S
T twoody skrev:
Ok så du menar att man ska aldrig tvätta eller sköta om bilen för om man gör det får man rost.
Ja jag gör tvärt om alla är vi olika.
Nej verkligen inte :) Jag tvättar bilen men ser det inte som en garanti för att slippa rost, det är ändå trevligt med en tvättad bil, och mot ytrost är det rätt självklart att det hjälper.
 
  • Gilla
mudder och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik077 skrev:
Håller fullständigt med dig! Bara en fråga, då du verkar tycka att det var oskäligt trots resor och administration runt omkring så undrar jag vem/vilka som ska betala restiden?
Och fråga nr 2: Hur mkt tar du själv betalt för ditt arbete?
Är anställd så jag tar inte betalt själv.
Men våran firma lurar inte kunder vi fakturerar det vi arbetar och när ibland man hjälper kunder med sådana här små jobb så är det inte alltid plus jobb, men det lönar sig alltid i långa loppet nöjda kunder rekommenderar oss och kommer tillbaka.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
F Fredrik077 skrev:
Givetvis ska fakturor innehålla relevant information. Som också nämns i tråden så är ett alternativ att baka in overheadkostnader i timpriset, men då hamnar det kanske på 3000, dvs en 500ing till.

Privatkunder är ofta, inte alla, väldigt speciella. Det är en kundgrupp som ytterst få hantverkare vill ha som kunder. Det beror på att privatkunder saknar som regel kunskap om de regelverk vi har att förhålla oss till samtidigt som de tycker sig vara våra både chefer och arbetsledare. Dom har sin alldeles egna uppfattning om det mesta. Både hur vi ska utföra arbetet, våra arbetstider mm.

Jag kan ta ett några år gammalt exempel. Privatkund renoverar sitt badrum. Andra yrkesgrupper blev inte färdiga i rimlig tid för att jag skulle kunna göra min avslutande del inom ordinarie arbetstid. Det var dessutom fredag. Jag är elektriker och skulle installera jordfelsbrytare samt iordningsställa badrummet. Att strax efter kl 14 en fredag börja riva en elcentral och installera jfb är verkligen inte att rekommendera med alla överaskningar som kan dyka upp. Men fortfarande gäller att min arbetsdag slutar kl 16.00, PÅ firman och inte hos kunden. Innan 16.00 ska jag alltså ha kört tillbaka till firman, skrivit min tidssedel, faktureringsunderlag, egenkontroller samt sorterat och slängt allt skräp. 45-60 min är alls inte orimligt för allt det. Kunden låg ca 2 mil från firman, eller ca 25 min i bilen. Om jag velat vara riktigt snäll hade jag kunnat skjuta upp allt ovan till måndag morgon och då kommit en och en halv timme för sent till nästa kund. Det hade krockat med min frukostrast.
Då hade jag behövt lämna kunden 15.20, allra senast 15.25 för att slippa jobba övertid.

Men jag är mänsklig och ännu snällare än jag beskrev ovan. Kunden skulle sälja huset och ha visning dagen därpå, på lördagen. Nu är det inte mitt ansvar att badrummet inte var klart i tid och till visningen. Men i botten låg också en jobbig skillsmässa som var grunden för försäljningen av huset. Jag var mänsklig och ställde upp. Jag jobbade över efter 16 trots att det var fredag. Jag var färdig med alkt hos kunden 20.00. Med resa tillbaka till firman och byta om, byta bil så jobbade jag över i fem timmar. Det enda extra kunden fick betala var övertidstillägget. Under dessa timmar lagade kunden mat åt sig och sina två barn. Jag råkade höra hur dottern, gissningsvis runt 6-7 år, frågade sin pappa "Ska inte han få mat?" Med "han" syftade hon på mig. Nej han får äta sen, blev svaret. MIN middag fick jag äta på McDonald's runt 21-tiden på kvällen. En merkostnad för mig och inget fredsgsmys. Efter maten gjorde kunden kaffe, åt SIG SJÄLV! Inte ens kaffe fick jag.

När jag skulle åka då? Ja ni tror kanske att jag fick en resecheck som tack för att jag ställde upp? Eller en blombukett? En kram? Eller bara ett tack?
"Ja det var ju bra att det blev färdigt då", var allt kunden sa. När jag skulle gå ut kom dottern med en teckning hon ritat och gav mig. Hon hade ritat av min bil, en sol, ett träd, vatten. Inte konstnärligt men ändå. Det var hennes sätt att tacka. Det insåg jag när jag kom hem och hade lite mer tid att titta på teckningen. Jag brast ut i gråt...

