Håller med om att 4k/UHD från Netflix/YouTube är fin bild och riktigt mäktigt, men de är de enda providers av media som jag har som har det. Telia och deras HBO har det inte. Jag lider inte ett dugg att titta i HD, faktiskt inte heller att titta på en DVD. Jag har trott unlimited 4g slutat säljas, men finns det så skulle det för mig duga i dagsläget. Däremot skulle jag aldrig säga nej till fiber (om ekonomi finns att betala den) även om jag inte skulle ha det akuta behovet. Nu har jag redan fiber, men kan applicera resonemanget på föräldrars sommarstuga. Tex skulle jag nog inte välja en dålig fiberleverantör om jag trodde en bra skulle etablera sig några år senare...
 
S
B Braksvenne skrev:
Då får vi vara glada att det inte var det vi fokuserade på när vi såg filmer och tv på 70, 80, 90 talen.
Går det ens att se på dem utan att det gör ont i ögonen?
Även om dina barn ser skillnad så tycker jag inte att man behöver HD, UHD, jag såg många bra filmer på Philips 28 tum på 80 talet, även på 33 tum tjock tv med jämförbart urusel upplösning.
Om dina barn blir ledsna eller besvikna om de får alltför dålig upplösning så............
Bara för att något funkade förr betyder det inte att det duger med dagens standard... är ganska övertygad om att du inte skulle tycka det var roligt att sitta och surfa med ett 56k modem idag... jag kan inte uppskatta gamla svartvita filmer t.ex, stänger av direkt! Men mina föräldrar har säkert tyckt att dom var skitbra
 
R RalleB skrev:
Nu vet jag inte vad du har för tv men att säga att HD/uhd inte behövs?
Då sitter du på en tjocktv eller?

Måste vara kul att kolla typ fotboll eller något hemma hos dig i SD upplösning. Myrornas krig i olika färger?

Visst såg man en del bra filmer i skitkvalitet förr, men då hade vi inget alternativ.
Att se en film i full HD/uHD förstärker filmens upplevelse.
Så kom in i framtiden och återkom när du sett en riktigt film i 4K på en riktigt 4K skärm.

Och ja, vi har inget SD material kvar hemma, inte ens Astrid Lindgren boxen som numera finns i remastered blu-ray.
Vi har en tjocktv. Har inte haft lust att köpa nån ny eftersom vi i princip tittar på allt på datorn och tv:n faktiskt fungerar.
Sen tittar vi aldrig på fotboll heller, men jag har aldrig upplevt att nåt inte har gått att se pga dålig upplösning. Det är absolut ingen dålig bild på tv:n. Så där har du nog fel.
 
K Kirre2 skrev:
Vi har en tjocktv. Har inte haft lust att köpa nån ny eftersom vi i princip tittar på allt på datorn och tv:n faktiskt fungerar.
Sen tittar vi aldrig på fotboll heller, men jag har aldrig upplevt att nåt inte har gått att se pga dålig upplösning. Det är absolut ingen dålig bild på tv:n. Så där har du nog fel.
Nej, han har inte fel. Det handlar om presonliga preferenser. Jag avstår nästan varje gång att se lågupplöst material pga dålig bildkvalitet. Det förstör för mycket av upplevelsen.

Dvs, tycker man det är ok med SD, kör på det men låt bli att argumentera för att högupplöst material inte behövs. Och detta resonemang gäller förstås åt båda hållen. Var och en tittar på det den vill och ska inte ha en synpunkt på vad jag behöver.
 
  • Gilla
possum77 och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, han har inte fel. Det handlar om presonliga preferenser. Jag avstår nästan varje gång att se lågupplöst material pga dålig bildkvalitet. Det förstör för mycket av upplevelsen.

