon för säkerhets skull!
Vilket tätskikt är det? Borde finnas en instruktion.
 
Kerakoll heter det. Har försökt hitta monteringsanvisning själv utan framgång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.