J Jocke Best skrev:
Ok, det är ju bra, men då är det kopplat precis som från början väl? skulle problemet komma tillbaka så prova kvällstid med kabel också då. Intressant att få reda på felet för en nörd som mig :)
Japp. Det ska jag absolut. Du har varit till stooor hjälp. Tack
 
När vi hade liknande problem hos oss så gjorde jag en grundlig analys av överföringskapaciteten i nätet (lade långa ping-jobb som mätte packet-loss över lång tid, jämförde dessutom detta med NetNods statistik över nätlast). Jag hittade då den troliga orsaken och meddelade detta till fiberoperatören. Orsaken jag pekade ut var att det troligen var kapacitetsbrist mellan deras accessrouter (första routern i nätet från huset) och deras BRAS (den centrala platsen där man ansluter mot bredbandsleverantören). Fick ett tack för att jag så snabbt hittade felet åt dem, de hade inte hittat det själva.

Som tack för hjälpen så fick jag även ett gratis abonnemang på 100Mbps under två år. :cool:

Det visade sig vid senare analys att TV-vanorna hade ändrat på sig så att fler parallella TV-kanaler användes och då nådde man kapacitetstaket på fiberoperatörens backbone (problemet uppträdde inte under melodifestivalen, men alla andra kvällar i veckan). En mindre omläggning löste felet temporärt och sedan byggde de ut kapaciteten.

Att de inte hittade orsaken till felet själva berodde på att de bara hade statistik på hur ofta det händer, men de hade inte jämfört med lasten på Internet över tid och de hade inte identifierat beroendet till melodifestivalen, vilket jag gjorde genom att se att det fanns en dipp i trafiken på Internet på lördagar kl 20-22 ungefär. Min identifiering av melodifestivalen var det som kunde peka ut att det var över tid förändrade TV-vanor som skapat problemet.

Sedan detta har jag alltid mätjobb som för statistik över internetanslutningen. Man vet ju inte när problem uppstår nästa gång.
 
  • Gilla
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
När vi hade liknande problem hos oss så gjorde jag en grundlig analys av överföringskapaciteten i nätet (lade långa ping-jobb som mätte packet-loss över lång tid, jämförde dessutom detta med NetNods statistik över nätlast). Jag hittade då den troliga orsaken och meddelade detta till fiberoperatören. Orsaken jag pekade ut var att det troligen var kapacitetsbrist mellan deras accessrouter (första routern i nätet från huset) och deras BRAS (den centrala platsen där man ansluter mot bredbandsleverantören). Fick ett tack för att jag så snabbt hittade felet åt dem, de hade inte hittat det själva.

Som tack för hjälpen så fick jag även ett gratis abonnemang på 100Mbps under två år. :cool:

Det visade sig vid senare analys att TV-vanorna hade ändrat på sig så att fler parallella TV-kanaler användes och då nådde man kapacitetstaket på fiberoperatörens backbone (problemet uppträdde inte under melodifestivalen, men alla andra kvällar i veckan). En mindre omläggning löste felet temporärt och sedan byggde de ut kapaciteten.

Att de inte hittade orsaken till felet själva berodde på att de bara hade statistik på hur ofta det händer, men de hade inte jämfört med lasten på Internet över tid och de hade inte identifierat beroendet till melodifestivalen, vilket jag gjorde genom att se att det fanns en dipp i trafiken på Internet på lördagar kl 20-22 ungefär. Min identifiering av melodifestivalen var det som kunde peka ut att det var över tid förändrade TV-vanor som skapat problemet.

Sedan detta har jag alltid mätjobb som för statistik över internetanslutningen. Man vet ju inte när problem uppstår nästa gång.
Du är otrolig!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Gerd61 Gerd61 skrev:
Du är otrolig!
Tack. Det är iofs lättare när man har kunskapen, men inte alla skulle orka sätta sig in i det för det... ;)
 
Fy sjutton, nu pixlade det sig igen
 
Tror utifrån det att det inte är något lokalt problem hos dig utan problem finns på vägen fram till din fastighet. Och utifrån att flera har problem.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tror utifrån det att det inte är något lokalt problem hos dig utan problem finns på vägen fram till din fastighet. Och utifrån att flera har problem.
Ok. Då får jag hoppas att leverantören kan göra något åt det
 
Har du gjort en felanmälan?
 
A AndersS skrev:
Har du gjort en felanmälan?
Japp både enskilt och i grupp men det hindrar inte att felanmäla igen
 
J
Du lovade att prova med kabel hela vägen också när pixlingarna återkom. Annars är en felanmälan värdelös. Vad säger att inte alla andra med problem är de som kör med owa allihop? Känns inte som om det kl 15.30 streamas kolossalt mycket. Tv är däremot väldigt känsligt för störningar.
 
J Jocke Best skrev:
Du lovade att prova med kabel hela vägen också. Annars är en felanmälan värdelös. Vad säger att inte alla andra med problem är de som kör med owa allihop?
Fast det gjorde jag ju. Har varit in på leverantörssidan och de har planerat underhåll nästa v.
 
J
Gerd61 Gerd61 skrev:
Fast det gjorde jag ju. Har varit in på leverantörssidan och de har planerat underhåll nästa v.
Har du alltså provat med kabel nu när det är störningar? Som jag förstod det provade du ett tag med kabel och satte sedan in owa igen när det fortfarande fungerade. Jag frågar väldigt mycket eftersom det är centralt när felen uppkommer...
När man felsöker kopplar man bort precis allt som går och sedan lägger man på del för del tills man hittar felet. Leverantören kommer kräva samma sak och garanterar inget via trådlöst.
 
Redigerat:
Gerd61 Gerd61 skrev:
Fast det gjorde jag ju. Har varit in på leverantörssidan och de har planerat underhåll nästa v.
Då är det säkert någon uppdatering/utbyte som kommer att göras i nätet. Avvakta tills det är utfört.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Då är det säkert någon uppdatering/utbyte som kommer att göras i nätet. Avvakta tills det är utfört.
Jag tror vi kommer höras efter nästa vecka igen. Blir intressant :D
 
  • Gilla
Gerd61
  • Laddar…
Gerd61 Gerd61 skrev:
Precis. Så blev besviken när vi kopplat in fibern. Hoppas det är barnsjukdom
Kan ju hoppas det, har funkar tv bra med Telia öppen fiber. Haft det par år nu dock.

Kan ju kolla med annan nätverkskabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.