Helsike, nu har jag sökt och försökt få ordning på det här. Men vi har en inglasad altan i söderläge som jag vill ha ut plantorna på, redan nu om jag kan, gurkorna börjar bli jobbiga och jag behöver sätta nya fröer. Altanen ska få lajva växthus i sommar eftersom vi inte har något växthus än. Fin temp på dagarna och uterummet håller cirka fyra grader ovan utetemp på nätterna (aka, runt fem grader på nätterna nu). Räcker det med en liten sån där frostvakt som finns överallt som sägs kan hålla tempen på 15 grader eller måste man ha något mer avancerat? Altanen är typ 25 kvadrat.

Min google fu är inte vad den brukar, idag.
 
B bittle skrev:
Helsike, nu har jag sökt och försökt få ordning på det här. Men vi har en inglasad altan i söderläge som jag vill ha ut plantorna på, redan nu om jag kan, gurkorna börjar bli jobbiga och jag behöver sätta nya fröer. Altanen ska få lajva växthus i sommar eftersom vi inte har något växthus än. Fin temp på dagarna och uterummet håller cirka fyra grader ovan utetemp på nätterna (aka, runt fem grader på nätterna nu). Räcker det med en liten sån där frostvakt som finns överallt som sägs kan hålla tempen på 15 grader eller måste man ha något mer avancerat? Altanen är typ 25 kvadrat.

Min google fu är inte vad den brukar, idag.
Bra fråga hm :thinking: jag vet faktiskt inte så mycket om just frostvakterna.. men de är väl mer byggda för att hålla nollan? så att säga.. om du vill ställa ut gurkor.. vill du ju ha garanti på värmen därute.. på högra temperatur än noll iaf! 15 som du säger funkar nog bra, men ja.. frostvakt?

De gånger jag försöker förlita mig på värmen i rum, har jag använt tempreglerat element, både oljefyllt samt el (ja inte samtidigt, men jag har använt olika..olika gånger). Där kunde man ju specifikt ställa in hur varmt man ville ha och så försökte den hålla det..

Men man kanske också ska ha i åtanke att ett uterum är ett uterum.. sååå vilken sorts uterum har ni? :) Är det isolerat glas? (aka vinterträdgård) eller är det vanligt enkla glas? glas från golv till tak eller delar med isolerade väggar?

Skälet till att jag frågade var mer att det kan vara svårt att värma så stor yta jämt med bara ett element.. men du kan ju t ex ha de känsligaste plantorna närmast elementet och de mindre känsliga lite längre ifrån.
 
  • Gilla
bittle
  • Laddar…
B bittle skrev:
Helsike, nu har jag sökt och försökt få ordning på det här. Men vi har en inglasad altan i söderläge som jag vill ha ut plantorna på, redan nu om jag kan, gurkorna börjar bli jobbiga och jag behöver sätta nya fröer. Altanen ska få lajva växthus i sommar eftersom vi inte har något växthus än. Fin temp på dagarna och uterummet håller cirka fyra grader ovan utetemp på nätterna (aka, runt fem grader på nätterna nu). Räcker det med en liten sån där frostvakt som finns överallt som sägs kan hålla tempen på 15 grader eller måste man ha något mer avancerat? Altanen är typ 25 kvadrat.

Min google fu är inte vad den brukar, idag.
Det är inte arean du värmer det är volymen. Så det beror ju även på takhöjd.

En elektrisk värmefläkt är nog en bra lösning.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Bubbelplast innanför rutorna hjälper också med isolering, om det behövs.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Det är inte arean du värmer det är volymen. Så det beror ju även på takhöjd.

En elektrisk värmefläkt är nog en bra lösning.
Finns det något smidigt sätt att se till att den inte bara går utan håller lite ordning på tempen? För att ha en random värmefläkt gåendes hela nätterna känns lite sådär :giggle: Takhöjden är väl 2,2-2.7m i sluttning, så inte så farligt högt.
 
Redigerat:
Snigla Snigla skrev:
Bra fråga hm :thinking: jag vet faktiskt inte så mycket om just frostvakterna.. men de är väl mer byggda för att hålla nollan? så att säga.. om du vill ställa ut gurkor.. vill du ju ha garanti på värmen därute.. på högra temperatur än noll iaf! 15 som du säger funkar nog bra, men ja.. frostvakt?

De gånger jag försöker förlita mig på värmen i rum, har jag använt tempreglerat element, både oljefyllt samt el (ja inte samtidigt, men jag har använt olika..olika gånger). Där kunde man ju specifikt ställa in hur varmt man ville ha och så försökte den hålla det..

Men man kanske också ska ha i åtanke att ett uterum är ett uterum.. sååå vilken sorts uterum har ni? :) Är det isolerat glas? (aka vinterträdgård) eller är det vanligt enkla glas? glas från golv till tak eller delar med isolerade väggar?

Skälet till att jag frågade var mer att det kan vara svårt att värma så stor yta jämt med bara ett element.. men du kan ju t ex ha de känsligaste plantorna närmast elementet och de mindre känsliga lite längre ifrån.
Det är enkla glas, isolerade väggar upp till 1 meter (förutom på en kortsida där man kan gå ut) och sen glas uppåt. Isolerat tak och isolerat under golvet. Sitter ihop på långsidan med huset, så 7 meter husvägg har den på ena sidan, och södersolen på andra.
 