Dvs, tycker man det är ok med SD, kör på det men låt bli att argumentera för att högupplöst material inte behövs. Och detta resonemang gäller förstås åt båda hållen. Var och en tittar på det den vill och ska inte ha en synpunkt på vad jag behöver.
Det jag menade var fel var att det skulle vara som myrornas krig i färg att se en fotbollsmatch på en tjocktv.
Sen får alla lägga energi och pengar på det de vill, det bryr jag mig inte om.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Y yak52 skrev:
Hej! Varför skriver du ”Felia” om allt fungerar så bra?
De heter alltid Felia..har alltid gjort..
 
Nu ska vi se!
Vi hade en säljstart på 25.000 i området. Sänktes till 24.000. efter första installationen kom innehållsleverantörer som bredbandsbolaget och erbjöd 20.000. En till två gånger om året så knackar någon på dörren med nytt erbjudande. Senaste var drygt 15.000 för att ansluta fastigheten. Det har alltså droppat. 10.000 på 3,5 år. Varje säljare från första till sista har hävdat att erbjudandet är unikt och att det kommer bli dyrare senare.
Dessutom har vi inte slagit i taket på våra 10mbit vi har idag. Trots att vi ser mycket på play via Apple TV. Det kräver en andra wi-fi anslutning så att inte alla telefoner hackar i den lokala strömmen till tv. Det hade nog inte behövts med ett överflöd av data in.
Argument nog?
Sedan är det god företagsekonomi att betala för det man behöver NÄR man behöver det. Inte för att man kanske kommer att behöva det.
Varje dag med en krona sparad...
 
  • Gilla
Puhnallen och 1 till
  • Laddar…
Joxaren Joxaren skrev:
Nu ska vi se!
Vi hade en säljstart på 25.000 i området. Sänktes till 24.000. efter första installationen kom innehållsleverantörer som bredbandsbolaget och erbjöd 20.000. En till två gånger om året så knackar någon på dörren med nytt erbjudande. Senaste var drygt 15.000 för att ansluta fastigheten. Det har alltså droppat. 10.000 på 3,5 år. Varje säljare från första till sista har hävdat att erbjudandet är unikt och att det kommer bli dyrare senare.
Dessutom har vi inte slagit i taket på våra 10mbit vi har idag. Trots att vi ser mycket på play via Apple TV. Det kräver en andra wi-fi anslutning så att inte alla telefoner hackar i den lokala strömmen till tv. Det hade nog inte behövts med ett överflöd av data in.
Argument nog?
Sedan är det god företagsekonomi att betala för det man behöver NÄR man behöver det. Inte för att man kanske kommer att behöva det.
Varje dag med en krona sparad...
10mbit vadå?

Att det blivit billigare i just ditt område är nog mer att se som ett undantag än en regel.
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
Kanske det! Jag argumenterar inte. Har bara min erfarenhet och känner inga med liknande historier hit eller dit. Dessutom bor jag i stor tätort. Mitt hus är mindre än 20 meter från anslutning. Dessutom är huset anslutet vid samma anslutningspunkt med coax sedan tidigare. Alltså har hela stadsnätet bytts ut till fiber utom sista metrarna till mitt hus. Det gör att jag kan höja kapaciteten på mitt abonnemang till nära fiberfart imorgon utan installationskostnader. Det är en bra situation för mig. Det har i alla fall givit mig möjligheten att vara tillbakalutad i denna situation.
Telia sa: hoppa på nu för 25 sen kostar det 34.
Sen kostade det 24 (men lägre kostnader kan vi inte ta ut pga avtal med nätägaren(underleverantörer)
Sedan har det sänkts i rask takt med exakt samma formulering.
 
R RalleB skrev:
Tre hål i väggen från comhem?
På dina inlägg så låter det som att du kört comhem koax och inte fiber?
Nej, det var ett ex. på att det finns fler som har fiber 50/50. Det bolag vi anlitade har numera 60/60.
 