Och hur gick visningen? Tja, den blev inte av. Den var inställd då huset redan var sålt. Det fanns dessutom två badrum i huset så detta hade kunnat vänta till på måndag. Den firma som hade huvudentreprenörsskapet blev så besviken att en projektledare ringde kunden och sa att han tyckte det var synd att jag inte blev upplyst om det och hade kunnat slippa jobba övertid. Kunden hade till och med ställt sig frågande till om han verkligen skulle behöva betala min övertid? Han hade ju inte bett mig uttryckligen att va där hela kvällen...

Såna kunder finns det också.
Lite tråkig historia, men något jag funderar lite över är vem som anlitade dig? Du skriver "huvudentreprenör", betyder det att du var anlitad av ett annat företag? Det betyder ju i så fall att din "kund" var huvudentreprenören, inte privatpersonen i huset. Felriktad snällhet brukar ju sällan leda till något positivt...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lite tråkig historia, men något jag funderar lite över är vem som anlitade dig? Du skriver "huvudentreprenör", betyder det att du var anlitad av ett annat företag? Det betyder ju i så fall att din "kund" var huvudentreprenören, inte privatpersonen i huset. Felriktad snällhet brukar ju sällan leda till något positivt...
I detta fall var jag anlitad av byggentreprenör som svarade för samordningsansvaret och Bas P, dock var det inte lämnat fast pris på mitt jobb utan det debiterades löpande direkt mot slutkunden.
Jo världens lön är oftast otack. Men jag kommer heller aldrig någonsin mer göra om misstaget. Slutar jag 16.00 på firman så gör jag. Punkt.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den faktureringen skulle varit helt OK (eller helt normal i alla fall) om han kommit till dig på direkten, kört hela den resan för bara din skull. Då hade han ju faktiskt varit "borta från kontoret" nästan 3 timmar. Nästan 2 timmar i bilen och nästan 2 timmar hos dig. Med lite plock runt omkring så hade verklig tid slutat på minst 2,5 timme, så 3 timmar debiterat är nog tyvärr bara att rycka på axlarna åt.

MEN.
Nu frågade ju killen om det kanske inte var mer akut än att han kunde komma dagen efter istället, då han ändå skulle åka på ett annat jobb i närheten. Denna fråga går ju liksom inte att tolka på annat vis än han då tänker att det blir billigare för dig.
Om du ska betala för precis hela resan (och den andra kunden också) så skulle du lika gärna begärt att han kom på studs.
Så jag tycker han luras hårt, och dessutom är han korkad.
Om han vill lura av både dig och den andra kunden att båda betala för samma resa skulle han naturligtvis inte sagt något om den andra närliggande kunden, utan bara sagt att "Idag är det tokfullt med jobb, men jag kan komma imorgon".
Det enda vettiga som han uttalande om önskan att flytta till dagen efter för att han ändå är i närheten då kan tolkas som är att du då blir gynnad prismässigt.
Antingen att du bara skulle betala för tiden hos dig och den extra restiden, vilket borde bli ungefär samma faktura men två timmar mindre.
Men allra mest ärligt gentemot båda kunderna (ni är ju två st som han åkt till) att ni får dela på restiden, dvs du skulle fått en timme mindre och den andra kunden likaså.
Snygg sammanställning, exakt som jag tänker!
 
S
major_tom major_tom skrev:
jag hade en gubbe hos mig som bytte vattenmätaren och vattenmätarkonsolen. vattenmätaren stod VA-leverantören för, men arbetet fick jag bekosta. han var här i under en timme och fakturan landade på 3900 kr. lite väl saftigt tyckte jag men jobbet blev bra och han kunde komma med kort varsel så då är det inte så mycket att tjafsa om. kan tillägga att företagets adress bara är en halvmil bort.

så nej, tror inte att den fakturan du fått är orimlig heller.
Haha, vilken drömkund du verkar vara. Både du och VA-leverantören fick nog betala en vattenmätare :crysmile:
 
L
F Fredrik077 skrev:
Men tänk om hans andra kund tycker likadant? Dvs att du borde betala hans restid och bilen eftersom han var hos dig innan?

Jobbar själv som hantverkare och tyvärr möter man allt för ofta detta. Det tycks finnas kunder som tror att vi teleporteras, i vart fall att bilen är både gratis att ha och går på luft samt är helt servicefri. Samtidigt tror en del att Gud sitter och kastar ner pengar för att täcka min lön när jag inte är ute hos kund. I själva verket kanske er rörmokare fick jobba livet ur sig eller övertid hos sin andra kund för att hjälpa er. Det tackade ni inte för. Och den ständiga och oerhört tröttsamma diskussionen, NÄR avslutas min arbetsdag? Är det när jag går ut från kunden? Är det rimligt att jag ska köra företagets bil till firman, byta om till privata kläder, skriva tid, faktureringsunderlag och beställa material till nästa dag på min fritid???
Vill du jobba gratis Lofstrom? I så fall är du hjärtligt välkommen till mig, säg bara till så ska jag ta emot dig med öppna armar.

