Varför ens diskutera ev strålning? Den som är rädd för det kommer ju inte undan all övrig skit som släpps ut iallafall så i det stora hela är det nog ingen skillnad............
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Se fiber som en bestående infrastrukturinvestering, precis som vatten, el och vvs.
Trådlösa alternativ kan fungera en tid men det finns inget alternativ som är lika framtidssäkert som fiber.

Era behov idag kan se annorlunda ut i framtiden och då kan priset för att ansluta vara mycket högre, eller så går det inte alls.

Gör inte som andra som ångrat sig, hoppa på nu och slipp bekymra er i framtiden.
 
  • Gilla
dicliff och 4 till
  • Laddar…
När det drogs fram fiber hos oss tackade vi nej. Fiberbolaget räknade för oss att det skulle betala sig efter x år men då räknade dom in en massa skräpabonnemang typ sport som vi inte vill se på. Vi tittar bara på TV program som kommr fritt genom luften eller från satellit. Internet får vi också genom luften på ett magiskt sätt och det räcker för husbehovet. Så vi har inte ångrat att vi tackade nej. Men de vuxna barnen tycker vi är helt dumma i huvud.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag kan förresten tipsa om att de höghastighets-5G som man ofta pratar om ligger på frekvensband på 28GHz och ännu högre frekvenser. Detta kommer att kräva en extern antenn och fri sikt till masten för att ge vad som utlovas. Det är denna 5G som byggs ut i USA just nu som ersättare till fast anslutning till husen.

När det gäller "vanlig" 5G för mobiltelefoner så kommer den att vara en aning bättre än 4G, men inte mycket. De stora skillnaderna handlar inte om mobiltelefoner utan om helt andra användningsområden som att koppla upp prylar och fabriker mm. Så jag skulle inte förvänta mig att 5G kommer att ge bättre mobildata än vad man får från 4G idag.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
När det drogs fram fiber hos oss tackade vi nej. Fiberbolaget räknade för oss att det skulle betala sig efter x år men då räknade dom in en massa skräpabonnemang typ sport som vi inte vill se på. Vi tittar bara på TV program som kommr fritt genom luften eller från satellit. Internet får vi också genom luften på ett magiskt sätt och det räcker för husbehovet. Så vi har inte ångrat att vi tackade nej. Men de vuxna barnen tycker vi är helt dumma i huvud.
Det beror ju på hur stora skillnader det är mellan olika abonnemang mm jämfört med vad ni har idag. När jag kunnat räkna hem det på 4år åt folk så har jag bara jämfört priset för ADSL med kostnaden för ett 30Mbps abonnemang hos Universal (som var billigast där jag bor) + nätets installations- och driftskostnader. För mobildata så har vi räknat på Telenor 30GB/mån för 379kr/mån och jämfört med samma abonnemang (för 214kr/mån). Installation av bredband för 20000kr ger på det senare en avbetalningstid på 121 månader, dvs 10 år, men då glömmer man att om man är två som skall dela på surfmängden så tillkommer 169kr/mån (här antar jag bara mobiltelefon), vilket ger en avskrivningstid på fem år. Är det ännu fler som skall dela på den så blir avskrivningstiden ännu lägre. Eller om man behöver mer data per månad.

Man kan också välja att räkna på att mobildata det kopplas upp via en WiFi-router istället. Då blir det 349kr + 70kr per månad för abonnemang och router. Detta ger en intjäningstid för en fiberinstallationskostnad på 20000kr på 4 år...

Det som man dock glömmer bort här är att det ligger en prisskillnad på hus med och utan fiber vid en försäljning också. Det pratas om ca 50000kr mer för ett hus som har fiber än ett som inte har fiber. Men även om den siffran är 20000kr, så är det ju ett nollsummespel, dvs har man råd att ligga ute med 20000kr så förlorar man inget på att installera fiber.
 
Fiber givetvis! Vi har Felias Fiber som ingick när vi köpte tomten, funkar jämt, grym Tv bild..! Otroligt bra ”smart tv” inbyggt i Tv boxen..

Hade inte tvekat 1sek, och det finns inget sen! Blir bara dyrare..4G och Boxer och är för husvagnen 2dgr/år! Koppartråd färdar man elektroner i..
 
Y Yrrol skrev:
Själv ångrar jag fiberinstallationen, och nyttjar inte alls kapaciteten som jag betalar massor för.
Läste häromdagen att mobila 5G kommer kunna erbjuda fiberhastighet och ping - som också är något som ofta används som argument (viktigt vid spelande).
- fast många andra artiklar pratar på att 5G har farlig strålning så vi får se om det blir något.
Möjligen i städerna, sen har vi data tak. Verkar som dom vill dessutom sätta fler master och tätare.

Streamar man t. Ex youtub, Netflix eller liknande tar det hel del data.

För mig är mobil nätet bara ett komplement, enda gången det kan ta över fiber är om dom gör som vissa förspår.

Att wifi tar över i städerna i stället för mobilnätet, finns ju vissa som leverar samtal över wifi idag.

Men som sagt det vet man inte om det kommer närmaste 10/15åren. Jag hade i alla fall velat ha stabilt nät under tiden :) mobil nätet kommer bli hårt belastad nu när adsl läggs helt ner.
 
