pacman42 pacman42 skrev:
Nu börjar ni förstå min poäng, dvs att man inte kan förbjuda bilar som går på flytande bränsle.
Vem börjar att förstå din poäng? Vem har i tråden antytt direkt eller indirekt att det vore en god idé att förbjuda bilar som går på flytande bränsle? Om din poäng är att man inte kan förbjuda bilar som går på flytande bränsle så börjar jag inte förstå den. Den var uppenbar för mig innan tråden startade. Och dessutom vid sidan av trådens ämne.

pacman42 pacman42 skrev:
Helt vansinnigt att kräva att alla bilar skall gå på el i framtiden om man inte gör det möjligt.
Självklart. Ser du någon i denna tråd som argumenterat emot detta?

pacman42 pacman42 skrev:
Min analys är också att elbil en inte klarar av mycket som flytande bränslen klarar av, exempelvis långkörningar.
Det är väl bara att konstatera. Det behövs inte mycket till analys. Om alla är överens om att elbilen i dagens läge inte kan ersätta bränsledrivna bilar i alla tillämpningar. Kan vi inte då koncentrera oss på för vilka elbilen faktiskt passar? Funktionellt passar den ganska många. Kostnadsmässigt inte lika många. Och båda aspekterna kommer troligen att förbättras så att elbilen framöver passar ännu fler. Ingen bil är bra till allt. Oavsett drivmedel.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vad händer med drivmedelpriser, åtkomst till mackar etc när el-bilarna når 20%, 30%, 50%.? Eller når de aldrig de volymerna?
Tillslut så når man en tidpunkt där mackar stängs pga för låg omsättning. Diesel kommer gå att få tag på då de tyngre fordonen troligen kräver det. Distrubitionskostnaderna ökar och bensinbilarna självdör pga för dyrt literpris.
Kommer samhället subventionera mackarna med bidrag för att upprätthålla ett distrubitionsnät samt ge fossildrivmedlen ett överkomligt pris eller kommer Isabella få hjälp av en kollapsande marknad ?
 
A Avemo skrev:
Det är väl bara att konstatera. Det behövs inte mycket till analys. Om alla är överens om att elbilen i dagens läge inte kan ersätta bränsledrivna bilar i alla tillämpningar. Kan vi inte då koncentrera oss på för vilka elbilen faktiskt passar? Funktionellt passar den ganska många. Kostnadsmässigt inte lika många. Och båda aspekterna kommer troligen att förbättras så att elbilen framöver passar ännu fler. Ingen bil är bra till allt. Oavsett drivmedel.
Håller helt med i citerad text. Står själv inför bilbyte.
60-70% av det vi kör bilen är 20-60 km/dag hälften av veckans dagar. Längsta sträckorna mest under 200km. 1-2 Europa resor m bil har det blivit de sista 10 åren.
Plug-in hybrid är ett alternativ, all-in på en riktig elbil det andra alternativet. Teslaägarna klarar ju långresor utan problem, men fixar man det med någon av de andra? Kanske hyra bil de tillfällen?
Det har blivit "vänta 6 mån till" då bilen vi har bara fungerar utan större rep.kostnader.
Nya modeller utlovas.VW basunerar elbil till alla. Får vänta 6 mån till....
 
A Avemo skrev:
Vem börjar att förstå din poäng? Vem har i tråden antytt direkt eller indirekt att det vore en god idé att förbjuda bilar som går på flytande bränsle? Om din poäng är att man inte kan förbjuda bilar som går på flytande bränsle så börjar jag inte förstå den. Den var uppenbar för mig innan tråden startade. Och dessutom vid sidan av trådens ämne.


Självklart. Ser du någon i denna tråd som argumenterat emot detta?


Det är väl bara att konstatera. Det behövs inte mycket till analys. Om alla är överens om att elbilen i dagens läge inte kan ersätta bränsledrivna bilar i alla tillämpningar. Kan vi inte då koncentrera oss på för vilka elbilen faktiskt passar? Funktionellt passar den ganska många. Kostnadsmässigt inte lika många. Och båda aspekterna kommer troligen att förbättras så att elbilen framöver passar ännu fler. Ingen bil är bra till allt. Oavsett drivmedel.
Jag ha sett många som argumenterar emot detta i tråden.

T twoody skrev:
El bil funkar för dom flesta, nej för någon procent av befolkningen funkar det inte nu och någon promilles promilles i framtiden.
Ta siffrorna gånger tio eller femton så hamnar du nog på de verkliga siffrorna, både siffran idag och i framtiden.

Jag har ju redan en hybrid och en elbil i hushållet. Jag ser verkligen vad som fungerar och inte. Som jag har skrivit ett flertal gånger tidigare i tråden, laddmöjligheterna finns inte för att man skall kunna klara långkörningarna idag, inte om man inte har en Tesla och enbart kör upp till Skellefteå (dvs man har en tredjedel av Sverige kvar). När det gäller vanliga snabbladdare så finns det tre i Luleå och en i Arjeplog. Sedan är det slut norrut.

