Det är ju snittet när den gått på el.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Låter lovande!
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det blev en Passat GTE med.
Stora Nav
Heldigitala mätartavlor
Safetech
EasyPark
Dragpaket
360graderskamera
Helelektrisk förarstol
Keyless access
Bensinvärmare
LED high med kurvljus
Executive
Och säkert nått till.

Vit från 2017år med nästan 4000mil på mätaren.
Nu kan jag knappt vänta på att få rätt på alla papper och kunna hämta bilen.
Snyggt - ser ut att ha all utrustning som jag skulle rekommendera efter snart tre år med bilen.

/Krille
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Känns onödigt att dra med en halv bensinbil/elbil, om man åker 75% på el, bensinbilen har lika dyr skatt, 3T, tråkig/trött/törstig, betydligt körgladare med diesel, lite sugen på en Tesla, men lite andra slantar, förstår inte denna löjliga dieselskräck?

Jo i fjollan åker man buss och rulltrappa och bilar med mopedmotor med batterier, i Norrland åker man 2 takt och diesel..tur vi producerar ren och miljövänlig vind och vattenkraft söderut...
 
Nu är du ganska långt från erfarenheter av passat gte.

Men årsskatten är 360kr, och du har 218hk i denna, vridet i elmotorn kommer dessutom direkt.
Bensinaren kör tydligen på 0.6 vilket är helt okej, och jag har svårt att tänka mig att en diesel i samma storlek ligger såpass längre ner.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu är du ganska långt från erfarenheter av passat gte.

Men årsskatten är 360kr, och du har 218hk i denna, vridet i elmotorn kommer dessutom direkt.
Bensinaren kör tydligen på 0.6 vilket är helt okej, och jag har svårt att tänka mig att en diesel i samma storlek ligger såpass längre ner.
Jag kör min 520d på 0,6 blandad körning. Borde inte vara några större problem att göra det med en Passat TDI.
 
Jag var nog lite otydlig, menade på att de inte ligger mycket lägre än 0.6.
 
Redigerat:
Vår Passat 2.0 TDI 4 Motion, 2016, snittar på 0.6. Blandad körning med viss övervikt på stadskörning. Vi kör den väldigt snällt och de turer som sträcker sig utanför stadsgränsen är oftast på motorvägen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tack för input @-RB-

Tycker inte alls att 0.6 på bensinaren är så dåligt, med elmotorn som stöd får man tillräckligt med flås vid behov. Så för oss blir det en bra kompromiss idag, vi kan göra större delen av vårt pendlande med el, och köra på hybrid vid långresor.
Hade det funnits en elbilskombi hade det varit intressant men nu finns inte det.

Kan vi nu lämna diskussionen om varför vi väljer en hybrid istället för en diesel?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Bensinaren drar 0.6 på pappret ja! Då är det minst 0.7-0.8, dieseln drar typ 0.44 på pappret.

Nä förstår ändå inte grejen med att släpa med sig en halv elbil med törstig bensinmotor..antingen åker man el eller fossilt.

Tankar man rätt bränsle i en dieselbil så blir den otroligt ren, elbilen är inte så ren som alla vet, men ändå renast i Swe, finns nog många kol laddade elbilar i Europa.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Bensinaren drar 0.6 på pappret ja! Då är det minst 0.7-0.8, dieseln drar typ 0.44 på pappret.

Nä förstår ändå inte grejen med att släpa med sig en halv elbil med törstig bensinmotor..antingen åker man el eller fossilt.

Tankar man rätt bränsle i en dieselbil så blir den otroligt ren, elbilen är inte så ren som alla vet, men ändå renast i Swe, finns nog många kol laddade elbilar i Europa.
Flera inlägg av oss som faktiskt kört Passat GTE ett antal tusen mil ger uppgiften 0,6 i verkligheten. Hur många mil har du kört Passat GTE som du baserar 0,7-0,8 på?

Kan vi inte försöka oss att diskutera trådens innehåll d v s Passat GTE? Att du inte förstår meningen med en hybrid finns det nog inget som har missat då du skrivit det ett antal gånger nu. Du får gärna starta en egen diskussion kring det om du tycker det är intressant.

/Krille
 
  • Gilla
JanneMagnusson och 6 till
  • Laddar…
Jag tror Husqvarna har hamnat i fel tråd med sina gissningar.....
 
  • Gilla
crappyusrname och 4 till
  • Laddar…
Trodde vi pratade om Passat med Bensin mot diesel, men 0.6 liter bensin låter otroligt mycket om bilen kan laddas! Men lite som jag misstänker, många hundra kg till som ska släpas med, och dyrt batteri.
 
Vi har generellt sett pratat om Passat GTE, dvs bensin+el.
Det var du som drog upp varför vi inte valde en Diesel istället ;)

0.6l/mil är ju vid ren bensindrift.
Att jämföra bränsleförbrukningen för kombon bensin+el är dumt då det beror hur ofta man laddar.
Kör man bara 3mil och laddar varje gång drar man 0.00l/mil, medans om man aldrig laddar ligger man på 0.6l/mil.
 
  • Gilla
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Trodde vi pratade om Passat med Bensin mot diesel, men 0.6 liter bensin låter otroligt mycket om bilen kan laddas! Men lite som jag misstänker, många hundra kg till som ska släpas med, och dyrt batteri.
0,6 är om bilen körs enbart på bensin. Precis som det är 0,0 om bilen körs enbart på el. Kan man ladda både hemma och på jobbet kan man normalt sett köra 6-8 mil per dag d v s mellan 150-200 mil i månaden enbart på el. Detta samtidigt som att det går att köra 90-100 mil på en tank bensin om man har behov av det. För väldigt många är det en optimal kombination. Den enda rena elbil som kan konkurrera med det är Tesla men tyvärr kostar en Tesla dubbelt så mycket.

Sen kanske trådens namn "Erfarenheter Passat GTE" kanske kan ge dig en lite ledtråd till om diskussionen rör just erfarenheter av Passat GTE eller om diskussionen rör Passat med bensin eller diesel?;)

/Krille
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.