S SueCia skrev:
Pingtider är en del av uppkopplingens hastighet. Han avråder folk fiber för att 4g och 5g i synnerhet kommer ha utmärkt hastighet, vilket är rena lögner. Pingtider på 800 är inte bara dåligt, det är katastrofalt.
Vill inte skriva för mycket om detta, kan lätt bli en avhandling MEN ping-tider (latens) är i regel bara relevant för spel och ex remote desktop vid hemarbete. För "normal" användning, dvs streaming och surf har det väldigt liten betydelse. Detta säger jag baserat både på egen erfarenhet såväl som 20+ års erfarenhet av nätverksarkitektur.
 
  • Gilla
Meekael
  • Laddar…
Y
S SueCia skrev:
I teorin skulle det vara kanon, i verkligheten duger de endast till den delen av befolkningen som ställer minimala krav på sin uppkoppling.
Och TS ställer inga höga krav på sin uppkoppling.
Något många blundar för är just att TS skrev sig inte ha behovet för kapaciteten eller kostnaderna. När TS lämnar bostaden så kan nästa ägare ta nytt beslut utifrån dess behov och efterinstallera fiber.

Om en person skulle säga sig söka begagnad bil i golfstorlek så skulle massan ropa att det är bättre (trendigare) att välja en Tessla EL SUV för det kan vara bra med större motor, större kaross, ny teknik, och fyrhjulsdrift, och och och - allt som alla andra går och drömmer om men som frågeställaren själv inte behöver ha.
 
S SueCia skrev:
Du uppmanar alltså folk att låta bli, med absoluta lögner? Har du egen vinning i att folk avstår fiber eller varför ljuger du, eller är det brist på kompetens? Det vore isåfall sorgligt med tanke på din så kallade ”erfarenhet”...

Provade nyss pinga en server placerad i Sverige med min dator ansluten till fiber, 30 pings och högsta responstiden blev 9ms, median 4ms

Samma dator, men avstängd fiber och uppkopplad via mitt mobila bredband som jag ENDAST har för de dagar fibern strular eller om jag jobba hos en kund utan upploppling.
4g modem med mycket god mottagning.

Median 95ms
Högsta 876ms
Lägsta 31ms

Nu är jag dessutom långt ifrån primetime på 4gmasten så ikväll skulle pingen se BETYDLIGT sämre ut.

Sluta vilseled och ljug, det är väldigt fult gjort.
Herre gud! Vad är ditt problem. Skall du vara otrevlig bör du lämna den här siten som är till för artiga och seriösa personer. Ditt problem är gäller dig och inte sen stora massan. Du bör läsa noga det du läser innan du kräks. Torka upp och gör om.
 
Det är lite intressant att se hur stora förhoppningar folk har för 5G. Men få verkar inse att stora bandbreddsökningar gäller mest mmwave. Och mobilleverantörer kommer knappast att bygga 100meters täta mmwavemaster i Bjursås, det kommer att byggas där pengar och befolkning finns: i stadskärnor. På landet kommer det fortfarande vara samma frekvenser som för 3/4G och då är bandbreddsökningar mycket blygsammare. Och bolagens jobb är att ta så mycket betalt som möjligt, inte att erbjuda kunden bättre tjänst. De hi-fivar så fort en ort har *färre* uppkopplingsalternativ, för då är invånare tvungna att köpa deras mobila tjänster.
 
  • Gilla
olastr och 1 till
  • Laddar…
S
A anders.ostling skrev:
Vill inte skriva för mycket om detta, kan lätt bli en avhandling MEN ping-tider (latens) är i regel bara relevant för spel och ex remote desktop vid hemarbete. För "normal" användning, dvs streaming och surf har det väldigt liten betydelse. Detta säger jag baserat både på egen erfarenhet såväl som 20+ års erfarenhet av nätverksarkitektur.
Jag kan LOVA dig att spelbarheten inte är försumbar för barnfamiljer i Sverige :)
Att ping är viktigast för spel är uppenbart, men knappast försumbart för det.
 
S
M Meekael skrev:
Herre gud! Vad är ditt problem. Skall du vara otrevlig bör du lämna den här siten som är till för artiga och seriösa personer. Ditt problem är gäller dig och inte sen stora massan. Du bör läsa noga det du läser innan du kräks. Torka upp och gör om.
Vart var jag otrevlig någonstans? Om man kommer och hävdar sig med mängder med års erfarenhet för att framhäva att man skulle ha kunskap i området, och sedan vilseleder de som väljer mellan mobilt bredband eller fiber, så måste man tåla kritik. Jag MÅSTE få ifrågasätta hans kompetens när han så uppenbart inte vet om (eller iallafall nämner) de mobila bredbandens akilleshäl.

Gäller mitt problem endast mig och inte den stora massan? Har jag fått en sämre mast än resten av Sverige menar du? Problem med responstiden är, och har ALLTID varit de trådlösa alternativens akilleshäl...
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Hur tror ni mobilmaster ’pratar’ med stamnätet? :rofl:
De har en (kraftig) fiber.
Säg att en site kostar ca 1 MSEK och att man uppgraderar utrustningen för 500 kSEK under 25 år.
Kapitalkostnaden (lite förenklat) blir då 60 kSEK per år om man slår ut detta på 25 år.

Med ca 3000 hushåll så blir det 20 kr/år och hushåll för infrastrukturkostnaden.
Motsvarande för en fiber för 20 kSEK blir 800 kr/år. Dvs 40 ggr dyrare.

(Jämförelsen är inte helt korrekt då man i mobilfallet får access i hela landet. För Fixed Wireless Access där man bara kan ansluta till en enda basstation så lär kostnaden falla).
 
