P perlundstrom skrev:
<...>
TS kan förstås vänta tills behovet finns för hans familj och betala betydligt mer för en enskild fiberinstallation, men det känns onödigt att troligen behöva lägga ut mer pengar framöver istället för mindre pengar nu. Men det är förstås upp till honom.
Bästa svaret hittills.:D
 
P Puhnallen skrev:
Tidigare betalade vi 900 kr per månad för 50/50 fiber i hemmet.
Hmm, detta var väldigt udda hastighet och pris för fiberuppkoppling. Det brukar börja med 100/10 och ligga runt 199:-/månad. Min 100/100 kostar 229:- och dyraste/snabbaste abonnemang brukar hamna på 700:-/månad för 1Gbit.

Har aldrig sett 50/50 symetriska fiberabonnemang. Och priset verkar vara väldigt högt?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
E Enplanaren skrev:
Bästa svaret hittills.:D
Men om man vet att behovet inte kommer att finnas förrän ny ägare dyker upp, om 10, 20, 30 år? Vem vet hur världen ser ut då?
Och kom inte och påstå att ni vet. Vem trodde att man skulle titta på tv i en mobiltelefon för 30 år sen...
 
  • Gilla
Puhnallen och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag vet inte om det var riktat till mig men routrar med ett publikt WiFi förekom som produkt för några år sedan. Vitsen var att man var medlem i klubben och fick tillgång till alla andras WiFi genom att själv dela ut sitt eget med en speciell router.

Jag tror, med betoning på tror, att det är mer sannolikt att ev framtida meshnät kommer baseras på WiFi snarare än 5G av rent legala skäl (lättare att ha produkter som delar ut WiFi än att hålla på med allokerade frekvenser i produkter som står hemma hos konsumenter). Juridiken kan dock ändras.
Det kanske var Fon projektet du tänkte på?
Jag gillar iden, man fick en router och delade ut sin fasta uppkoppling, och ett lösenord så man kunde ansluta till andras fon spots.
Sedan fanns det en karta där man kunde söka på fon spot.
Routern i sig var inget speciellt.

Fon finns kvar https://fon.com//

I sverige dog den nog ut iomed 3g,4g men kan taänka mig att den används i utlandet där man har begränsad data.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, det var fon jag tänkte på. Vill minnas att jag sett ytterligare något sådant initiativ eller om det var en opensourcelösning på typ TomatoWRT men det spelar inte så stor roll.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Själv bor jag i Stockholm och det händer att 4G försvinner på vissa ställen. Åker jag till svärmor som bor mer på landet så är man glad om man har 4G och kommer upp i 10 Mbit/s.
Varför sitter du och surfar/spelar nätpoker när du hälsar på svärmor?

F fredand44 skrev:
Hej,
Du borde prata med min sambo. Ni skulle nog ha mycket gemensamt.
Vad har hon för telefonnummer?
 
S SueCia skrev:
Japp, luftledning är framtiden! Vi borde gräva upp all markförlagd kabel och hänga upp i stolpar igen! (y)
Hört talas om trådlöst? Har funnits ett tag nu.
 
K Kickan123 skrev:
Vi drog in fiber för framtiden, inte för att använda nu. Problemen för oss var i anläggningen som utfördes otroligt illa. Nu har vi problem med en fiberförening som tar mer betalt än de sagt. När jag läser på fb klagar folk som använder fibern på avbrott och dålig teve.
Det hade vi också innan vi bytte till mobilt. Framför allt IP-telefonin fungerade jätteuselt. Men även TV. Där hade vi bättre bild via antenn på de fria kanalerna.
 
P Puhnallen skrev:
Det hade vi också innan vi bytte till mobilt. Framför allt IP-telefonin fungerade jätteuselt. Men även TV. Där hade vi bättre bild via antenn på de fria kanalerna.
Har inget med fiber att göra utan din tjänsteleverantör system/lösning för telefoni och TV. Har kört båda över xDSL och fiber utan några problem, förutom när man började med IPTV och lite synkproblem med ljud och bild men det var för ca 15 år tillbaka.
 
L Lenza skrev:
Jo utvecklingen går framåt där med, men den kommer alltid ligga efter fiber. När du väl lyckats teckna dig för ett mobilsurf abonnemang på 1GBit, flat rate. Är definitivt inte grannen ifrån åkt av dig, om han har fiber, då sitter han på 10GBit.
Jo, men när mobilsurfen når 1 Gbit klarar sig de allra flesta på 250-300 Gbil eller mindre. Varför investera i en F1-bil om man endast kör på europavägar, riksvägar, länsvägar eller sämre?
 