PS Bergvärme är en rätt dyr uppvärmningsform. Om man tycker 2500 är dyrt, vilket inte ens täcker en månads inbetalning till banken för värmepumpen, ska man nog överväga annan uppvärmning. En underhållsfri och driftsäker form kanske? DS
Ja, du är en av många hantverkare som svarat och alla verkar tycka jag gjort fel som reagerat. Sen är vissa ganska raljanta, som om de är stötta. Men kul o höra input från både sidorna givetvis (y)
 
F Fredrik077 skrev:
Men tänk om hans andra kund tycker likadant? Dvs att du borde betala hans restid och bilen eftersom han var hos dig innan?

Jobbar själv som hantverkare och tyvärr möter man allt för ofta detta. Det tycks finnas kunder som tror att vi teleporteras, i vart fall att bilen är både gratis att ha och går på luft samt är helt servicefri. Samtidigt tror en del att Gud sitter och kastar ner pengar för att täcka min lön när jag inte är ute hos kund. I själva verket kanske er rörmokare fick jobba livet ur sig eller övertid hos sin andra kund för att hjälpa er. Det tackade ni inte för. Och den ständiga och oerhört tröttsamma diskussionen, NÄR avslutas min arbetsdag? Är det när jag går ut från kunden? Är det rimligt att jag ska köra företagets bil till firman, byta om till privata kläder, skriva tid, faktureringsunderlag och beställa material till nästa dag på min fritid???
Vill du jobba gratis Lofstrom? I så fall är du hjärtligt välkommen till mig, säg bara till så ska jag ta emot dig med öppna armar.

PS Bergvärme är en rätt dyr uppvärmningsform. Om man tycker 2500 är dyrt, vilket inte ens täcker en månads inbetalning till banken för värmepumpen, ska man nog överväga annan uppvärmning. En underhållsfri och driftsäker form kanske? DS
Förstår att det finns besvärliga kunder men jag kan inte se någon i diskussionen som anser att restid, milersättning och materialhantering ska vara gratis för kunderna? Som kund förväntar jag mig alltid att betala för all tid, restid och kostnader för arbetet som utförs. Detta oavsett om det är 2 timmar eller 200 timmar. Däremot skulle jag aldrig acceptera att bli fakturerad för något som inte utförts.

Jag förstår inte riktigt argumentationen om restid/milersättning - är det då mest rättvist att alla kunder den dagen får betala full restid och full milersättning för resor som aldrig utförts? En smidig hantverkare kan nog hitta en lösning som känns rättvis för alla kunder

Förstår inte heller argumentet att bergvärme är en dyr uppvärmningsform - bara för att något är dyrt innebär det väl inte att det är ok att fakturera för påhittad tid och påhittade mil?

/Krille
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
L L0fstr0M skrev:
Hej!

Ringde för ett tag sedan en vvs firma som ligger i närheten där vi bor, då vi behövde hjälp med en larmande värmepump(Thermia) i källaren. Han kunde inte skicka någon då han hade kort på folk, men sa att han kunde skicka en annan kille som jobbade med Thermia. Vi hade det inte kallt inne men pumpen gick på elpatron stup i kvarten. Den andra killen ringde senare upp och frågade om det var akut eller om han kunde komma dagen därpå då han ändå skulle till en närliggande ort 1 mil ifrån oss. Vi bestämde att han skulle komma dagen efter . Sagt och gjort, han kom och luftade kompressorer och tittade över pumpen. Jag var med hela tiden då jag ville lära mig nåt. Han var här 30 minuter.

Idag fick vi hem faktura på 2500 :- inkl.moms.
Arbetskostnad 3 TIMMAR 1650 :-
Resekostnad 7 MIL 350 :-
Moms 500 :-

Vi ringde och frågade hur det kunde bli såhär orimligt dyrt. Han svarade att han fick ringa en kille på annan ort ca 3,5 mil härifrån (7 MIL T/R) . Att han måste betala honom också. Det var hans svar.

Han var alltså 1 mil härifrån dagen han kom. Dessutom var han här 30 minuter, inte 3 timmar.
Vi pratar om en timpenning på 5000:- inkl moms.

Är det här skäligt? Vi fick aldrig information om att det skulle bli något avvikande angående priset.

