Väntar på spänning på resultatet

Hålet görs lämplig i kanterna på elementet. Läste f.ö på detta forum om ngr finska plaströr för ventilation som hade en rätt liten diameter som jag tyckte verkade intressanta just av anledningen med eventuella problem relaterade till håltagningen i elementen.

Är installatören medveten om hur elementhus är konstruerade?

I mitt elementhus är det betongelement i markplan.
 
Redigerat:
  • Gilla
cachette
  • Laddar…
T
C cachette skrev:
Hej!
Jag har köpt ett Mockfjärds elementhus och skall installera (med hjälp av en firma) Ftx-system i källaren där rör ska dras upp till boplanet genom golvet. Har du några tips om var håltagningen i elementen bör ske (mitt i eller mellan?) och använde du någon typ av förstärkning vid hålen för att bevara bärigheten?

Tack :)
Har du en skorsten som går från källaren till vinden?
I mitt hus används inte det shaktet längre, där är bara ett ~200mm dia järnrör som är gamla rökröret som inte används längre, ett rör för tvättstugeventilation och köksfläkt går i detta shakt.
Jag tänkte ta bort rökröret och dra mina FTX-rör där när det är dags, allt för att slippa ta hål i elementen i onödan :)
 
  • Gilla
Anorlunda och 1 till
  • Laddar…
Aha, tack för ditt svar! Låter smart att inte borra i onödan :) Mitt hus har platt tak och inget vindsutrymme, så vi måste ha FTX-aggregatet i källaren och dra upp rör därifrån till boplanet via källartaket/golvet på boplanet. Vi är dock osäkra om man kan borra dessa ca 100mm breda hål hur som helst, dvs om det inte spelar någon roll om det är mitt i ett element eller om det är bättre mellan två stk. Man kanske även bör förstärka dessa hål.
 
  • Gilla
Anorlunda och 1 till
  • Laddar…
Nej det är inte bara att borra, det finns olika nivåer i "helvetet":). Det finns finns bilder i forumet på hur elementen är konstruerade och utifrån dessa är det uppenbart vart hålet inte skall placeras. Alltså, tillse att inte göra åverkan på de stående skivorna i elementet. Ett 100 mm hål får plats mellan skivorna så se till att det hamnar mitt i elementet. Om du inte skall göra mängder med hål så klarar det sig utan förstärkning.
Lycka till med jobbet och publicera gärna lite bilder på det färdiga resultatet.

https://www.byggahus.se/forum/threads/svenska-elementhus-mockfjaerd-1981.33409/page-8#post-3027136
 
Redigerat:
  • Gilla
Anorlunda och 2 till
  • Laddar…
Du ska alltså upp med 4 rör?
Bästa sättet som nämts ovan om du har gammal skorstenskanal o dra i.

I annat fall så får du stämpa upp runt hålet du skall göra.
Såga upp ett fyrkantigt hål.
Sen klä insidan med reglar och skruva från båda håll
Vill du vara extra säker så kan du skruva förstärknings reglar på undersidan.
 
  • Gilla
cachette
  • Laddar…
Mitt badrum har rullat på i sakta tempo på sistånde.
Men har iallafall bilat klart allting och alla rör o brunn är på plats.
Nästa vecka skall detta gjutas igen ör det tänkt. Sen skall jag ge mig på att flytta fönstret.
Eller ta bort och sätta dit ett annat;)

Så här ser det ut just nu..

Badrum under renovering med bilade golv, exponerade rör och en dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett uppbilat badrumsgolv visar rör och brunn redo att gjutas igen, i en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
Är det inte bättre att borra upp 4 hål centralt över 2 element samt eventuellt förstärka topp botten? Under förutsättning rören ryms mellan de stående skivorna. Tänkte mig att förstärka med hjälp av spikplåt i botten och plywood i toppen som jag oxå borrar igenom. Plåten för att ta hand om dragkrafterna plywooden för tryckkrafterna.
Kanske övedrivet försiktig här?

Sitter nämligen själv och funderar på hur jag ska dra rören genom elementen.

Skrev dessutom i tidigare inlägg att hålen skall göras i kanten av elementet helt fel i mitten skall eventuella hål göras.
 
Redigerat:
  • Gilla
cachette
  • Laddar…
100 o 125 rör inga problem att få ner mellan stående skivorna om mam borrar i mitten. Däremot går inte 160 rör ner där imellan.
Mitt ftx har 160 till till o frånluft till väggdonet
Så där kan man få problem.

Ska ta upp hål i framtiden för rökrör till täljstens kamin. Och då tänker jag använda mig av regellösningen.

Eventuellt att jag även bygger en "sarg" med reglar på ovansidan med överlapp över 1-2 element. Så fort jag är klar.med allt annat på att göra listan;)
 
Hej. Har även jag bytt fönster och gjorde liksom du med 160/45 reglar men plockade ur spån och satte reglar även på sidorna. Nu är det så att vi även fick för oss att tillägsisolera huset med 3cm isolerskivor. Kände från början det verkade lite vanskligt men allt är på plats. Tänkte ni som hade vart i kontakt med någon expert på området kanske hade ställt någon fråga ang om det är möjligt?
 
M Micke13 skrev:
Hej. Har även jag bytt fönster och gjorde liksom du med 160/45 reglar men plockade ur spån och satte reglar även på sidorna. Nu är det så att vi även fick för oss att tillägsisolera huset med 3cm isolerskivor. Kände från början det verkade lite vanskligt men allt är på plats. Tänkte ni som hade vart i kontakt med någon expert på området kanske hade ställt någon fråga ang om det är möjligt?
@Micke13 det där med tilläggsisolering funderar även jag på. Har du några bilder från ditt jobb? Eller en beskrivning av hur du gick tillväga?
 
det funkar bra att tilläggsisolera, skruva reglarna så är det inga problem.
Jag tog bort den nedre delen av den gamla fasaden och satte dit en extra syll som sedan utgick ifrån och förlängde även taket runt om, isolerade 7cm.
Mitt hus är byggt 1954
 
E elbas skrev:
det funkar bra att tilläggsisolera, skruva reglarna så är det inga problem.
Jag tog bort den nedre delen av den gamla fasaden och satte dit en extra syll som sedan utgick ifrån och förlängde även taket runt om, isolerade 7cm.
Mitt hus är byggt 1954
Vad hade du för typ av fasad? Tegel, aluminiumplåt, något annat? Har du luftspalt mellan originalyttervägg och tilläggsisolering, eller hur har du tänkt kring fukt?
 
Jag hade alu-plåt som jag tog bort och skruvade fast reglarna i plywoodfasaden och satte isoleringen emot, och sedan vindpapp och luftspalt innanför den nya träfasaden.

kan inte fatta hur konstruktören tänkte när dom limmade ytterfasaden med vattenlösligt lim, ytterskiktet på fasaden började lossna
och då satte man dit alu-plåt i stället
 
Ja se till att få bort alu om du har det kan bli kondens på sådant. Jag isolerade med isovers isolerskivor så jag satte vindpappen innerst sen isolering sen luftspalt och ny panel. Och som sagt skruva reglarna.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
E elbas skrev:
det funkar bra att tilläggsisolera, skruva reglarna så är det inga problem.
Jag tog bort den nedre delen av den gamla fasaden och satte dit en extra syll som sedan utgick ifrån och förlängde även taket runt om, isolerade 7cm.
Mitt hus är byggt 1954
@elbas Jo, en fråga till: funderade du någonting kring de extra laster (snölast) på konstruktionen som ett större tak kan medföra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.