P Puhnallen skrev:
Jo, men när mobilsurfen når 1 Gbit klarar sig de allra flesta på 250-300 Gbil eller mindre. Varför investera i en F1-bil om man endast kör på europavägar, riksvägar, länsvägar eller sämre?
Varför inte gå upp tidigare och köra gengasbil till jobbet?
 
Fairlane
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför sitter du och surfar/spelar nätpoker när du hälsar på svärmor?
Surfar gör jag lite överallt.
Spelar nätpoker har jag inte gjort på säkert 10 år.
Det har hänt att vi åkt dit över jul och då åkt en dag tidigt mot att jag kunde svara på mail etc. Fick ett mail med ett Word-dokument som bilaga. Det gick att lösa, efter lång tid, men att skicka tillbaks efter ändringar gick inte. Jag fick ta bilen till en mindre by i närheten.

För vissa går det självklart bra att skippa fiber, för andra går det inte så bra. 4G har tre svagheter jämfört med fiber.

1. Hastighet
2. Latancy
3. Trafikmängd

Vissa har inte behov av hastighet idag och ser inte behovet framåt heller. Bra så. Spelar man inte eller jobbar hemifrån så är latency inget problem heller. Har man fri surf så är inte heller 3 ett problem. Dock kan man snabbt slå i taket om man har begränsad trafikmängd, utan att piratkopiera som någon antydde innan. Jag piratkopierar inget, har fiber och slår ändå i taket ibland på 15 GB som jag delar med dottern. Dvs på mobilabonnemangen. Uppdateringar till datorn etc kan ibland vara rätt stora så jag är glad att sånt går via fibern.

Behoven är olika för olika familjer. 4G räcker nog till många idag, men man bör tänka igenom framtiden också. Kommer man fram till att man även i framtiden klarar sig utan fiber så är det såklart helt ok. Missuppfattningar om 5G, eller att man kan köpa fiber billigt längre fram eller att det är dumt att satsa på teknik man inte behöver idag för att framtidssäkra kan lura folk. Jag håller med om att det är dumt att köpa teknik man inte behöver idag för att man kanske behöver det i framtiden, men det är under förutsättning att man lätt kan skaffa det om behovet uppstår senare. Man köper inte en dator idag i hopp om att kanske få användning för den om 2 år, för då kan man lätt köpa en ny dator då istället. (Undantag finns. Jag har sett en statlig myndighet som köpte ett gäng datorer i december för att förbruka årets budget, dessa kom till bruk som testmaskiner 2 år senare.. )
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Öringen.
Vad har du för uppkoppling idag och vad betalar du per månad, samt vad har du för mobilabonnemang i hushållet, vad ingår där och till vilken kostnad?
 
Ingen som har någon tanke om frågorna jag ställde i mitt förra inlägg. De är lite avgörande, har ingen lust att betala en hög kostnad till.

Frågorna jag har gäller alltså framtida renoveringar

En annan fundering jag har är själva kabeldragningen i huset. Vi har en total fasad renovering inom några år skulle jag tro. Och då menar jag rivning ända in till timret, tilläggsisolera på nytt osv. Hur gör man då när det sitter en fiberkabel på fasaden som om jag förstått det rätt inte går plocka bort tillfälligt. Torpargrund och ingen källare finns heller.Men det kanske finns fiffiga sätt att undvika skada fibern vid denna typ av renoveringar. Även gipsning och tapetsering invändigt blir väl ett bekymmer? Detta tycker jag faktiskt är lite av fiberns achilleshäl, att den verkar va så attans känslig oböjbar och DYR att laga.
 
TRJBerg
L Lenza skrev:
Exakt där ligger skillnaden, vissa våglängder är mindre skadliga än andra, det är det som du verkar ha en felaktig uppfattning om. Du kan inte jämföra värmestrålning (IR) och likställa med en microvåg då de angriper vävnad på olika sätt. Microvågor är bra på att penetrera och värma på djupet (cm), det är ju därför micron är utformad så. Skillnad ligger också i hur kroppens reflexer fungerar, IR kan man bränna sig på och det brukar minska utsattheten. Kroppen kan inte göra samma sak mot microvågor i mindre doser därmed är det mer förrädiskt.
Tror du att IR inte värmer på djupet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.