nikasp
Vi har (viktigt) öppen fiber och inte nåt dyrt Telia-elände. Vi betalar 249 kr/mån för 100/100 och surfar samt ser på TV mha en Apple TV och betalar också för Netflix. Vi har småbarn, 2 och 4, och inga tablåtittarvanor sedan över fyra år men barnen lär vilja se på TV, ringa, spela osv när de blir större. Jag brukar köpa på mig Eurosport och Cmore vid behov, typ OS, skidor eller slutspel i hockey.

Vi kommer nu att dra in fiber även i vårt torp i Sörmland som inte ens har vatten eller WC. Kostar 18500 inkl allt och köper det mest för att det aldrig kommer att bli av senare. Lär kosta hur mycket som helst att gräva så långt vid senare tillfälle. Där är billigaste för 100/10 219 kr/mån. Tar emot då vi inte hinner vara där så mycket, inte har tid för slösurf där pga renovering och man helst INTE vill hålla på med moderniteter alls där. Men men...
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 11 till
  • Laddar…
L
S SueCia skrev:
Sen är jag övertygad om att 4G redan är hälsofarligt, frågan är bara VART drar man gränsen, när tillåter man inte mer ohälsosam strålning?
Den gränsen kommer aldrig att dras eller instiftas på något initiativ i Sverige. Det finns alldeles för starka ekonomiska incitament att motbevisa dvs påstå ofarligheten med mobilstrålning, till vägs ände.
 
L
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns så mycket annat farligare man kan oroa sig för, exempelvis WiFi.
WiFi går ju att stänga av på nätterna om man vill minska dygnsdosen av strålningen. En mobiltelefon under samtal/surf kommer alltid att stråla mer än WiFi eftersom du sällan befinner dig jättenära mobilmasten.
 
  • Gilla
Olivia0001 och 1 till
  • Laddar…
5G utan begränsing för mängden data tror jag inte är ngt vi ser i sverige inom 10 år. det har precis börjat i USA. Snabbt som attan, men det kommer ta tid för ett glesbyggdsland som sverige. strömmar själv netflix och youtube dagligen och skulle inte funka utan bra uppkoppling med fast pris. Så jag skulle inte tveka på att ta in fiber om jag hade chansen och kostnaden är rimlig. men som flera skrev. lås dig inte till telia eller ngn annan. bättre betala lite mer för valfrihet och flexibilitet. då kan du köpa en lägre hastighet och billigare tjänst ett antal år om inte behovet finns idag för det allra snabbaste, ungarna styr nog mycket vad du behöver framöver.
vad du har idag är väl oxå ngt som är värt att fundera över och vad för skillnad får du. har du DSL på luftledning som krånglar... eller nergrävt 300 m från basstation och nya kablar och allt funkar kanon....
 
  • Gilla
Gubbe 65
  • Laddar…
Jag misstänker att det är någon typ av ”öppen fiber” tex Telia/Zitius.
 
L Lenza skrev:
WiFi går ju att stänga av på nätterna om man vill minska dygnsdosen av strålningen. En mobiltelefon under samtal/surf kommer alltid att stråla mer än WiFi eftersom du sällan befinner dig jättenära mobilmasten.
Hur lagar du mat t.ex. Du utsätts ju för mer strålning då, eller om du går ute en solig dag..

För att besvara dig, TS, så kan jag bara stämma in i skaran som menar att det inte är dagens behov du behöver värdera.
Sedan kommer ju faktiskt husets värde att gå upp även om inte du ska sälja huset, så det blir ju till att tänka väldigt fel.
Dina barn kommer troligen ha väldigt mycket glädje av fibern.
Det borde egentligen vara en ickefråga..
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
L
C C.Lundin skrev:
Hur lagar du mat t.ex. Du utsätts ju för mer strålning då, eller om du går ute en solig dag..
Ja man ska ju inte använda microvågsugn som en TV, gällande induktionshäll är faktiskt möjligt att välja bort fortfarande... Men strålning utomhus är svårt att undvika speciellt i städerna. Men bara för man inte kan eliminera problemet helt är det ändå sunt att se över hur man använder sin mobil. Det kanske inte är det bästa för familjen att ha en mobil anslutning permanent, bara för TS råkade spara några tusenlappar på installationen. Det finns ingen myndighet som garanterar att den individuella (per person) dygns-stråldosen alltid understiger vad som är hälsovådligt (nu och i framtiden). Eftersom det står om vävnad som blir uppvärmd av microvågor i riktlinjerna... det vet man är direkt skadligt. Sannolikt finns det andra lägre stålnivåer som också kan vara skadliga på sikt. Det är otroligt svårt att bevisa något då det tar år och man kan aldrig ta bort bidrag från andra faktorer helt.
 
