S
M Zolt skrev:
Men vänta nu.. Spik i fogen? Borrar man inte först sen silicon, plugg, silicon, skruv?!
Spiken lär ju hoppa ut av sig själv när som :seenoevil:
Försök med någon bättre tätningsmassa än den slentrianmässiga silikonen! Speciellt om man skall laga ett tätskikt.
 
S
K Knowitall skrev:
Hej!
Ok, jag är inte elektriker, men anlitar elektriker väldigt mycket i mitt jobb, hade han gjort som din elektriker gjort,
Då hade han först fått stryk, sen hade jag sett till att han aldrig fått ett eljobb mer, du har blivit totalblåst tyvärr!
Han skall fixa detta som det skall vara, NEJ,,,, ta nån annan att göra det och fakturera honom, låt denna kille aldrig komma nära ditt hus igen.

Så enkelt du får det att låta :)
Den nya elektrikern kommer aldrig acceptera att göra jobb åt kund o fakturera tidigare elektriker. Och den första elektrikern kommer aldrig betala den andra.

Kom med seriösa förslag istället
 
S sarkvik skrev:
Är jag inte lika säker på att det är våtzon just där som alla andra här verkar vara. Om badrummet är från 80/90-talet räckte det väl i princip med våtzon precis vid duschen samt golv?

Angående kravet på JFB så beror det på när installationen är utfört. Går inte att retroaktiv underkänna sånt som var godkänt förut.

Med andra ord; Tvättmaskinen är fast ansluten och klarar sig troligtvis (ser ut att vara 90-tal). Uttaget är däremot en nyinstallation och kräver en JFB om ni vill ha det där.



En fast installerad starkströmskabel ska vara just det (alltså fast installerad:).

Därmed duger tyvärr varken lösa TKK i fog eller en installationskanal med enbart självhäftande tejp.
Uttag i våtrum var totalförbjudet innan jordfelsbrytaren kom. Det har aldrig varit tillåtet met uttag utan jordfelsbrytare. Så det argumentet duger inte.

Det undantag som fanns var de speciella rakapparatsuttagen, de innehåller en isolertransformator som dels sänker spänningen, dels gör så du inte kan få en strömgenomgång mot jord. Men du kan bara belasta med 100-200 mA.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
E Elektriker F skrev:
Föreskrifterna säger "inga starkströmskablar i enbart klistrad list". Rekommenderar skruvad list med L-stycken, borrade hål med plugg och silikon. Och JFB är ett måste.
Kan inte säga om befintlig kabel är felaktig. Kan vara en EXQ som är tunn och då är den OK.
Använd inte uttaget tills det är fixat.
Om du vill använda avfuktare så är det inte troligt att du kan köra tvättmaskinen samtidigt om den ligger på samma 1-fasgrupp, då det blir för stor belastning.
Jag är nyfiken var i föreskrifterna det står "inga starkströmskablar i enbart klistrad list".Tacksam om du anger sidan eller paragrafen.
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
S sarkvik skrev:
Angående kravet på JFB så beror det på när installationen är utfört. Går inte att retroaktiv underkänna sånt som var godkänt förut.
Det har ALDRIG varit tillåtet med 230V-uttag i badrum utan JFB.
Innan JFBn så var det bara uttag via skyddstransformator/isolertransformator, så kallade rakapparatuttag, dessa hade 110V samt bara 20 VA.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P ppettersson skrev:
Ska du ha starkstömskabel i en en sån kanal måste den fästas med mer än tejpen annars är den bara godkänd för svagström.
Tror å andra sidan inte det hade sett bättre ut om samma person som gjort detta mästerverk skulle försökt sig på att klippa en kanal snyggt. En klåpare är en klåpare ;)

Självhäftande kabelkanaler används ofta till att fästa armatursladdar i tak .Förbjudet ?
 
Mikael_L
Jag var påväg att skriva något liknande som reply till sarkvik's inlägg.

Men ärligt talat så kanske det inte var så sarkvik menade, det kan syftats på anslutningsdosan för fast anslutning, som idag kräver JFB, men för några år sedan var OK utan JFB.


