Tack Daniel för tips på vägen! Mvh Marie

D daniel_nordlund skrev:
Hehe som sag så jobbar jag ju på ett företag som säljer ozonaggregat och jag tycker väl våra aggregat är prisvärda och bra ;)
[länk]

Men skall ju vara lite neutral här nu!

Jag har inget emot Ozonairs aggregat faktiskt. De är lite dyra dock för något man inte kommer använda så ofta.

Vi (och andra) säljer ju lite enklare maskiner. De maskiner vi hyr ut är ju bra mycket dyrare. Men det är ju samma effekt. Ozon som ozon. Så vad man betalar är ju mera om man vill ha en snygg maskin med proffsig timer och så ;)

Men vad man skall ha är en maskin som kan chockbehandla. D.v.s. en stark saneringsmaskin. (Värden på i alla fall 5.000mg/h och uppåt)
Något som är svårt att kolla är ju hur tålig maskinen är. Som sagt har vi ju under alla de år vi kört inte haft en enda kund som fått någon allvarlig påverkan från ozon. Men ozon ÄR oxiderande. Och även om det inte blir så mycket i ett stort rum så tar ju maskinen en del stryk när den används.
Så det är skillnad mellan maskiner. Mycket av det vi sett går beställa från utomlands fuskar med material i maskinen och då kommer den förr eller senare gå sönder...
 
B
Så en joniserare är inget att ha? Tycker det funkat ok
 
Har själv använt min ozongenerator till både bilen och hus och det är verkligen något jag rekommenderar. Har en som avger 10.000 mg/timme och det funkar kanon. Om du bor i Stockholm och vill hyra så kan du PM:a så kan du hyra den för ett par hundralappar tre dygn.
Niklas
 
Håller med, fantastisk maskin som gör sitt jobb.
Bor du i göteborg eller lysekilstrakterna så får du gärna hyra min med för ett par hundralappar. Har en på 15.000mg. Så den funkar fint till lite större ytor.
 
  • Gilla
  • Wow
Mmhe71 och 1 till
  • Laddar…
Tydligen dör ca 17 000 personer varje år i Europa pga. marknära ozon. Ställa in en sån i huset? Njae...
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Tydligen dör ca 17 000 personer varje år i Europa pga. marknära ozon. Ställa in en sån i huset? Njae...
Ja, det är ju viktigt att inte vistas i huset när den används. Vädrar man efteråt så ser jag ingen fara med användandet.
 
S Stugmannen skrev:
Ja, det är ju viktigt att inte vistas i huset när den används. Vädrar man efteråt så ser jag ingen fara med användandet.
Risken är ju att några procent av användarna inte tänker på detta och långsamt förstör lungor och luftvägarna =/
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Risken är ju att några procent av användarna inte tänker på detta och långsamt förstör lungor och luftvägarna =/
Visst! Det finns en risk med allt och med det resonemanget borde man låta bli allt.
Tanken är ju att man följer föreskrifterna precis som när man använder motorsågen, gräsklipparen eller diskmaskinen.

De flesta ozongeneratorerna har dessutom en timer som gör att maskinen kan vara avstängd långt innan man kommit hem vilket innebär att farlig ozon har brutits ner till dess.
 
  • Gilla
Åkeson1 och 1 till
  • Laddar…
Du har självklart rätt i att allt kan vara farligt. Tror det säljs fler ozonair än vad som borde säljas för att det är en quickfix. De kunder jag träffat med tryckbehandlat virke i krypgrunden lägger hellre 5-8000kr för en sådan än 40000 för en krypgrundsavfuktare.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Du har självklart rätt i att allt kan vara farligt. Tror det säljs fler ozonair än vad som borde säljas för att det är en quickfix. De kunder jag träffat med tryckbehandlat virke i krypgrunden lägger hellre 5-8000kr för en sådan än 40000 för en krypgrundsavfuktare.
Nej, en ersättare för krypgrundsavfuktare kan den inte ses som. Snarare ett komplement eller för att neutralisera så att man kan ta reda på var lukten kommer ifrån och har man bara problem med instängd Så gör ju ett ozonaggregat underverk. Men du har helt rätt att den inte löser fuktproblem. I sådana fall blir man av med lukten i typ 3 månader och sen är den tillbaka igen.
 
S Stugmannen skrev:
Håller med, fantastisk maskin som gör sitt jobb.
Bor du i göteborg eller lysekilstrakterna så får du gärna hyra min med för ett par hundralappar. Har en på 15.000mg. Så den funkar fint till lite större ytor.
Hej!
Jag bor i Göteborg och har lite unken lukt i källaren. Har lagt i Nivellgolv men skulle tro att lukten sitter i material som vi förvarat i källaren. När Nivell lades in var det upp i huset men nu tillbaka igen i källaren. Skulle tro att en ozongenerator skulle göra ett bra jobb.
Har du din generator kvar och går det hyra den?
 
Hej,

Vi har haft problem med lukt som kommer genom att man använde PCP på 70-talet. Många känner säkert igen den unkna lukten. Vi bor i ett radhus på ett plan utan krypgrund, med syllar satta direkt på grunden. Vi tänkte ev köpa en ozongenerator och undrar lite över vilken storlek vi skall köpa? Vår yta är totalt ca 140 kvm men den "större" ytan som är öppen, inkluderar hall, kök, matsal och vardagsrum är på ca 75 kvm i sig. Sedan är de övriga rummen mellan 10-16 kvm/st. har ngn av er med erfarenhet ngt råd till oss på vilken typ av maskin och i så fall vilken storlek som skulle passa bäst?

Med vänlig hälsning,
Joakim
 
Redigerat:
Har svårt att se att den skulle göra någon skillnad om ni inte åtgärdar problemet som avger lukten.
Om detta är gjort hjälper den säkert till.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
M Morgan1 skrev:
[länk]

Intressant artikel.
Speciellt delen "Källan till lukten måste naturligtvis också försvinna, annars hjälper ingen luftrening i hela vida världen"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.