Redigerat:
Om man är det minsta orolig för strålning, betänk att den avtar kvadratiskt på avståndet från telefonen. Och en telefon har svag strålning.

I mitt hus har vi inga telefoner i sovrummen för att de inte skall störa sömn (och annat :cool:). Detta är nog det bästa beslut som man kan fatta även om man är orolig för strålning. Inte heller någon TV.

Att stänga av WiFi på natten har ingen större betydelse. Det är telefonens närhet till dig som spelar roll för mängden strålning. Men studier har svårt att visa att låga strålmängder (som vi ändå pratar om här) faktiskt gör någon skada.

Men tillbaka till fibern. Då jag byggt fibernät i grannskapet i femton år, så kan jag säga att endast en enda har ångrat att de installerat fiber, det är en gubbe på snart 90 år som inte längre behövde Internet efter att hans fru gick bort. Jag har också ett par grannar som inte installerat fiber, de är också pensionärer, men några av de mest hängivna är iofs även de pensionärer.

I princip alla som inte var pensionärer och som tackade nej när vi började bygga nätet har anslutit sig till en mycket högre kostnad i efterhand. En del av dessa tyckte att de inte behövde Internet alls, en del trodde de skulle klara sig på mobilsamtal en del tyckte att ADSL var en bättre deal.

Jag har räknat på kostnaderna för ADSL och mobildata åt några familjer. Ingen av dessa har haft en längre tid till lönsamhet på fibern än fyra år. Men det är under de förhållanden som deras familjer har haft...
 
  • Gilla
bruka och 2 till
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Ja man ska ju inte använda microvågsugn som en TV, gällande induktionshäll är faktiskt möjligt att välja bort fortfarande... Men strålning utomhus är svårt att undvika speciellt i städerna. Men bara för man inte kan eliminera problemet helt är det ändå sunt att se över hur man använder sin mobil. Det kanske inte är det bästa för familjen att ha en mobil anslutning permanent, bara för TS råkade spara några tusenlappar på installationen. Det finns ingen myndighet som garanterar att den individuella (per person) dygns-stråldosen alltid understiger vad som är hälsovådligt (nu och i framtiden). Eftersom det står om vävnad som blir uppvärmd av microvågor i riktlinjerna... det vet man är direkt skadligt. Sannolikt finns det andra lägre stålnivåer som också kan vara skadliga på sikt. Det är otroligt svårt att bevisa något då det tar år och man kan aldrig ta bort bidrag från andra faktorer helt.
Jag tänkte mest på ugnen, som fungerar likadant som en micro t.ex. Skillnaden är längden på vågorna.
Samma som med de radioaktiva ämnena du har i kroppen, allt som kommer från marken, rymden och solen. En telefon eller wi-fi är inte ens märkbart i förhållande med allt du utsätts för "naturligt".
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker inte man ska hålla på och jämföra fiber med andra lösningar. Det är inte så att det alltid är en bättre lösning eller så. Se det istället som en lösning bland ett antal andra som alla ger acceptabla funktioner. Sen får man ju titta på funktioner och vad man behöver och jämföra priser som allting annat. Ett mobilabb kan fungera utmärkt för en del och fiber i det fallet skulle inte tillföra ett smack förutom den där värdeökningen alla pratar om då. För tio år sen kanske det var sant men ju mer fibernätet blir utbyggt ju enklare kommer det att bli att bara lyfta luren och få fiber inkopplad. Det är ju liksom inte så att de slutar gräva ner fiber snart och de som inte har blir utan för all framtid..........valmöjligheterna kommer troligen att bli ännu bättre i framtiden och säkert billigare också.
 
