FreQa FreQa skrev:
Ah ok. Hade inte hört talas om detta men det var ju smart. Vilket märke och modell?
Geberit Duofix heter den, 111.910.00.5.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Varför inte wc på golv?
 
Vi körde vägghängda men med extern cistern. Tycker de är lite av det bästa från två världar.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Jag som trodde att skruva var enda alternativet... Väldigt intressant med klammerpistol. Nackdelen är väl att det är ännu ett kostsamt verktyg att lägga till arsenalen. Skruva OSB är dock väldigt tidsödande. Speciellt om man följer till tillverkarens anvisningar med skruvavstånd på 10 cm.
Det var snickarna jag hade som plockade fram sin picka när jag tog fram skruv och automat. Trodde först inte riktigt på det men det var mycket lättare, speciellt i kanterna då det var lätt att flisa skivan om regeln var någon mm off.

Denna hade de.

https://www.proffsmagasinet.se/verk...MSOy5Z_j-lI74W2Hjgilio4cNzh8m_choCW60QAvD_BwE
 
  • Gilla
artesuave
  • Laddar…
Snyggt, kul att se att det går framåt! :)

Varför körde du med två kulvertrör?
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
T twoody skrev:
Varför inte wc på golv?
WC på golv känns lite gammaldags. Med vägghängd känns det modernare och framförallt blir det ju mycket lättare att hålla rent och snyggt. Golvet runt wc:n vill man ju gärna ha rent.
 
A artesuave skrev:
Snyggt, kul att se att det går framåt! :)

Varför körde du med två kulvertrör?
Det vet jag inte, det var helt och hållet rörmokarnas val. Troligen för att jag ska ha VVC och att det inte fanns något kulvertrör som tog både kallvatten, varmvatten, vvc och värme/returvärme.
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Det vet jag inte, det var helt och hållet rörmokarnas val. Troligen för att jag ska ha VVC och att det inte fanns något kulvertrör som tog både kallvatten, varmvatten, vvc och värme/returvärme.
Frågar mest för jag funderar på liknande själv, har kollat på en kulvert med 4st rör, kallvatten ser ut att gå längst till höger på din bild i ett eget rör? Det gör ju ingen större skillnad men känns som dem borde kunnat köpt en kulvert med 4st, men kanske dimensionerna kanske inte stämde...
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Det vet jag inte, det var helt och hållet rörmokarnas val. Troligen för att jag ska ha VVC och att det inte fanns något kulvertrör som tog både kallvatten, varmvatten, vvc och värme/returvärme.
Du har väl inte kallvatten i de kulvertrören? :)
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Du har väl inte kallvatten i de kulvertrören? :)
Kallvatten vill man aldrig samisolera med varmvatten då man inte vill riskera att värma upp kallvattnet och risken för legionella ökar.
Därför brukar man även förlägga kallvatten långt ner i isoleringen medans VV läggs på varma sidan.

Det finns kulvert rör med både VV och vvc i samma. Tex uponors Aqua twin men kan hända att dessa är dyrare eller inte lagerförda på samma sätt.
 
Förra veckan började bra, däckad två dagar av magsjuka. Jag som inte varit magsjuk på... 10-12 år. Fick kompensera lite genom att jobba idag, söndag istället. Och nu till helgen ska sambon vara med mig hela helgen, barnvakt till barnen. Då ska hon få skruva gips minsann...

Jag har satt plywood + gips i båda badrummen uppe. Det saknas lite, och det är för att jag väntar på att rörmokarna ska bli klara med fixturerna till vägghängda wc-stolarna. Jag har även passat på att göra infällda hyllor i duscharna, även kallade nischer. Det blir så otroligt mycket snyggare än att ha en anskrämlig metallhylla...

Idag började jag även bygga mitt datanät. Jag kör fördragen slang med 2xCat6 ethernet + 1xkoax. Var skeptisk till koaxialkabeln först med tanke på hur gammal teknik det är, men det känns ändå skönt att den finns där. Att sedan dra in dubbla nätverk tillsammans med ethernet i varje rum känns väldigt skönt och framtidssäkrat. Trådlöst i all ära, men inget slår en trådad anslutning. Varken idag eller om 10 år.

Jag vet ännu inte om jag kommer köra parabol eller IP-TV. Är väldigt nöjd med parabol som det är idag, samtidigt vill jag gärna slippa ha en parabol på huset... Nu kan jag välja vilket som iaf.

Jag tog även med en bild på hur man ”bygger” om sin gipsskruvautomat till en skivskruvsautomat. Lite eltejp på avtryckaren så den varvar lagom, sen kör man på och av genom att sätta i/ta ur batteriet. Lite stenålder, men det funkar fint :)

En gipsskruvautomat modifierad med eltejp på avtryckaren, upphängd vid en fördragen slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis renoverat badrum med plywood och gips på väggar, och infällda hyllnicher nära fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orenoverat rum med halvfärdig gipsskiva på väggarna och synliga installationer för rör och elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vägg under renovering med isolering och träreglar, förberett för gipsskivor och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med isolation och plywoodväggar i ett rum, kabeldragning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
artesuave och 3 till
  • Laddar…
Nice!

Luta gärna skivan du har som fönsterbänk där du skall ha kakel. Blir mycket enklare att kakla nischen då. Det räcker med någon ynka grad för att få vattnet att rinna åt rätt håll.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Om man lägger en gles som stöd under gipsen får man en liten springa längst ner som kan agera rörelsefog till golvet
 
Åkte förbi ditt hus idag, det är verkligen full fart på gatan, växer upp hus överallt, kommer bli ett härligt område när allt blir klart
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Niclar72 Niclar72 skrev:
Åkte förbi ditt hus idag, det är verkligen full fart på gatan, växer upp hus överallt, kommer bli ett härligt område när allt blir klart
Ja, husen ploppar upp som svampar ur jorden just nu. Väldigt många familjer som flyttat in bara senaste två månaderna. Det är inte orörda tomter kvar nu, allt är sålt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.