1 466 787 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Måste bero på hur kallt det är ute?
Jag gissar att vi pratade om temperaturer runt -20 här. Flera av de inlägg jag läste handlar om Minnesota. Om bilen är dåligt isolerad så är det nog rimligt. Betänk att man vid -20 måsta värma 40 grader. Med dålig isolering så har man nog ett konstant behov på ca 1kW. Dvs man ökar förbrukningen med runt 50%. Detta leder då till en en försämring av räckvidden på 33%. Obs, mycket grova siffror...Nötegårdsgubben skrev:
Räknade snabbt på ett rum på 3m3 utan värmeförluster och utan ventilation och då behöver man 1kW i ca nio minuter för att gå från -20 till +20 grader Celsius. Så nog verkar siffrorna korrekta nog...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Ja, för initial uppvärmning är jag med, men sen måste väl värmebehovet avta. Samma tanke som hybrid kontra elbil nyss. Skalar det verkligen linjärt?
Nu har vi haft vår bil under några olika säsonger, så min erfarenhet är, i sammanfattning:
Det ovetenskapliga experimentets förutsättningar:
När bilen har varit parkerad några timmar i −15 °C så drar den på med 5–6 kW värme de första 5 minuterna ungefär, och glider sedan ner och lägger sig på någon kilowatt. Det tar dock ganska lång tid innan den stabiliserar sig på den nivån. Att förvärma med kabeln inkopplad ger otroligt stor vinst, så vid de tillfällen jag kopplar in mig på destinationsladdaren brukar jag ställa in värmen i kupén på sisådär 26 °C för att ha lite överskottsvärme att ta av i början av körningen.
- Det verkar vettigt att räkna med som allra värst en halvering av räckvidden till följd av väder, vind och temperatur.
- Temperaturen i sig gör inte lika mycket som dåligt väglag och vind.
- Uppvärmningen slukar massor om man parkerar ute.
Det ovetenskapliga experimentets förutsättningar:
- Vi kör mellan hemmet och "farmor" då och då. 60 km enkel väg. 18 km slingrig kuperad skogsväg (70–80 km/h); 40 km motorväg (110 km/h), 2 km 90-sträcka.
- Bilen ut från varmt garage, körs direkt, parkeras utomhus på parkering och körs sedan hem.
- Bäst förutsättningar: ca 15 °C, sommardäck, solsken i sinne men inte på bilen. Varmt, men inte så man behöver köra AC:n.
- Dåliga förutsättningar scenario 1: ca −15 °C, vinterdäck, allmänt mörkt och bistert.
- Dåliga förutsättningar scenario 2: nollgradigt med blandat is/slask på vägen, blåsigt, snöblandat och tungkört.
När bilen har varit parkerad några timmar i −15 °C så drar den på med 5–6 kW värme de första 5 minuterna ungefär, och glider sedan ner och lägger sig på någon kilowatt. Det tar dock ganska lång tid innan den stabiliserar sig på den nivån. Att förvärma med kabeln inkopplad ger otroligt stor vinst, så vid de tillfällen jag kopplar in mig på destinationsladdaren brukar jag ställa in värmen i kupén på sisådär 26 °C för att ha lite överskottsvärme att ta av i början av körningen.
Det här är väl en ganska viktig punkt. Räckvidstappet med kallt batteri innebär inte att den lagrade energin i batteriet har halverats på nåt magiskt sätt, så när batteriet har värmts upp igen så är ordningen i princip återställd. Många tror nog att det är ett större problem än det egentligen är, men egentligen handlar det kanske mest om att strunta i den uppskattade räckvidd bilen själv rapporterar strax efter start en kall vinterdag?halper skrev:
Batteriet värms upp under körning (bl a för att det själv utvecklar värme vid belastning), så efter några mil borde det inte vara så stor skillnad jämfört med om bilen stått i varmgarage.
Redigerat:
Nu är dock min körsträcka enbart baserad på 20km, men batteriet är varmt då det snabbladdats innan start till 80% nivå.
På min bil märks nedkylning när man kör tydligt vid kallt väder. Jag gissar att man i bilen förlitar sig på fartvinden för att kyla ned batterierna (dålig isolering mot bottenplattan), vilket är en nackdel vid kallt väder.
På min bil märks nedkylning när man kör tydligt vid kallt väder. Jag gissar att man i bilen förlitar sig på fartvinden för att kyla ned batterierna (dålig isolering mot bottenplattan), vilket är en nackdel vid kallt väder.
Det känns ju lite att man glömde att elbilar ska funka i vår klimat när de utvecklade elbilar. Det är dock ingenting som är särskild svårt om man får fria händer i utvecklingen (lite mer isolering, smartare kylning/uppvärmning av batteripaketet och bättre värme)
Inget som är omöjligt eller inte redan finns i andra tillämpningar. Man kanske redan tänkte i dessa banor när VW utvecklade sin nya elbils platform. Annars får vi vänta tills Volvo gör jobbet.
Inget som är omöjligt eller inte redan finns i andra tillämpningar. Man kanske redan tänkte i dessa banor när VW utvecklade sin nya elbils platform. Annars får vi vänta tills Volvo gör jobbet.
Bara för att bekräfta ytterligare. Körde nyss 40km på en laddning och har ett par km kvar i batteriet. 18 grader ute och batteriet hade utomhustemperaturen. Förra veckan så kom jag 30km på en laddning där batteriet också hade utetemperaturen vid start. Då var det -5 grader.
Dessa siffror bekräftar att batteritemperaturen ändå påverkar mycket på kortare sträckor. I detta fallet så innebar 23 graders skillnad en försämring med mer än 25%. Det finns en stor poäng i att ladda färdigt strax innan man åker iväg...
Dessa siffror bekräftar att batteritemperaturen ändå påverkar mycket på kortare sträckor. I detta fallet så innebar 23 graders skillnad en försämring med mer än 25%. Det finns en stor poäng i att ladda färdigt strax innan man åker iväg...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Då kan vi väl ändå konstatera att just batteriproblematiken är mer av ett hybridproblem än ett elbilsproblem. Kupévärmen däremot blir något som måste tas med i driftberäkningen vid sträng kyla då en elbil har så hög verkningsgrad att det inte produceras spillvärme att värma kupén med.
Intressant att fundera över milkostnaden på vintern då. Min bil kostar runt 10kr per mil på bensin för pendlingen. På el kostar den ca 6kr per mil på sommaren om den laddas i betalstolpe. Halva priset om den laddas hemma. Men om nu pendlingen är dubbelt så dyr när det är minusgrader så lönar sig kanske bensin rent ekonomiskt om man laddar på betalstolpe. Här antar jag att överskottsvärmen värmer bilen.Nötegårdsgubben skrev:
Så för den som cyklar på sommaren och kör bil på vintern så måste man ladda billigt för att det skall gå runt. Sedan tillkommer iofs lägre skatt och lite annat runt om, men jag skippar de aspekterna just nu.
En annan poäng är att man måste ladda hemma för att kunna räkna hem även en laddhybrid. Nu ville jag ha både fyrhjulsdrift och automatlåda, hade jag inte haft det i kravlistan så hade inte kalkylen gått ihop. Detta trots att jag räknade med laddning hemma och samma pris på jobbet. Det verkar som om kalkylen på jobbet håller då det blir förmånsvärde på den nu när det blir laddstolpar där också...