H
E etompau skrev:
Funkar det att ta med din router från bostaden till valfri plats i Sverige och få obegränsad surf?
Jag hade för mig att Telia begränsade tjänsten till bostaden och den aktuella bas som ger dig täckning.
Jag har inte märkt skillnad.
Är i sälen nu och barna spelar playstation och ser på Netflix.
Somras hade jag den med till västkusten i 4 veckor.

Så för mig blir det dumt med att få fast anslutning hemma plus att betala för ett begränsat mobiltbredband, då vi reser en del.

Nu kan inte vi få fiber hemma så detta är en bra lösning.
Sen betalat ju jobbet för månadsavgiften med så jag märker inte av det.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Stickan56
H Hallerudsbo skrev:
Det beror på.
Alla bor inte där det finns chans att få fiber.
Finns liv utanför Stockholm med där faktiskt folk vill bo.
Det var ju det jag skrev
"om man nu kan välja".
Själv bor jag på landet långt ifrån Stockholm.

Stickan
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Då får ö
S Stefan1972 skrev:
När det gäller ts så handlar det såklart om kostnader. ......
Annars är det säkerligen inga problem att få det inkopplat om man ber om en offert och acceptererar den. Men det kanske kostar 50k och kanske mer ändå.
Nja, just nu försöker nog IP Only installera och avsluta alla pågående projekt med upparbetade kostnader där det säkerligen finns stora värden i bidragspengar (40-60%) av utrullningskostnad som ska säkras. Så t.ex. 50.000 för en enstaka anslutning gör varken till eller ifrån för närvarande i vissa projekt.

Men precis som du skriver så blir det ofta högre fastpris eller offererade priser vid efteranslutning men här finns det en djungel när det gäller prissättning utifrån olika operatörer. Och en annan produktionsprocess än vid eftermarknadsutrullning av större antal.
 
A AndersS skrev:
Då får ö

Nja, just nu försöker nog IP Only installera och avsluta alla pågående projekt med upparbetade kostnader där det säkerligen finns stora värden i bidragspengar (40-60%) av utrullningskostnad som ska säkras. Så t.ex. 50.000 för en enstaka anslutning gör varken till eller ifrån för närvarande i vissa projekt.

Men precis som du skriver så blir det ofta högre fastpris eller offererade priser vid efteranslutning men här finns det en djungel när det gäller prissättning utifrån olika operatörer. Och en annan produktionsprocess än vid eftermarknadsutrullning av större antal.
Ja fast det jag menade är ju de fall där inkopplingen redan skett eller erbjudandena har passerat. Ny familj köper hus strax efter eller nåt. Då blir det ju extra surt om det inte finns möjlighet för de åker knappast dit när det övriga är klart och de är nån annanstans enkom för en kund. Eller rättare sagt, då blir ju kostnaden därefter. Finns det bara fiber så kopplar de ju in företag tex men då får man ju betala faktisk kostnad och det delas inte med nån annan.
 
harry73 harry73 skrev:
Då förstår du kanske att ni har helt andra förutsättningar än ts att ordna en efteranslutning
Ja visst. Och det var ju därför jag föreslog andra sätt att lösa problemet.

I rest my case.
 
Air2fibre kan kanske vara ett alternativ.
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
........
Problemets kärna verkar vara att Iponly är ett skitföretag.
Och DÄR hittade du jordens mittpunkt, pudelns kärna, nålen i höstacken, huvudet på spiken, etc etc etc.
 
En uppdatering för er som är intresserade. Har nu flyttat in i mitt nya hus. Mer än 1 år efter första kontakt så har jag fortfarande ingen fiber i sikte. Ringer och mailar IPonly varannan vecka ca och får samma svar ”Just nu kan du inte beställa, men till våren har vi nog möjlighet...” eller ”vi ska kolla med vår projektledare för området” men återkommer aldrig. Har kollat med Telia men de får inte sälja fiber då Iponly har handlat området jag bor i. Får satsa på 5g istället. Jäkligt kass att en aktör kan avtala till sig monopol på ett område och sedan vägra boende att installera fiber...
 
  • Arg
Modig
  • Laddar…
CCPusher CCPusher skrev:
Och DÄR hittade du jordens mittpunkt, pudelns kärna, nålen i höstacken, huvudet på spiken, etc etc etc.
Även en blind höna hittar ibland ett korn ;)
 
MorganG: Det stämmer inte att telia inte får koppla. Det finns inga formella monopol på fiber marknaden. Men i praktiken har ju det bolag som är först ett monopol. Det lönar sig inte att bygga dubbla nät för enstaka abonnenter. IP-only har nog mer än nog med sina nyetableringar. Här händer inget alls.
 
Håkanen67
Hej
Du skriver grannen 50 meter bort har fiber. Knacka på och be att få koppla in en 50 meter kopparkabel (SFTP) i hans router, (du kan ev. behöva dra fiber och sätta en fiber till koppar omvandlare i varje ände då 50m koppar är i längsta laget). Delat internet bättre än inget internet.
 
C
Postar detta genom en 100-meters nätverkskabel.
 
H
C civilingenjören skrev:
Postar detta genom en 100-meters nätverkskabel.
 
H
Håkanen67 Håkanen67 skrev:
Hej
Du skriver grannen 50 meter bort har fiber. Knacka på och be att få koppla in en 50 meter kopparkabel (SFTP) i hans router, (du kan ev. behöva dra fiber och sätta en fiber till koppar omvandlare i varje ände då 50m koppar är i längsta laget). Delat internet bättre än inget internet.
Jag föeslog detta i inlägg #29
 
Utsikterna blir ju inte bättre av att IP-only ska säljas: https://www.di.se/nyheter/eqt-nara-salja-ip-only/
Håkanen67 Håkanen67 skrev:
Hej
Du skriver grannen 50 meter bort har fiber. Knacka på och be att få koppla in en 50 meter kopparkabel (SFTP) i hans router, (du kan ev. behöva dra fiber och sätta en fiber till koppar omvandlare i varje ände då 50m koppar är i längsta laget). Delat internet bättre än inget internet.
Ja, tanken har slagit mig. Får bjuda över dem på en öl och se om det är en framkomlig väg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.