B bittle skrev:
Finns det något smidigt sätt att se till att den inte bara går utan håller lite ordning på tempen? För att ha en random värmefläkt gåendes hela nätterna känns lite sådär :giggle: Takhöjden är väl 2,2-2.7m i sluttning, så inte så farligt högt.
Köp en värmefläkt med termostat, det är typ standard.
 
  • Gilla
bittle
  • Laddar…
B bittle skrev:
Räcker det med en liten sån där frostvakt som finns överallt som sägs kan hålla tempen på 15 grader eller måste man ha något mer avancerat? Altanen är typ 25 kvadrat.
För ett par år sedan byggde jag en glaskub som jag ställde inne i växthuset för att kunna få med ljus åt plantorna. Den var c:a 1,1 m i sida och jag satte in ett element på 300W. Jag har för mig att det kunde höja temperaturen runt 10º i glaskuben. 25 m² altan med enkelglas kommer att kräva mycket mer effekt än så för att säkert hålla vid en temperatur som gurkplantorna tål. Det går absolut att göra. Men ställ i så fall dit en ordentlig värmefläkt och var beredd på att det kommer att kosta pengar att använda den.

Det stora problemet med min lösning var inta att hålla varmt nog på natten. Kanske hälften av plantorna dog en dag när solen sken och det blev 50º eller så i kuben.
 
  • Gilla
bittle
  • Laddar…
A Avemo skrev:
För ett par år sedan byggde jag en glaskub som jag ställde inne i växthuset för att kunna få med ljus åt plantorna. Den var c:a 1,1 m i sida och jag satte in ett element på 300W. Jag har för mig att det kunde höja temperaturen runt 10º i glaskuben. 25 m² altan med enkelglas kommer att kräva mycket mer effekt än så för att säkert hålla vid en temperatur som gurkplantorna tål. Det går absolut att göra. Men ställ i så fall dit en ordentlig värmefläkt och var beredd på att det kommer att kosta pengar att använda den.

Det stora problemet med min lösning var inta att hålla varmt nog på natten. Kanske hälften av plantorna dog en dag när solen sken och det blev 50º eller så i kuben.
Haha good lord, ja det förstår jag, att de dog när det blev så varmt.

Ja betala för elen under nätterna är jag eventuellt villig att göra, pga har inte så många alternativ, fönstren räcker inte till! :rofl: I framtiden ska jag ha vettigare ställen att ha plantorna på under längre tid men i år är det dåligt med möjligheter.
 
Pimiento de Padrón-planta i kruka med blomma och omogna frukter, odlad inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Unge plantor av mangold och gurka spirar i en fröplatta, med en hund i bakgrunden och notering om 'Luktärt/Sweet peas'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Krukor med jord och etiketter för olika mangold och gurksorter, redo för plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ställs ut imorgon, villl bara ha koll på var jag sätter ner plantorna (slipper gallra). Två sorters mangold..

Odlingstråg med jord och etiketter för mangold och gurkor inför plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gurkor :) ska in i miniväxthus imorrn..

Nyplanterade vallmoskott i jord i ett planttråg redo för växthuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ena vallmosorten har grott!
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Idag fick många plantor flytta ut i växthuset övar dagen.
Växthus med övervintrade physalisplantor, aubergine, purjolök och tomater; trädgårdsutrustning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De stora plantorna till vänster är physalis som övervintrat. När jag grävde upp plantorna i höstas var det en omogen frukt på en av dem. Den hade nu mognat och den smakade utmärkt.

Plantor i krukor inklusive physalis och aubergine i ett växthus med trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är två sticklingar från de stora physalisplantorna samt purjolök, aubergine och någon sorts paprika.

Plantor av physalis, purjolök och aubergine i krukor i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är mer aubergine och några tomatplantor.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vilken variant av physalis är mest lämpad att odla i vårt nordiska klimat? (Bor i Fjollträsk)
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Vilken variant av physalis är mest lämpad att odla i vårt nordiska klimat? (Bor i Fjollträsk)
Om du letar tillbaka i denna tråd så har signatur Pagno skrivit en del om att odla physalis. Detta blir första gången för mig och jag vet inte vad det är för sort.

I en hage har det gått grisar som bland annat fått överbliven mat att äta. När grisarna flyttade ut ur hagen såg det ut så här efter ett par månader. Det var uppenbart att grisarna fått både tomat och physalis att äta. Mina physalisplantor är uppgrävda ur den hagen. Om begreppet "vanliga physalis som man köper i affären" alls är relevant så kan man odla sådana i Stockholms skärgård.
Överväxt hage med gröna physalisplantor efter grisar, omgivet av stängsel, med en röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Physalisplantor med omogna frukter bland gröna blad i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Två krukor med chilipepparplantor, cayenne och Carolina reaper, inomhus nära öppet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt projekt för i år, cayenne och Carolina reaper. :cool:
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.