Magnus E K
Det vore intressant att höra om någon som har installerat fiber slutat använda det för att abonnemanget blivit för dyrt. När jag flyttade in i mitt hus var installationen billig (5000 kr plus knappt 2000 för utrustning) men kostnaden för att använda fibern ökar. Kommunen äger nätet och tar nu ut en nätavgift på 125 kr per månad, och den enda operatören som går att välja har också förhållandevis höga priser. Jag betalar nu totalt 474 kr i månaden för 250/250 (en ökning från 399 kr när jag flyttade in 2015). 100/100 skulle sänka kostnaden till 404 kr. Frågan är vad som händer i framtiden om 5G blir tillräckligt bra/billigt så att folk går över till det, då blir kanske kommunen tvungen att höja priset på fibern ännu mer, vilket gör att fler hoppar av osv.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det där med att skita i fiber istället för tex kommande 5G tycker jag inte är någon bra lösning.

Vi satte in fiber för 3 år sedan. Har inte ångrat det en sekund! Nu har förvisso priserna gått upp hos bredbandsleverantörerna (TACK för det Telia) men det är fortfarande ca 100kr billigare än vad tex ADSL var. Även billigare än 4G.

Mina svärföräldrar satte inte in fiber för 4 år sen när de grävde det då min svär körde just med "5G argumentet" och jag kan säga som såhär att han har fått höra det säkert 50ggr från svärmor att det var ett genomkorkat beslut att inte göra det :crysmile: De har idag ADSL och får på sin höjd ut 8Mbit/s vilket gör att de knappt kan streama, titta netflix eller fotboll online.

Så jag tycker det är värt det, trådburet är och lär alltid vara ett pålitligare kort än trådlöst.
 
  • Gilla
Drosen och 2 till
  • Laddar…
Jag valde att installera fiber i sommarstugan, kostade 20 000 kr. När jag skrev på för ett par år sedan var det dels dålig täckning på det mobila bredbandet och dels relativt dyrt för att få ett få ett abonnemang med tillräcklig datamängd, jag valde 5 GB för 149 kr vilket räckte för den övervakningsutrustning jag har, men absolut inte till surf på dator och telefon. Tele2 höjde sedan datagränsen till 20 GB utan att höja avgiften, men den dåliga täckningen är kvar. Ställer jag routern i ett fönster så fungerar det bra, men flyttar jag routern fungerar det dåligt. Jag skulle säkert ha kunnat mecka med någon extern antenn, men jag orkade inte hålla på med att dra kablar hit och dit.

Nu är fibern installerad, och det fungerar utmärkt, men jag har än så länge kvar det mobila bredbandet som funkade med min övervakningsutrustning. Igår fick jag ett mail från Tele2 om att nu höjer de datamängden till 200 GB och höjer avgiften till 299 kr, vilket definitivt skulle ha räckt till det mesta.

Jag är fortfarande lite undrande om jag valde rätt i att installera fiber, men det känns rätt. Min erfarenhet är att konsumtionen av data med tiden alltid överstiger det datamängd man har tillgänglig. Därtill är fiber mer stabilt, åtminstone i mitt fall. 20 000 kr sved ju förstås, men det var ändå inte oöverstigligt.
 
harry73
Största problem med efteranslutning (ute på landet i alla fall) är att fiberleverantören inte får bidrag för efteranslutningen och att man då får betala allt själv.

Jag kommer inte övertyga någon att ansluta till fiber. Det är trots allt höga engångskostnader och därefter får man också betala för abonnemanget. Har man inte råd just nu, kan det vara smart att slippa den utgiften och se till att man har ekonomi att bo kvar i huset.
Men jag tror också att i princip alla hus som väljer bort fiber idag, kommer att bli anslutna i framtiden (ev. efter ägarbyte). Och fiberanslutningen (eller snarare avsaknaden av den) kommer att påverka försäljningen i framtiden.
 
Den naturliga utvecklingen är troligen att det både blir billigare, enklare och även lättare att efteransluta sig i framtiden också. Det är ju vi som är här nu som står för den tyngsta delen av allt det här.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Som rubriken lyder. Övertyga mig om varför jag skall installera fiber. Det damp ner ett erbjudande i brevlådan häromdagen.
förutsättningar:
telia plockar ner kopparledningen
telia erbjuder istället mobilt bredband utan surfgräns för 409:-/mån
installationkostnad fiber ca24000:-
En snabb koll på telias fiberabonnemang visar att det billigaste ligger på 349:-/mån första året, sedan 429:-
Surfvanor i familjen består av typ: kolla blocket, lite youtube och svtplay, betala räkningar, och byggahus.se såklart ;)
Antenn för tv har jag på taket.
Argumentet om värdeökning på huset har jag svårt att ta till mig då jag hittat min plats på jorden och har inte tänkt sälja om inget oförutsett händer.
Samma här, vi har tackat nej till fiber. Vi har adsl och tv från telia. Allt annat kör vi via telefonen 4g. Vi har inget behov av fiber. Barn två och fyra år.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Drosen skrev:
Se fiber som en bestående infrastrukturinvestering, precis som vatten, el och vvs.
Trådlösa alternativ kan fungera en tid men det finns inget alternativ som är lika framtidssäkert som fiber.

Era behov idag kan se annorlunda ut i framtiden och då kan priset för att ansluta vara mycket högre, eller så går det inte alls.

Gör inte som andra som ångrat sig, hoppa på nu och slipp bekymra er i framtiden.
Skillnaden är att fibern du betalar ägs av ett privat bolag dom får monopol på din anslutning. Det gäller visserligen elen också, med den är reglerad.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skillnaden är att fibern du betalar ägs av ett privat bolag dom får monopol på din anslutning. Det gäller visserligen elen också, med den är reglerad.
Där jag bor ägs fibern av en sammanslagning av kommuner. Kommunen tog till och med ett lån för att subventionera och snabba på utbyggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.