Men Demmpa och hempularen har också rätt i vilket fall. Uttag i badrum har aldrig varit tillåtna utan JFB, och innan det fanns JFB fanns det helt enkelt inga korrekt och lagligt installerade uttag i badrum.
Stöter man på ett sådant, så finns det inget undantag att ta till, det ska antingen tas bort, eller utrustas med en skyddande JFB, pronto.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Är definitivt inte en yrkesman som gjort det där...
Otroligt fult draget och (misstänker jag) åt he%&#ete för långt avstånd mellan dom snart rostiga klammerna. Har för mig att det är max 25 cm mellan klammer vid horisontell klamring.

Nä.
Kabelkanal upp i tak, följa taket och så ner till uttaget som någon nämnde tidigare.
Och naturligtvis en JFB....
 
S
S SNf skrev:
Försök med någon bättre tätningsmassa än den slentrianmässiga silikonen! Speciellt om man skall laga ett tätskikt.
Vad ska användas om inte silikon?
 
men det där är juh helt åt helvete felaktigt.
Du får ringa elektrikern som får dra om det där.
I badrum använder man kanallist som är fastlimmad. Tätskiktet får ej brytas.
Kan omöjligen vara en elektriker som gjort det där med den kabeldragningen.
 
S
I ItWasntMe skrev:
men det där är juh helt åt helvete felaktigt.
Du får ringa elektrikern som får dra om det där.
I badrum använder man kanallist som är fastlimmad. Tätskiktet får ej brytas.
Kan omöjligen vara en elektriker som gjort det där med den kabeldragningen.
Ingen lust att ta in samma kille i badrummet igen!

Kan jag limma en kabelkanal själv, eller räknas det som fast installation som ska göras av elektriker?

EDIT: Tex en sån här borde väl funka att göra själv då jag inte behöver klippa nån kabel?
https://www.bauhaus.se/kabelkanal-s...aRIE9-8oPdjeahoCXJEQAvD_BwE#go-to-description
 
Ja kabeldragningen räknas fast installation. Beroende på hur mycket kunskap du har så kan du såklart göra det själv. Bryt strömmen, ta bort kabeln, tryck i silicon i spikhålen, klistra dit självhäftande kabelkanal, lägg i ny kabel. täcklock på.
Eller så tar du in en riktigt elektriker som faktiskt är stollt och kan sitt jobb.
Att bara klistra dit kabelkanalen räknas inte som ngn installation, den får du limma hur du vill =)
Men det kommer fortfarande vara sjukt fult eftersom kabeln är för kort, och kanalen kommer såklart bli lika sned den med. Längre kabel måste juh till om det ska se proffsigt ut.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Om nu detta verkligen är utfört av en auktoriserad firma ska du anmäla detta jobb till elsäkerhetsverket innan du rör något. Då som flera redan skrivit är helt fel med uttag i badrum utan JFB.
 
  • Gilla
jeppe42 och 2 till
  • Laddar…
D
I ItWasntMe skrev:
Ja kabeldragningen räknas fast installation. Beroende på hur mycket kunskap du har så kan du såklart göra det själv. Bryt strömmen, ta bort kabeln, tryck i silicon i spikhålen, klistra dit självhäftande kabelkanal, lägg i ny kabel. täcklock på.
Eller så tar du in en riktigt elektriker som faktiskt är stollt och kan sitt jobb.
Att bara klistra dit kabelkanalen räknas inte som ngn installation, den får du limma hur du vill =)
Men det kommer fortfarande vara sjukt fult eftersom kabeln är för kort, och kanalen kommer såklart bli lika sned den med. Längre kabel måste juh till om det ska se proffsigt ut.
Men visst får lekman med nödvändiga kunskaper byta elkomponenter? I detta fall byta ut den fula och korta kabeln mot en fin och lagom lång. Och sen ha den i en kanal?
 
tommib
D datja skrev:
Men visst får lekman med nödvändiga kunskaper byta elkomponenter? I detta fall byta ut den fula och korta kabeln mot en fin och lagom lång. Och sen ha den i en kanal?
Nej. Det man får göra lagligt är att byta strömställare och uttag till nytt av samma sort samt installera lampor i torra ej brandfarliga utrymmen. Samt byta säkring.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.