8 436 läst · 28 svar
8k läst
28 svar
MicroNät - Framtidens Bredband
.... Det är inte ett antagande, det räcker för oss i nuläget, (vilket jag skrev och du glömde ta med) Har haft 100/100 senaste 8 åren och nu senaste 6månaderna 2st 4g med max 25/10 ungefär, och det går bra. Med vetskapen att det finns gigabit som möjlig uppgradering i framtiden om det uppstår ett ökat behov så känns en kostnad idag på 5000:- iställetför 20000:- som en vettigare investering -OM- det är en hanterbar lösning i driftsäkerhet etc. Därav min inledande fråga.useless skrev:
Redigerat:
Tack för ett bra svar och exakt det jag efterfrågadeW wikander1 skrev:
Länge än med fiber förstår jag och kan hantera sålänge det är kortare än med 4g (fiber tidigare jobbade jag nmed 2-5ms och nu med 4g 40-50ms så allt bättre än det är hanterbart!)
Det är väl inte alltid fel att göra så?useless skrev:
Du vet ju inte har TS ekonomi ser ut just nu, eller om de kanske planerar att flytta om något år?
@lopec Har du blivit klokare på tjänsten? Kan du ta reda på vad det är för radiotjänst så kan jag berätta för dig om det är en bra eller dålig lösning.
Svårt att få ett jämförpris när du jämför obundet med bundet, räkna om ServaNet till obundet om du nu räknar på obundet MicroNät, men budget har jag gjort så det är ingen faraM Mats skrev:
Snabbt sammanställt (står på jobbet):
24månader Bindningstid
MicroNät 100/100
4950 installation
399x24 avgift
605,25 :- / månad
ServaNet 500/500
(Enligt offert)
9990:- installation
329x24 bahnhof
199x24 nätavtal
944,25 :- / månad
(tillkommer +3000 om jag inte vill/kan gräva själv)
--
Du hade lagt till något om en rörlig abbonemangsavgift på ~99 per månad, vad var det?
Redigerat:
Jag räknar kallt även med att på 2-3års tid kommer det vara en annan konkurrenssituation med ex ÖppenFiber som tvingar stadsnäten att korrigera sina priser så då kan det vara läge att se över allt igen.X xLnT skrev:
Har tyvä'rr inte mer koll på det. Finns ej den typoen av information på deras hemsida och mejlade frågan till deras support men antar att en sådan fråga ej är högprioriterad
Hittade lite trådar på SweClockers där några användare hävdar 95/95 och ping på 15-20ms (med länkar förberedda för ökade hastigheter i framtiden. Hm). Då vette sjutton om jag tycker det är värt att gräva för fiber idagsläget
Är typen av TDD så är det bara halv duplex på länken, dvs du kan inte skicka och ta emot data samtidigt på länken, så först måste paket tas emot innan det kan skickas. Är det då ptmp (point to multipoint) så blir det ännu sämre för dig mot om de kör en ptp (point to point).lopec skrev:
Så kolla om de har en FDD lösning (eller åtminståne HDD) som är PTP, då kan du komma ner i 1ms över länken och samtidigt ha full duplex.
Sen beror det ju på vilka frekvenser som finns tillgängliga i området för att kunna avgöra hur mycket bandbredd du kan få.
Vilka är det som leverera tjänsten?
X xLnT skrev:Är typen av TDD så är det bara halv duplex på länken, dvs du kan inte skicka och ta emot data samtidigt på länken, så först måste paket tas emot innan det kan skickas. Är det då ptmp (point to multipoint) så blir det ännu sämre för dig mot om de kör en ptp (point to point).
Så kolla om de har en FDD lösning (eller åtminståne HDD) som är PTP, då kan du komma ner i 1ms över länken och samtidigt ha full duplex.
Sen beror det ju på vilka frekvenser som finns tillgängliga i området för att kunna avgöra hur mycket bandbredd du kan få.
Vilka är det som leverera tjänsten?
Klurigt. Men viktigt.
Leverantör: MicroNät
Det är inte många som är missnöjda med deras tjänst när man läser lite. MEN det verkar som om de levererar en NAT tjänst, dvs får du inte en publik ip-adress. Det är ju något som är totalt oacceptabelt i min värld. Och om detta är fallet hade jag vänt mig om och aldrig tittat tillbaka.
Verkar dessutom vara PTMP lösning på 5Ghz, är det så hade jag alla dagar i veckan valt fiber i din situation.
Verkar dessutom vara PTMP lösning på 5Ghz, är det så hade jag alla dagar i veckan valt fiber i din situation.
Medlem
· Halland
· 4 071 inlägg
Har du några som helst krav på stabilitet och snabb repons eller du skall streama mycket så ta fiber.
Ta Fiber
Ta Fiber
Ta Fiber
Ta Fiber
Ta Fiber
Ta Fiber
Ta Fiber
Ta Fiber
Ta Fiber
Ta Fiber
Jag betalade 19900 för Telia Öppen Fiber och hade gjort det igen. Jag tror dessutom att du får igen det om du säljer. För 9990 hade jag installerat fiber ÄVEN OM JAG SEDAN SKULLE VÄLJA MicroNet.
En fråga - finns det flera operatörer att välja på eller är du låst till en eller ett fåtal?
Ta Fiber
Ta Fiber
Ta Fiber
Ta Fiber
Ta Fiber
Ta Fiber
Ta Fiber
Ta Fiber
Ta Fiber
Ta Fiber
Jag betalade 19900 för Telia Öppen Fiber och hade gjort det igen. Jag tror dessutom att du får igen det om du säljer. För 9990 hade jag installerat fiber ÄVEN OM JAG SEDAN SKULLE VÄLJA MicroNet.
En fråga - finns det flera operatörer att välja på eller är du låst till en eller ett fåtal?
Jag jämförde samma sak. Dvs bundet avtal i 24 månader i båda alternativen och sen rörligt pris i 3 år efter det.lopec skrev:Svårt att få ett jämförpris när du jämför obundet med bundet, räkna om ServaNet till obundet om du nu räknar på obundet MicroNät, men budget har jag gjort så det är ingen fara
Snabbt sammanställt (står på jobbet):
24månader Bindningstid
MicroNät 100/100
4950 installation
399x24 avgift
605,25 :- / månad
ServaNet 500/500
(Enligt offert)
9990:- installation
329x24 bahnhof
199x24 nätavtal
944,25 :- / månad
(tillkommer +3000 om jag inte vill/kan gräva själv)
--
Du hade lagt till något om en rörlig abbonemangsavgift på ~99 per månad, vad var det?
Det intresanta är nämligen vad som händer från och med månad 25 och framåt
Micronäts pris går upp med 200Kr/månaden till 599 kr per månad, Servas pris för 100/100 är då 294 kr. (199 i nätavgift och 95 för bredbandet).
Dvs Servra är då 305 kr/månaden billigare. Iom det så tjänar du igen den högre investeringskostnaden på straxt över 4 år och utslaget över 5 år så är fibern billigare.
Dessutom om man läser micronäts avtal så får du inte nyttja 100/100 hela tiden heller (5.4)