K Kjell_G skrev:
Oj, visste inte att strömmen behövde vara på. Har tidigare vintrar tagit in laddstation men tänkte ha kvar den ute i år då jag dragit om kablar. Vad är anledningen?

Elen genererar lite värme som hjälper till att hålla fukt borta.

Det bästa är ju dock att ta in den...
 
Ta in laddststationen. Tar ju 5 minuter.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Senaste gången jag körde försvann klipparen.
Hade fått en meddelande i appen och när jag gick ut och letade hade den fastnat i rabatten. Helt sonika kört förbi kabeln.
Vet inte om det varit ett kort strömavbrott (märktes inget inomhus). När jag startade upp den igen hittade den inte guidekabeln.
Drog ur kontakten och startade om, sen gick det.

Någon som varit med om liknande?
 
Jag har fått berättat, och varit med om själv vid strömavbrott, att det är ett konstruktionsfel i vissa transformatorer så att de inte klarar av att leverera startströmmen till både sig själv och laddstationen och då hänger sig laddstationen på något vis och det indikerar fel på begränsningsslingan. Man löser det genom att dra ur kontakten till laddstationen och sätta i den igen.

Men detta har jag uppfattat är fixat sedan något år tillbaka och det låter som din klippare är rätt ny?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har fått berättat, och varit med om själv vid strömavbrott, att det är ett konstruktionsfel i vissa transformatorer så att de inte klarar av att leverera startströmmen till både sig själv och laddstationen och då hänger sig laddstationen på något vis och det indikerar fel på begränsningsslingan. Man löser det genom att dra ur kontakten till laddstationen och sätta i den igen.

Men detta har jag uppfattat är fixat sedan något år tillbaka och det låter som din klippare är rätt ny?
Det felet har jag på min med, ibland efter strömmen varit av måste jag starta om igen för det skall funka
 
Fick tipset här på BH att Husqvarna byter ut transformatorerna kostnadsfritt, men jag har helt glömt av det tills nu :)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Men detta har jag uppfattat är fixat sedan något år tillbaka och det låter som din klippare är rätt ny?
Stämmer. Modell '18 levererad nu i våras.
Men då skulle inte min behöva bytas ut, med tanke på åldern?!

Märkliga är att det inte varit strömavbrott i den bemärkelsen. Vi märkte inget inomhus som sagt och det är bara vad jag tror kan ha hänt.
 
Njae, det låter som något annat då. Frågan är vad?
 
Vad är det, 1 års garanti?

Kan varit ett kort avbrott. Händer det blinkar till.
Inte så sugen på att testa mer nu även om jag inte tagit in den.
 
  • Gilla
RiDDLERN
  • Laddar…
Joaquin Joaquin skrev:
Vad är det, 1 års garanti?

Kan varit ett kort avbrott. Händer det blinkar till.
Inte så sugen på att testa mer nu även om jag inte tagit in den.
Två år var det på min iaf, köpt från Bygghemma.
 
Hej
Någon som vet hur långt signalen från laddstationen når när den står på MAX och det är dags för klipparen att ladda?
 
Jag fick lov att ställa ned min signal, eftersom klipparen kände signalen från andra sidan infarten.

Jag har ställt min ganska låg söktid efter laddaren, och i första hand köra efter guide.
 
Efter framtagning i helgen har min gått ganska bra, men har ett märkligt bekymmer.

På väg ut följer den guiden, precis som tänkt, för att komma till andra sidan huset. Men när den ska hem virrar den bara runt. Har signalen på låg och 1 min på guide. Vet att det hände några gånger förra säsongen också. Vad kan detta bero på? Ganska störigt för det tar sin tid att hitta hem utan den...

Tycker man i appen skulle kunna se status på begränsning- och guidekabel. Då hade man vetat att systemet är ok i alla fall.
 
Joaquin Joaquin skrev:
Efter framtagning i helgen har min gått ganska bra, men har ett märkligt bekymmer.

På väg ut följer den guiden, precis som tänkt, för att komma till andra sidan huset. Men när den ska hem virrar den bara runt. Har signalen på låg och 1 min på guide. Vet att det hände några gånger förra säsongen också. Vad kan detta bero på? Ganska störigt för det tar sin tid att hitta hem utan den...

Tycker man i appen skulle kunna se status på begränsning- och guidekabel. Då hade man vetat att systemet är ok i alla fall.
Hur långt följer den guiden innan den börjar klippa? Det kan inte vara så att den sjunkit ner väldigt långt i gräset så att klipparen har svårt att hitta den en bit ut? Lite långsökt kanske...
 
Har ställt den på två olika längder men inte 100% av gångerna så det varierar.

Jag tänkte på det också, men läste tidigare någon som hade den ganska långt ner (15-20 cm?!) och det tror jag inte vår är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.