A
V Vector skrev:
Ja man kan ju bara gråta eller.... skratta när de finns sådana "byggare" som envist hävdar att det är rätt gjort när hela sveriges befolkning ser hur illa det är gjort. Tom min 8 åringen reagerade på hur det såg ut. : pappa, är det där rätt...
Vector alla som inte kan bygga är lätt lurad av en sån maupolativ program
 
A
joakim_j joakim_j skrev:
Varför sålde du bolaget? Du verkar ju vara kvar i byggsvängen?
Jag sålde för att dels trött på att jobba för andra och betala och slippa all stress när man kommer i den ålder . Jag jobba nu bara till mig själv i min egen takt och mår bra.
 
A Adnanhodhod skrev:
Det har kanske ett gammalt sätt som vi gjort och blev godkänt i alla besiktningar men det lika bra att börja med skåp istället .
Metoden i sig är godkänd vad jag vet, dvs att bygga sin tätade låda själv. Det är utförandet som inte är OK. Och så uppenbart felaktigt är det att man har svårt att tänka sig att det är ett ärligt misstag av en kompetent yrkesman...
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
A Adnanhodhod skrev:
Jag sålde för att dels trött på att jobba för andra och betala och slippa all stress när man kommer i den ålder . Jag jobba nu bara till mig själv i min egen takt och mår bra.
OK, det är ju bra. Himla osis bara att du inte hade hunnit fullgöra dina åtaganden innan du sålde via mäklare till målvakter. Så kan det gå.
 
A Adnanhodhod skrev:
Vector alla som inte kan bygga är lätt lurad av en sån maupolativ program
Lägger upp bilder på ett skåp för golvvärme å ett för tappvatten. Så ska det se ut.
 
  • Öppet fördelarskåp för golvvärme med flera märkta reglerventiler och rör anslutna till fördelningsstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsvy av ett öppet skåp för golvvärmefördelning med rör och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
ichigo och 7 till
  • Laddar…
A
joakim_j joakim_j skrev:
Antar att du menar det här: [länk]

Har du kollat med Uponor att det är OK att montera i ett icke tätat utrymme och sedan gjuta in det i gipsbruk? Jag kan tänka mig vad de svarar...
Det va inte gibsbruk det är betong med draneringslang och tätskikt. Uponor har ett skåp som man Kan använda men kunden vill ha så diskret lucka så möjligt men dem rev väggen och våran lucka innan dem visar på TV hur min slutresultat va
 
A
V Vector skrev:
Lägger upp bilder på ett skåp för golvvärme å ett för tappvatten. Så ska det se ut.
Man kan inte montera sånt i sovrummet
 
H
A Adnanhodhod skrev:
Det va inte gibsbruk det är betong med draneringslang och tätskikt. Uponor har ett skåp som man Kan använda men kunden vill ha så diskret lucka så möjligt men dem rev väggen och våran lucka innan dem visar på TV hur min slutresultat va
Kan ju inte använda betong som tätskikt.
Sen gjuta in fördelaren var det så bra?
 
A Adnanhodhod skrev:
Man kan inte montera sånt i sovrummet
Varför?
 
Krilleman
Det finns inga tvivel om hur ett fördelarskåp ska utföras. Klara och tydliga regler i säkervatten.

Dock så är det inte ett måste med fördelarskåp, men det är nästan alltid den enklaste vägen att gå för att uppnå regelverkets krav.

Dom andra rörinstallationerna i badrummet av det som visades var inte heller dessa utförda enligt monteringsanvisningarna. :thumbdown:

Det vi såg i programmet följde inte regelverket säkervatten.

https://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf

Sidan 15 & 16 behandlar fördelare för tappvatten:

En textutdrag om regler för installation av tappvattenledningar enligt säkervatten-föreskrifterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över korrekt installation av fördelarskåp med rördetaljer och avståndsmarkeringar enligt säkervatten regelverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
A
A A.G skrev:
Varför?
joakim_j joakim_j skrev:
Metoden i sig är godkänd vad jag vet, dvs att bygga sin tätade låda själv. Det är utförandet som inte är OK. Och så uppenbart felaktigt är det att man har svårt att tänka sig att det är ett ärligt misstag av en kompetent yrkesman...
Ett misstag är ett åtgärd som orsakar skada men den instälationen är tät och va mycket snyggare på utsidan med våran infälld MDF Lucka som dem revyer istället av en plåtskåp i sovrummet . Men håller med att det va kladdigt med tätskikt .
 
Att de rev luckan hör väl inte hit, det var inte luckan som är problem. Det skall vara ett tätskikt i utrymmet/skåpet. Det skall finnas under alla kopplingar, så att vatten som ev. läcker om 10 år från en koppling, inte skall kunna komma in i väggen eller golvet under.

Här fanns för det första inget synligt tätskikt alls i utrymmet, dessutom var varmvattenfördelaren ingjuten i botten av utrymmet. Då kan det inte finnas något tätskikt under den fördelaren.

Ingjutningen av fördelaren är fel på flera sätt. Dels kommer en läcka inne i gjutningen inte att upptäckas innan den orsakat stora skador, dels går det inte att inspektera kopplingarna, om det finns en läcka någonstans, så blir man tvungen att hacka fram fördelaren, och kanske upptäcka att det är inte där det läcker. Det skall gå att komma åt att åtgärda kopplingar inne i utrymmet, det går inte heller när det ser ut så där.

Jag har väldigt svårt att förstå vitsen med att fuska med sådant här, det tar ju minst lika lång tid att fuska som att göra rätt.
 
  • Gilla
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
A
A A.G skrev:
Varför?
Om kunden inte tycket om en snygg infälld MDF lucka tror du han gå med en plåt skåp i sovrummet
 
A Adnanhodhod skrev:
Det va inte gibsbruk det är betong med draneringslang och tätskikt. Uponor har ett skåp som man Kan använda men kunden vill ha så diskret lucka så möjligt men dem rev väggen och våran lucka innan dem visar på TV hur min slutresultat va
Inte för att försvara installationen på något sätt, men är det inte lite konstigt att besiktningsmannen inte kan skilja på gips och betong...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.