För den som någonsin har ärenden i Norrbotten så är det alldeles för tidigt att köpa elbil. För den som långkör i Sverige ibland är det för tidigt att köpa elbil. För den som drar tyngre släpvagn och husvagn så är det för tidigt med elbil. Detta är definitivt minst 10-15% av bilisterna baserat på vad jag ser i Sverige.

I Göteborg ser man mängder med Norska Teslor och även andra norskregistrerade elbilar. I Norrbotten och Västerbotten ser man aldrig norska elbilar, detta trots att det kryllar av norrmän i norra Norrland på somrarna, men även till viss del under övriga året. Jag misstänker att elbilar inte fungerar så bra i norra Norge heller...
 
A AndersS skrev:
Stolpar för el, eller?
[länk]
Det är ju bara vansinnigt. Man laddar snabbare med kabel och så mycket arbete är det inte att stoppa i den. Det som oftast är mycket svårare är att hitta lediga laddstolpar.
 
Mikael_L
Men det handlar väl troligen mest på trycket på Oslo-borna, vad det gäller elbil vs förbränningsmotor.

De med elbil från Oslo åker nog företrädesvis till Svenska västkusten isf Fjällvärlden i Lappland.
 
A AndersS skrev:
Stolpar för el, eller?
[länk]
Undra när första rönen kommer om cancer och magnetfält...
 
R Robert-san01 skrev:
Undra när första rönen kommer om cancer och magnetfält...
Gå inte i närheten av en induktionshäll som väl idag är merparten av det som installeras i kök, men det är en annan fråga så vi kan väl enbart konstatera att det utvecklas/testas ny teknik.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju bara vansinnigt. Man laddar snabbare med kabel och så mycket arbete är det inte att stoppa i den. Det som oftast är mycket svårare är att hitta lediga laddstolpar.
Så kan det vara, men förändrar ju inte pågående utveckling och det som testas. Är ju faktiskt detta som diskuteras i tråden hur moget elbil är idag och då även infrastruktur. Så rätt eller fel, men det är vad som händer i omvärlden och kan ju vara lite roligt att veta parallellt med att dra snöskotrar i norrlands inland.;)
 
R Robert-san01 skrev:
Och miljön blir bättre om de skaffar ytterligare ett fordon?
Ja, ska man ändå leta efter en ny bil för lång och snål pendling så är elbilen definitivt bättre än vad skrot som de har på gården. Utsläppen från elbilars livscykel, obs. hela livscykeln inkl. produktion, service och drivmedel, beräknades till runt 60 gram CO2/km. Det är betydligt lägre än den gamla sunkiga 745:an som av bara bränslet släpper ut minst tre gånger så mycket.

Det gamla skrotet kan man använda för sina andra planetfientliga intressen, typ asa runt på skotrar på släpvagn. Vinsten ligger i att majoriteten av milen, de som skapas med pendlingen, sker mer så långa utsläpp som möjligt.
 
T tompaah7503 skrev:
Ja, ska man ändå leta efter en ny bil för lång och snål pendling så är elbilen definitivt bättre än vad skrot som de har på gården. Utsläppen från elbilars livscykel, obs. hela livscykeln inkl. produktion, service och drivmedel, beräknades till runt 60 gram CO2/km. Det är betydligt lägre än den gamla sunkiga 745:an som av bara bränslet släpper ut minst tre gånger så mycket.

Det gamla skrotet kan man använda för sina andra planetfientliga intressen, typ asa runt på skotrar på släpvagn. Vinsten ligger i att majoriteten av milen, de som skapas med pendlingen, sker mer så långa utsläpp som möjligt.
Det är 600g/mil...

Är inte det bästa för miljön när det gäller bilar att underhålla och laga så långt det går?
 
A AndersS skrev:
Gå inte i närheten av en induktionshäll som väl idag är merparten av det som installeras i kök, men det är en annan fråga så vi kan väl enbart konstatera att det utvecklas/testas ny teknik.
Är troligten viss skillnad på magnetfältet från 5kW och 75.
 
harry73
R Robert-san01 skrev:
Är inte det bästa för miljön när det gäller bilar att underhålla och laga så långt det går?
Nej, inte alltid, och jämflr man det med tåg, skulle det då fortfarande vara mljövänligt att använda ånglok?
 
R Robert-san01 skrev:
Det är 600g/mil...
Är inte det bästa för miljön när det gäller bilar att underhålla och laga så långt det går?
En gammal 745:a släpper ut 2200 gram/mil av endast bränslet, ej inräknat hela livscykeln.
Elbilens 600 gram/mil för hela livscykeln är alltså betydligt lägre. Betydligt.

Med tillräckligt dåliga alternativ är det inte bättre att lappa och laga det gamla. Man behöver inte gå till någon 8-cylindrig Buick från 1940-talet för att få fram det dåliga alternativet, det räcker med en bil från högst modern tid för att det ska vara lönt att byta ut den mot en elbil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.