  • Gilla
Puhnallen
  • Laddar…
L
C C.Lundin skrev:
Skillnaden är längden på vågorna.
Exakt där ligger skillnaden, vissa våglängder är mindre skadliga än andra, det är det som du verkar ha en felaktig uppfattning om. Du kan inte jämföra värmestrålning (IR) och likställa med en microvåg då de angriper vävnad på olika sätt. Microvågor är bra på att penetrera och värma på djupet (cm), det är ju därför micron är utformad så. Skillnad ligger också i hur kroppens reflexer fungerar, IR kan man bränna sig på och det brukar minska utsattheten. Kroppen kan inte göra samma sak mot microvågor i mindre doser därmed är det mer förrädiskt.
 
Ö öringen skrev:
telia erbjuder istället mobilt bredband utan surfgräns för 409:-/mån
installationkostnad fiber ca24000:-
En snabb koll på telias fiberabonnemang visar att det billigaste ligger på 349:-/mån första året, sedan 429:-
Det låter väldigt dyrt för ett dataabbonnemang i fibernätet. Vem är det som bygger/äger fibernätet?
Kollade du upp priserna som kommer att gälla i erat nät?

Sen är det ju som flera har varit inne på så att trådlösa tekniker alltid kommer att ligga steget efter fiber. Även om hastigheten räcker till för de flesta och det kommer nya snabbare tekniker med jämna mellanrum så är det betydligt större investeringar som måste göras regelbundet i det trådlösa nätet, så det kommer aldrig att kunna konkurrera på priset.
 
Förra ägaren till vårat tackade nej till att betala 25'000kr för att dra in fiber när dom höll på i regionen. För ett par veckor sedan fick jag en offert på drygt 95'000kr för framdragning... Det är dyrt att vänta konstaterar vi och behåller vårat 10Mbit ADSL ett tag till (3G/4G finns inte här ute).
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Hammelstrup och 5 till
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Som rubriken lyder. Övertyga mig om varför jag skall installera fiber. Det damp ner ett erbjudande i brevlådan häromdagen.
förutsättningar:
telia plockar ner kopparledningen
telia erbjuder istället mobilt bredband utan surfgräns för 409:-/mån
installationkostnad fiber ca24000:-
En snabb koll på telias fiberabonnemang visar att det billigaste ligger på 349:-/mån första året, sedan 429:-
Surfvanor i familjen består av typ: kolla blocket, lite youtube och svtplay, betala räkningar, och byggahus.se såklart ;)
Antenn för tv har jag på taket.
Argumentet om värdeökning på huset har jag svårt att ta till mig då jag hittat min plats på jorden och har inte tänkt sälja om inget oförutsett händer.

En viktig skillnad är att hastigheten på det mobila är en teoretiskt maxhastighet. Det är den hastighet det finns kapacitet för om alla förhållanden är optimala. Det är de ju aldrig...
Ett 10 megabit fiber däremot, ger alltid exakt eller mycket nära 10 megabit.

Är ni på något sätt bundna till Telia? Vi betalar 269 för 100/10 hos Bahnhof, och det fanns många varianter att välja på.

Ni vet inte om Telia kommer att införa en surfgräns på det mobila. Rätt som det är dimper det kanske ner ett meddelande om avtalsförändring och en begränsning på 10 GB /månad. Klart att man inte vet vad som händer med fiber-abonnemanget heller men historiskt har ju "riktiga" bredbandsabonnemang varit lite mer stabila i fråga om prissättning och villkor.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
N Nicke_S skrev:
Förra ägaren till vårat tackade nej till att betala 25'000kr för att dra in fiber när dom höll på i regionen. För ett par veckor sedan fick jag en offert på drygt 95'000kr för framdragning... Det är dyrt att vänta konstaterar vi och behåller vårat 10Mbit ADSL ett tag till (3G/4G finns inte här ute).
klart högt men beror säkert delvis på avstånd och hur mycket jobb firman som offererade har. tror själva grävningen av dina metrar är rätt ringa jämfört med alla maskiner och folk som måste åka ut för en installation ett par ggr. göra 100 kåkar direkt ger bättre kostnadsläge samt även att det oftast förhandlas som en grupp. Som många andra diskussioner här ang höga priser.. dyrt att göra ett litet jobb bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.