Mvh Erik
tiden verkar inom rimlighetens gränser även timpenningen verkar helt ok, då det gäller antal mil så verkar den dock blivit fel då han åkte 1 mil till dig och sedan åkte hem 3,5 mil så den borde varit 4,5 mil då han fick möjlighet att samordna ditt arbete med annan kund. momsen måste han debitera milkostnaden var dock låg då det inte utgick någon ersättning för servicebilen vilket många hantverkare debiterar. arbetskostnaden är dels för de förberedelser han hade innan han åkte från företaget samt tiden för att lossa det han inte använde hos dig men som fick följa med för att kunna lösa uppgiften. så i slutändan verkar beloppet inte så märkvädigt. jämför när du lämnar bilen på service vilket kostar ungefär det dubbla och tar någon timme.
men att bråka om 125 kr + moms känns bortkastat.

detta baserar jag på de fakturor jag haft under bygget av vårt hus där många haft fakturering på själva bilen som en startavgift på 1200 - 1500kr att man får betala tiden för honom som åtgår för transport etc är väl självklart vem ska annars betala den tiden? kunden före dig eller kunden efter dig.

att bestrida denna faktura kan bli dyrt för dig om han väljer att driva ärendet vidare och som jag bedömmer det kommer att vinna framgång i det ärendet. då tillkommer dröjsmålsränta dina kostnader i rätten samt hans kostnader i rätten samt avgiften för att stämma till domstol. är han medlem i en branchorganisation så har han tillgång till bra jurister som är dyra om du förlorar. så fort är kostnaden uppe i 30-70000 eller mer. få jurister fakturerar under 3500 per timme.
 
Fairlane
B b50gud skrev:
att bestrida denna faktura kan bli dyrt för dig om han väljer att driva ärendet vidare och som jag bedömmer det kommer att vinna framgång i det ärendet.
Med tanke på att firman redan sänkt priset så känns det föga sannolikt. ;)
Det är faktiskt inte bara 4,5 mil vs 7 mil, utan även tiden för att köra 4,5 mil vs tiden för att köra 7 mil, men problemet är väl inte beloppet i sig, utan det bedrägliga beteendet.
 
  • Gilla
lillefar
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Med tanke på att firman redan sänkt priset så känns det föga sannolikt. ;)
Det är faktiskt inte bara 4,5 mil vs 7 mil, utan även tiden för att köra 4,5 mil vs tiden för att köra 7 mil, men problemet är väl inte beloppet i sig, utan det bedrägliga beteendet.
då får jag grattulera dig jag skulle inte sänkt priset om jag varit företaget. bortsett från det uppenbara med milen även om jag förstår din åsikt kring tiden för körningen som handlar om ca 20 minuter vilket är svårt att bevisa.
 
M
L L0fstr0M skrev:
Hej TS här, som några irriterat sig på men som många även hållt med. Trodde inte denna tråd skulle bli så "kontroversiell". Delade meningar råder uppenbarligen. Det vi gjorde när vi fick räkningen var att vi ringde upp firman. Påpekade att det lät lite väl saftigt med påslagen både på mil och timmar. Han lät lite frågande och defensiv först, men sedan ville han återkomma efter han plockat fram underlaget för att kontrollera. Han skulle ringa tillbaka. Ingen har ringt, men idag fick vi hem en ny räkning. Där kan ni se vad som korrigerats. Önskar er alla en trevlig helg:D
Så nu kom min jour räkning från el firman, "på vägen tillbaka" och det tog 30min.. Det som sticker i ögonen för mig är denna 25a kontaktor som man kan handla som privatperson för 300kr, det ska dom ha 2.165 kr för!!! Va i helvete?

Slutsumman är 7.120kr
 
Fairlane
B b50gud skrev:
då får jag grattulera dig jag skulle inte sänkt priset om jag varit företaget. bortsett från det uppenbara med milen även om jag förstår din åsikt kring tiden för körningen som handlar om ca 20 minuter vilket är svårt att bevisa.
Du får gratulera TS. Jag hade som företag inte heller sänkt priset. Jag hade valt att fakturera rätt från början...
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
M Zolt skrev:
Det som sticker i ögonen för mig är denna 25a kontaktor som man kan handla som privatperson för 300kr, det ska dom ha 2.165 kr för!!! Va i helvete?
Helt sjukt.
 
L
M Zolt skrev:
Så nu kom min jour räkning från el firman, "på vägen tillbaka" och det tog 30min.. Det som sticker i ögonen för mig är denna 25a kontaktor som man kan handla som privatperson för 300kr, det ska dom ha 2.165 kr för!!! Va i helvete?

Slutsumman är 7.120kr
Låter orimligt ja. Har du pratat med firman?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.