B badtastex skrev:
Att den är närmare 34mm på mitten försöker jag dock bortse ifrån...
Ser ut att behöva nån mm puts så du ska nog kunna köra den jämn med sandpapper;)
 
  • Gilla
Ropa
  • Laddar…
U
inte alltid så sexigt med stötlåda
Träsnickeri på verkstadsbänk med stötlåda, hyvlar och klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Joooo handhyvel är alltid sexigt.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Om hacka, skottkärra och spade funkar som verktyg så har jag grävt fram en okänd stenlagd kant på uppfarten idag och kört en lätt överlastad släpvagn med sagda gräs, jord och stenar till tippen. Lite gammalt trädgårdsbös i form av kvistar och äpplen fick också följa med då der stod ivägen på altanen och släpet ändå hade plats för det...
Sedan lyckades jag tvinga gräsklipparen att faktiskt ta laddning efter vinterdvalan! Tog bara en vecka. Pucko...
Sedan blev det ett nytt hjul till skottkärran häromdagen men den gamla axeln var rostig till oigenkännlighet så det fick bli en tillfällig lösning med en bit VP-rör medans den låg i rostlösningsbadet. Nu är den fin nog att sättas tillbaka med lite extra fett för att utöka livslängden. Men jag ska testa hur länge det håller med plast då jag är nyfiken.
 
Har fixat bordsbreddare till sågen, lite plattstål, borra och gänga samt injustering.

Bordsbreddare av plattstål monterad på en såg, med mätverktyg och verktyg för justering synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cirkelsåg med nyinstallerad bordsbreddare i ett välorganiserat snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Bordssåg med nyinstallerad bordsbreddare i plattstål och inställningsverktyg på sågbordet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skooda och 7 till
  • Laddar…
Ett litet ströprojekt blev klart idag då jag behöver platsen inne i snickeboa till annat. Typ att sätta upp osb på väggarna så att jag slipper bryderier som en man får med en vägg med enbart ett lager gips...
 
  • En nyligen färdigställd trädgårdsbänk av trä mot en husvägg och bredvid en ihopfällbar trädgårdspapperssäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Panel i fiskbensmönster under bearbetning för dörr med verktyg, Makita cirkelsåg och borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träpanel i fiskbensmönster under konstruktion på en arbetsbänk med skruvstäd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har uppgraderat dörren till lekstugan.
Bytte masoniten på utsidan till panel i fiskbensmönster.
Frugan hade även önskemål om fönster, men det skippade vi.

Eftersom jag fixar de flesta av hennes önskemål, så har hon aldrig klagat på min verktygssamling. ‍❤️‍

//AA
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Jag nyttjar Fusion 360 för att hjälpa mig designa om min verkstad. Det är meningen jag vill ha mera utrymme för metallarbete och speciellt fräsen behöver få ha utrymme runtom, i dagsläget har jag metallsidan i det littla utrymmet till höger där nu en cyklon står.

Det är inte så enkelt som man tror då man fantiserar ihop det i huvudet. Då verkligheten kommer emot, eller i detta fall den virtuella verkligheten, då får man ett bättre intryck om vad man har rum för. Ta ner en vägg och gör en ny vägg på annat håll. Har mätt storleken på alla mina maskiner och arbetsbänkar (om jag behåller några) + lagt till två av en ny design. De svarta sakerna är sådant jag inte orkat fixa modeller för, som kompressorn brevid svarven, och hyllan brevid snickarbänken.

Bandsågen och bordssågen stjälv mest utrymme på snickarsidan, och dom behöver utrymme på sidorna och bak och fram, svårt att få till helt tillfredsställande.

3D-modell av en verkstadsplanering med olika verktyg och maskiner fördelat i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modellerad verkstadsdesign med maskiner och arbetsbänkar arrangerade för effektivt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 7 till
  • Laddar…
Kommit en bit in i svetskursen, fått testa olika lägen men mest matat på i PB-läge. Snart är det dags för diplomprovet, vore lite roligt att lägga till något praktiskt på CV:t bland allt teoretiskt skit som bara är trams.
Svetsfog på metallstycke på arbetsbänk illustrerar färdigheter lärt i svetskurs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Med en svetskurs kan du komma hur långt som helst.

//AA
 
På annans förslag har jag provat en alternativ design med tre rum. Snickeri, svetsning / slipning och metallarbete. Blir typ plastdraperier mellan utrymmena.

Känns ganska logiskt, det jag tappar är förstås den enkla möjligheten att svetsa utanför då jag flyttar det mot mitten av verkstan och utrymmet är som så jag kommer ha virkesförvaring upp mot taket som i dagsläget... Men såhär fick man till bra nyttjande av ytan... Ledigt utrymme finns, t.ex. för hyveln som kommer till men finns inte modellerad i CAD, och andra mindre saker som slipar och sånt.

YF5eCMh.png
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Fick den i mitt tycke bra iden att använda en bit överbliven plywood till kil i fastsättningen av en valnötsstav i plywood. Det hela såg dock ut att sluta i misär då plywooden relativt snabbt splittrades eller rentav gick av när jag skulle banka ner den i spåren. Slutresultatet blev dock riktigt fint!

Valnötsstavar fästa i plywood med en kil mellan, ovanifrån sett med synlig delning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Valnötsstav monterad i plywood med en bit som kil på en arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med Osmo Top oil på...
Valnötsstav fastsatt i plywood med synlig kil och oljebehandlad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 14 till
  • Laddar…
Svarvade äntligen för första gången på +25 år. Har gått igenom svarv men behöver fortfarande köpa tillbehör. Kul i alla fall:). Kommer. Äl mest bli handtag och klubbor och sånt jag svarvar.
Träspinn svarvas på en äldre blå svarvmaskin, omgiven av träspån och verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Fick den i mitt tycke bra iden att använda en bit överbliven plywood till kil i fastsättningen av en valnötsstav i plywood. Det hela såg dock ut att sluta i misär då plywooden relativt snabbt splittrades eller rentav gick av när jag skulle banka ner den i spåren. Slutresultatet blev dock riktigt fint!

[bild] [bild]

Med Osmo Top oil på...
[bild]
Snyggt! Parallettes?
 
Precis, nu ska jag träna på allvar. :)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.