  • Gilla
Meekael
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vart var jag otrevlig någonstans? Om man kommer och hävdar sig med mängder med års erfarenhet för att framhäva att man skulle ha kunskap i området, och sedan vilseleder de som väljer mellan mobilt bredband eller fiber, så måste man tåla kritik. Jag MÅSTE få ifrågasätta hans kompetens när han så uppenbart inte vet om (eller iallafall nämner) de mobila bredbandens akilleshäl.

Gäller mitt problem endast mig och inte den stora massan? Har jag fått en sämre mast än resten av Sverige menar du? Problem med responstiden är, och har ALLTID varit de trådlösa alternativens akilleshäl...
Åter, dina argument är inte relevanta i sammanhanget vilket tydligen även Anders säger. Sin situation är din och mitt inlägg kan generellt inte gälla vilket också framgår. Ha nu en riktigt trevlig helg! Ping ping
 
Som att tacka nej till el för 70 år sen.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
De har en (kraftig) fiber.
Det är det jag försöker säga...även SM fiber man drar in i ett hushåll har med praktiska mått (<1TBit/sek) obegränsad bandbredd. Radionät har mycket mer begränsad bandbredd som bla.a. styrs av fysikens lagar. Fortsätter vår bandbreddskonsumptionsökningstakt (långt ord) blir det betydligt billigare/enklare att transportera det via fiber.
 
D daVinci skrev:
Det är troligen tvärtom.
Kostnaden att dra fiber är så stor att den kommer aldrig slå ut trådlösa alternativ.

Snart finns basstationer med kapacitet på 25 Gbps. En sådan räcker till 2500 kunder som ligger på konstant 10 Mbps. Dessa 2500 delar på kostnaden för basstationen, och det blir lägre än att betala för fiber.

(Det som kan snedvrida detta, som alltid, är statens olika pålagor).
Här i kommunen så tog man ett beslut 2003/2004 att kanalisation för fiber ska sammförläggas så fort någon ska gräva på kommunal mark. Så från 2004 har kommunen lagt ner PEM-slang när tex fjärrvärmen byggs ut.
Edit: Sensommaren/hösten 2007 så anslöts första privata villan till kommunens stadsnät. (Slut edit)

Det finns idag fibernätsägare/tjänsteleverantör som levererar 10Gbit/s till privatkunder i villor.

Häromdagen så uppgraderad jag vår fiberanslutning från 100/100 till 250/250, i och med det så behövde utrustningen bytas eftersom den fiberkonverter som vi fick för dryga 11 år sedan när vi skaffade fibern bara klarade 100/100. Den utrustning vi har idag klarar 1,25Gbit/s åt bägge håll, utrustningen på min sida (SFP-BiDi-modul & bredbandsdelare/switch) kostar under 1000kr om jag som privatperson köper delarna löst i affär.
Jag tippar på att Telia (som sköter driften av stadsnätet som kommunen äger) inte betalar många kronor per enhet.
 
Redigerat:
L Lenza skrev:
Det kommer inte bli billigare att installera fiber senare om du eller de i ditt hushåll börjar ställa högre krav på anslutning mot internet. Du kan säkert hanka dig fram nu på en trådlös mobiltjänst, men när tv-nätet släcks ner vad gör du då? Parabol? Det finns bara en riktig garanti, så länge som basstationer matas via fiber, är fiber det bästa man kan ha hemma på fastigheten.
Varför skulle man vilja installera fiber senare. Ju längre tiden går desto ålderdomligare blir det med markbundet nät.
 
P
L Lenza skrev:
Det vet man aldrig vad som händer med tv-master. I Sverige ska allt alltid bära sig själv ekonomiskt, om "alla" har fiber på sikt minskar behovet av tv-master. Då går det att tänka sig att avveckling kan ske. Jag har aldrig hört om några garantier att det aldrig kommer ske i alla fall.
Svårt att skaffa fiber till husvagn, husbil men lätt att ha tv-antenn på taket. Så med tanke på vårt växande friluftsliv tror jag inte att tv enbart sänds via fiber i framtiden.
 
L
Anledningen att installera fiber senare skulle ju kunna vara att man inser att gjorde en felaktig bedömning gällande tilltro på trådlösteknik. Det får framtiden utvisa vem som har rätt.

Att camping ska driva behovet av tv-master låter ej trovärdigt. Det löser i så fall campingplatser med koax till varje plats, inte konstigare än att el dras fram.
 
A
nikasp nikasp skrev:
Vi har (viktigt) öppen fiber och inte nåt dyrt Telia-elände. Vi betalar 249 kr/mån för 100/100 och surfar samt ser på TV mha en Apple TV och betalar också för Netflix. Vi har småbarn, 2 och 4, och inga tablåtittarvanor sedan över fyra år men barnen lär vilja se på TV, ringa, spela osv när de blir större. Jag brukar köpa på mig Eurosport och Cmore vid behov, typ OS, skidor eller slutspel i hockey.

Vi kommer nu att dra in fiber även i vårt torp i Sörmland som inte ens har vatten eller WC. Kostar 18500 inkl allt och köper det mest för att det aldrig kommer att bli av senare. Lär kosta hur mycket som helst att gräva så långt vid senare tillfälle. Där är billigaste för 100/10 219 kr/mån. Tar emot då vi inte hinner vara där så mycket, inte har tid för slösurf där pga renovering och man helst INTE vill hålla på med moderniteter alls där. Men men...
Även jag ångrar att jag satte in fiber, nyttjar ju inte ens den på långa vägar. Har 100/100. Och som de påstod att husvärdet skulle gå upp , ja just för tillfället men inte i de långa loppet. 18000, helt bort kastat. Går lika bra med mobilt bredband om man inte ska ladda hem massa filmer och spela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.