Joxaren Joxaren skrev:
Nu ska vi se!
Vi hade en säljstart på 25.000 i området. Sänktes till 24.000. efter första installationen kom innehållsleverantörer som bredbandsbolaget och erbjöd 20.000. En till två gånger om året så knackar någon på dörren med nytt erbjudande. Senaste var drygt 15.000 för att ansluta fastigheten. Det har alltså droppat. 10.000 på 3,5 år. Varje säljare från första till sista har hävdat att erbjudandet är unikt och att det kommer bli dyrare senare.
Dessutom har vi inte slagit i taket på våra 10mbit vi har idag. Trots att vi ser mycket på play via Apple TV. Det kräver en andra wi-fi anslutning så att inte alla telefoner hackar i den lokala strömmen till tv. Det hade nog inte behövts med ett överflöd av data in.
Argument nog?
Sedan är det god företagsekonomi att betala för det man behöver NÄR man behöver det. Inte för att man kanske kommer att behöva det.
Varje dag med en krona sparad...
Detta är inte omöjligt.
Är det framdraget eller måste dom gräva?
Om allt är draget fram till ditt hus, så förstår jag att dom kommer med erbudande, det är bara att aktivera, dom vill ha dig som kund.
Om det måste grävas fram till ditt hus så kan det vara helt andra priset.
Men som sagt är allt redan framdraget till fastigeten så kan man nog sitta lugnt i båten och välja själv när man vill ansluta sig.
 
[QUOTE="Motvillig hemmapulare, post: 3273400, member: 180212"
Det ni definitivt ska göra är att kolla dataförbrukningen idag på alla era enheter. Om telefoner, datorer och surfplattor tillsammans har en datamängd över 100 GB på 30 dagar så ser jag inte att trådlöst är ett hållbart alternativ.[/QUOTE]

Vi förbrukar 15-30 GB per dag. Fungerar hur bra som helst. Passerar vi 20 får vi ett sms som frågar om vi vill ha 5 till. Bara att svara ja.
 
P Puhnallen skrev:
Vi förbrukar 15-30 GB per dag. Fungerar hur bra som helst. Passerar vi 20 får vi ett sms som frågar om vi vill ha 5 till. Bara att svara ja.
Så på en månad förbrukar ni 450-900Gb? På mobilt bredband?
 
S
H Husqvarna220Ac skrev:
De heter alltid Felia..har alltid gjort..
Det har de aldrig gjort dock :) blir nästan löjligt med tanke på Telias historik som mest stabila leverantör, bästa täckning och så vidare.

Men det brukar vara samma personer som skriver Felia och Aftonhoran, gemensamt bruksr vara att de har gått ”livets hårda skola” :)
 
  • Gilla
  • Haha
50procent och 3 till
  • Laddar…
P Puhnallen skrev:
[QUOTE="Motvillig hemmapulare, post: 3273400, member: 180212"
Det ni definitivt ska göra är att kolla dataförbrukningen idag på alla era enheter. Om telefoner, datorer och surfplattor tillsammans har en datamängd över 100 GB på 30 dagar så ser jag inte att trådlöst är ett hållbart alternativ.
Vi förbrukar 15-30 GB per dag. Fungerar hur bra som helst. Passerar vi 20 får vi ett sms som frågar om vi vill ha 5 till. Bara att svara ja.[/QUOTE]
får du ett SMS när trafiken redan är strypt och finns det fler sätt att bekräfta på? känns ju sådär att bli jagad på jobbet när jag sitter i möte för att trafiken nått en viss nivå och TVn slutar streama. eller att jag är bortrest på jobb el dyl om det e min mobil som får SMSet. Slutar allt först att fungera och sen får du ett SMS eller hinner du alltid med all svara ja och isåfall hur snabb måste man vara? känns lite som när man duschade i myntdusch på ngn camping plats på 80 talet.. funkade bra det med.. om man inte tappade enkronan när man hade tvål i ögonen...

personligen skulle jag gärna slippa ett dagligt SMS jag skulle behöva besvara, men som jag tror vi alla sett i den här tråden är vi alla nöjda med väldigt olika saker och prioriterar olika så är du nöjd med det du har e det så klart helt ok för mig.. försöker bara få klarhet i ev problem som kan uppstå med en sån lösning.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.