Vi har nyligen fått fiber installerat. Telia är leverantör och har installerat router och nån ”fördelare”. Innan använde vi ADSL, inha som helst problem med wifi, tv eller nåt. Nu pixlar sig bilden på tv så ofta ofta. Vad beror detta på och kan vi göra något åt det?
 
Ring supporten, kan vara någon uppdatering som behövs. Det ska inte pixla sig.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Beskriv gärna hur du kopplat in TVn, gärna med bilder på hur det är anslutet.
 
Pixling beror på att all data inte kommer fram eller blir försenat och kastat.
Att lokalisera felaktig utrustning kan vara ganska svårt.
Steg 1 är att ansluta digitalboxen till CPE/mediafördelaren med en obruten ethernetsladd. Det är i princip det enda du kan göra utan hjälp från Telia. Övrig felsäkning får Telia stå för.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Pixling beror på att all data inte kommer fram eller blir försenat och kastat.
Att lokalisera felaktig utrustning kan vara ganska svårt.
Steg 1 är att ansluta digitalboxen till CPE/mediafördelaren med en obruten ethernetsladd. Det är i princip det enda du kan göra utan hjälp från Telia. Övrig felsäkning får Telia stå för.

Anslutningen mellan medieomvandlaren och routern har Eltel, som samarbetar med/är Telia. Tack för svar
 
O Otsef skrev:
Ring supporten, kan vara någon uppdatering som behövs. Det ska inte pixla sig.

Ok. Tack
 
Fick du ordning på problemet? Jag upplever samma sak.
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Fick du ordning på problemet? Jag upplever samma sak.

Nej. Men tydligen var vi många i fiberföreningen som upplevde att bilden pixlade sig/frös. De har samlat in info från oss medlemmar för att kunna gå vidare till leverantören. Försök anmäl till leverantören får du se om det hjälper.
 
Ett par av mina arbetskamrater hade samma problem. Lösningen för dom var att skaffa parabol.
 
  • Haha
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
Telias digital-tv fungerade utmärkt med ADSL...
 
Immobil Immobil skrev:
Ett par av mina arbetskamrater hade samma problem. Lösningen för dom var att skaffa parabol.
Ojdå. Hoppas inte det blir så här
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Telias digital-tv fungerade utmärkt med ADSL...
Precis. Så blev besviken när vi kopplat in fibern. Hoppas det är barnsjukdom
 
Om ni är flera som felanmält för två månader sedan är det bara att på nytt ta kontakt med Telia, kontrollera att de har din felanmälan, begära "omedelbart" svar på vad problemet är och hur det ska åtgärdas. Verkar mycket märkligt.
Förlita dig aldrig på gemensam felanmälan utan ditt problem med levererad tjänst ska vara registrerat, annars är risken att man t.ex. klarskriver ärende i tron att det fungerar för samtliga.
Är det Telia Öppen Fiber och även Telia-tjänster som ni har fått installerat?
 
A AndersS skrev:
Om ni är flera som felanmält för två månader sedan är det bara att på nytt ta kontakt med Telia, kontrollera att de har din felanmälan, begära "omedelbart" svar på vad problemet är och hur det ska åtgärdas. Verkar mycket märkligt.
Förlita dig aldrig på gemensam felanmälan utan ditt problem med levererad tjänst ska vara registrerat, annars är risken att man t.ex. klarskriver ärende i tron att det fungerar för samtliga.
Är det Telia Öppen Fiber och även Telia-tjänster som ni har fått installerat?
Ja, jag tror det var Telia Öppen Fiber. Är det någon underleverantör? Tack för tipset om egen felanmälan.
 
J
Skulle vara intressant att reda ut detta vidare. Att bilden fryser sedan januari är ju inte ok, och är alla/flera i föreningen påverkade så är det ju bra att sätta press på alla inblandade. Eftersom ni har en fiberförening så gissar jag att det är delat ansvar till viss del, tex att Telia levererar uppkoppling och stamfiber medan föreningen står för antingen utrymme för switchar och/eller fiber fram till respektive hus eller liknande, finns många olika delar. Om föreningen har samlat in info och inget händer undrar man varför. Är ALLA medlemmar drabbade kan man gissa att det är inkommande fiber/signal som är orsaken, tex smutsig fiber, men då borde även bandbredden drabbas. Är endast vissa drabbade så är det troligen enskilda fiber som är orsaken, eller något dessa har gemensamt. Vad har insamligen av info gett?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.