14 494 läst · 83 svar
14k läst
83 svar
Krånglande fiber-tv
När vi hade liknande problem hos oss så gjorde jag en grundlig analys av överföringskapaciteten i nätet (lade långa ping-jobb som mätte packet-loss över lång tid, jämförde dessutom detta med NetNods statistik över nätlast). Jag hittade då den troliga orsaken och meddelade detta till fiberoperatören. Orsaken jag pekade ut var att det troligen var kapacitetsbrist mellan deras accessrouter (första routern i nätet från huset) och deras BRAS (den centrala platsen där man ansluter mot bredbandsleverantören). Fick ett tack för att jag så snabbt hittade felet åt dem, de hade inte hittat det själva.
Som tack för hjälpen så fick jag även ett gratis abonnemang på 100Mbps under två år.
Det visade sig vid senare analys att TV-vanorna hade ändrat på sig så att fler parallella TV-kanaler användes och då nådde man kapacitetstaket på fiberoperatörens backbone (problemet uppträdde inte under melodifestivalen, men alla andra kvällar i veckan). En mindre omläggning löste felet temporärt och sedan byggde de ut kapaciteten.
Att de inte hittade orsaken till felet själva berodde på att de bara hade statistik på hur ofta det händer, men de hade inte jämfört med lasten på Internet över tid och de hade inte identifierat beroendet till melodifestivalen, vilket jag gjorde genom att se att det fanns en dipp i trafiken på Internet på lördagar kl 20-22 ungefär. Min identifiering av melodifestivalen var det som kunde peka ut att det var över tid förändrade TV-vanor som skapat problemet.
Sedan detta har jag alltid mätjobb som för statistik över internetanslutningen. Man vet ju inte när problem uppstår nästa gång.
Som tack för hjälpen så fick jag även ett gratis abonnemang på 100Mbps under två år.
Det visade sig vid senare analys att TV-vanorna hade ändrat på sig så att fler parallella TV-kanaler användes och då nådde man kapacitetstaket på fiberoperatörens backbone (problemet uppträdde inte under melodifestivalen, men alla andra kvällar i veckan). En mindre omläggning löste felet temporärt och sedan byggde de ut kapaciteten.
Att de inte hittade orsaken till felet själva berodde på att de bara hade statistik på hur ofta det händer, men de hade inte jämfört med lasten på Internet över tid och de hade inte identifierat beroendet till melodifestivalen, vilket jag gjorde genom att se att det fanns en dipp i trafiken på Internet på lördagar kl 20-22 ungefär. Min identifiering av melodifestivalen var det som kunde peka ut att det var över tid förändrade TV-vanor som skapat problemet.
Sedan detta har jag alltid mätjobb som för statistik över internetanslutningen. Man vet ju inte när problem uppstår nästa gång.
Du är otrolig!pacman42 skrev:När vi hade liknande problem hos oss så gjorde jag en grundlig analys av överföringskapaciteten i nätet (lade långa ping-jobb som mätte packet-loss över lång tid, jämförde dessutom detta med NetNods statistik över nätlast). Jag hittade då den troliga orsaken och meddelade detta till fiberoperatören. Orsaken jag pekade ut var att det troligen var kapacitetsbrist mellan deras accessrouter (första routern i nätet från huset) och deras BRAS (den centrala platsen där man ansluter mot bredbandsleverantören). Fick ett tack för att jag så snabbt hittade felet åt dem, de hade inte hittat det själva.
Som tack för hjälpen så fick jag även ett gratis abonnemang på 100Mbps under två år.
Det visade sig vid senare analys att TV-vanorna hade ändrat på sig så att fler parallella TV-kanaler användes och då nådde man kapacitetstaket på fiberoperatörens backbone (problemet uppträdde inte under melodifestivalen, men alla andra kvällar i veckan). En mindre omläggning löste felet temporärt och sedan byggde de ut kapaciteten.
Att de inte hittade orsaken till felet själva berodde på att de bara hade statistik på hur ofta det händer, men de hade inte jämfört med lasten på Internet över tid och de hade inte identifierat beroendet till melodifestivalen, vilket jag gjorde genom att se att det fanns en dipp i trafiken på Internet på lördagar kl 20-22 ungefär. Min identifiering av melodifestivalen var det som kunde peka ut att det var över tid förändrade TV-vanor som skapat problemet.
Sedan detta har jag alltid mätjobb som för statistik över internetanslutningen. Man vet ju inte när problem uppstår nästa gång.
Du lovade att prova med kabel hela vägen också när pixlingarna återkom. Annars är en felanmälan värdelös. Vad säger att inte alla andra med problem är de som kör med owa allihop? Känns inte som om det kl 15.30 streamas kolossalt mycket. Tv är däremot väldigt känsligt för störningar.
Har du alltså provat med kabel nu när det är störningar? Som jag förstod det provade du ett tag med kabel och satte sedan in owa igen när det fortfarande fungerade. Jag frågar väldigt mycket eftersom det är centralt när felen uppkommer...Gerd61 skrev:
När man felsöker kopplar man bort precis allt som går och sedan lägger man på del för del tills man hittar felet. Leverantören kommer kräva samma sak och garanterar inget via trådlöst.
Redigerat: